trapas loopt stroef
Vandaag geprobeerd mijn winterfiets race-klaar te maken. De trapas liep nogal stroef. Als je er een zwieper aan gaf (zonder ketting) draaide hij maar 1 of 2 maal rond terwijl mijn andere fiets dat 6 keer of meer deed.
Dus ik liet de cups (bottem bracket) vervangen met het idee dat het dan in orde moet zijn. Niet dus. De trapas loopt nog altijd even stroef.
2 mogelijkheden.
1) ofwel heeft hij nog ergens anders wrijving. Maar waar dan ?? Die cups zijn toch de enige rollende delen ?? Of ben ik mis ? En je kan die toch ook moeilijk slecht monteren ??
2) Ofwel heeft zo'n nieuwe bracket een paar km nodig om soepel te draaien. Maar dat zou ik straf vinden. (en daar kom ik dan vanzelf wel weer achter)
Momenteel is het wel balen. Heel de dag een oude fiets proberen race-klaar te krijgen. En het ziet er naar uit dat ik morgen een paar extra watt mag duwen
Dus ik liet de cups (bottem bracket) vervangen met het idee dat het dan in orde moet zijn. Niet dus. De trapas loopt nog altijd even stroef.
2 mogelijkheden.
1) ofwel heeft hij nog ergens anders wrijving. Maar waar dan ?? Die cups zijn toch de enige rollende delen ?? Of ben ik mis ? En je kan die toch ook moeilijk slecht monteren ??
2) Ofwel heeft zo'n nieuwe bracket een paar km nodig om soepel te draaien. Maar dat zou ik straf vinden. (en daar kom ik dan vanzelf wel weer achter)
Momenteel is het wel balen. Heel de dag een oude fiets proberen race-klaar te krijgen. En het ziet er naar uit dat ik morgen een paar extra watt mag duwen
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hebben veel buitenboordlagers last van. En inderdaad kan het wel ietsje soepeler gaan lopen als je wat kilometers maakt. Veel extra vermogen kost het je niet hoor.
-
- Forum-lid
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 10 apr 2011 16:50
Met nieuwe lagers zou het wel meteen soepeler moeten gaan. Misschien is er wel iets anders aan de hand, bijv. dat je crank ergens krom is. Maar aan de andere kant, als je er tijdens het fietsen geen last van hebt zou ik er niet teveel aandacht aan schenken.
Als mijn sram trapas zo zacht loopt, dan kan ik er slecht tegen dat mijn andere fiets slechts 1 of 2 maal ronddraait bij een zwieper. Het verhaal van 'zoveel vermogen kost dat niet' geloof ik niet. Op een fiets om te koersen is alles wat je extra moet trappen te veel. Of die lagers bollen echt niet beter Of er sleept nog iets.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Als het een buitenboord lager systeem is, spuit dan wat teflon olie oid tussen de aansluiting aan je bracket net achter je cranck aan beide kanten. Daar loopt je cranck tegen een soort O-ring.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
- arnoudrace
- Forum-lid
- Berichten: 875
- Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
- Locatie: Delft
daarom monteer ik het liefst zelf....
Waarschijnlijk heeft de fietsenmaker de 'stermoer' (bij Shimano op de linkercrank) te strak aangedraaid, daarmee stel je de speling op je lagers. vervolgens zet je die crank met twee inbusjes met ca 14 NM vast. Bij mijn eigen FSA's hoeft dat niet en is in het design van de linkercrankbout al de speling op de lagers meegenomen. Draait dus soepel zoals het hoort na vastzetten met 55 NM.
Waarschijnlijk heeft de fietsenmaker de 'stermoer' (bij Shimano op de linkercrank) te strak aangedraaid, daarmee stel je de speling op je lagers. vervolgens zet je die crank met twee inbusjes met ca 14 NM vast. Bij mijn eigen FSA's hoeft dat niet en is in het design van de linkercrankbout al de speling op de lagers meegenomen. Draait dus soepel zoals het hoort na vastzetten met 55 NM.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF
Canyon Inflite CF
oke, hier kan ik iets mee. Zal eens kijken of ik die stermoer wat kan 'aanpassen'.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
vandaag alles gedemonteerd en voorzichtig opnieuw gemonteerd. Gaf eigenlijk geen verschil. Dan elk onderdeel van nabij bekeken en het blijken de (nieuwe) cups (lagers dus) zelf te zijn. Die draaien voor geen meter. Aangezien ik gewoon een doosje uit de winkel genomen heb veronderstel ik dat ze dan allemaal zo draaien ... pfff ... lijkt wel een bakfiets
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anaszi2.0 schreef:Ben bang dat je het moet accepteren, zo lopen alle hollowtech-systemen. Ik was er ook niet blij mee..
accepteren ?? no way ) ultegra gaat eruit en sram (GXP) komt erin.
Gelukkig is het maar voor 1 koersje. Mijn Canyon is vandaag opgestuurd, die zal er waarschijnlijk donderdag of vrijdag wel zijn. Als ik heel veel geluk heb kan ik in het weekend zelf hiermee al rijden. (en dan maar hopen dat die soepeler draait )
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
perrush schreef:accepteren ?? no way ) ultegra gaat eruit en sram (GXP) komt erin.
Je begrijpt het nog niet... Het gaat om het systeem. Mijn racert met GXP loopt redelijk soepel. Mijn TT met GXP loopt zeer stroef. Mijn winterfiets met the good old cartridge lager van Shimano (Ultegra, octalink) loopt als een dolle.