Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Keuze maken mbt kwaliteit frame of schakelmechanisme

Henrys
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2011 23:07

Henrys 01 aug 2011 23:14

Ik ben mij aan het orienteren op een racefiets maar ben een leek in deze. Mijn voornemen is om volgend jaar eens een berg op te fietsen, echt moeite doen om boven te komen. Ik zal er bij vermelden dat ik een onervaren fietser ben maar wel ambitieus ben.
De keuze kan zijn:
1. Een aluminium frame met Ultegra (triple) - GIANT TCR0 (8,5 kg)
2. Een full carbon frame met Shimano 105 - GIANT composiet 2 (8,4 kg)

Voor het gewicht hoef je het dus niet te doen. Want Aluminium of full carbon ontlopen elkaar in deze niet.

Wie kan mij een advies geven ?

Dank je wel.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 02 aug 2011 06:49

Als onervaren fietser moet je er rekening mee houden dat je een of meerdere keren ten val komt. Trouwens ook een ervaren fietser moet daar rekening mee houden. Dan is carbon zeer kwetsbaar en wel in die mate, dat je bij pech het frame onreparabel beschadigt. Kies aluminium.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 03 aug 2011 14:13

+1
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 03 aug 2011 15:31

Hoezo vallen? Ik fiets nu zo'n 5 jaar, ca 4000km /jaar op de race fiets en nog nooit gevallen.
Ik fiets geen koersen, maar rij ook niet als een oud wijf rond.
Dus KLIMMER wat jij hier verteld gaat er bij mij niet in. Ik denk dat er nog wel meer zijn die nog nooit zijn gevallen.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

eelcoz

eelcoz 03 aug 2011 15:33

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 22 nov 2011 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ajhoff
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54

ajhoff 03 aug 2011 15:54

Ook ik ben nog nooit gevallen met de racefiets. Als je normaal oppast in het verkeer (altijd aan te raden) loopt het val risico wel los. Als je wedstrijden rijdt of tot het gaatje gaat, ook in het verkeer, kan het anders zijn. Daar heb ik dan weer geen ervaring mee.

rikh.
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 19 mar 2011 20:45
Locatie: Durkum

rikh. 03 aug 2011 16:04

Als gevorderde beginner zou ik kiezen voor optie 1.
Ik sta hopelijk binnekort ook voor de keuze wat betreft een andere fiets en dan zou ik kiezen voor een kwalitatief betere afmontage (al is het met een 105 afmontage natuurlijk absoluut niet behelpen) waarmee je als beginner ook makkelijker je doel kunt behalen doordat de fiets is afgemonteerd met een tripple.
En als beginner zul je het gemis van een carbonframe t.o.v. een goed aluminium frame ook niet merken om de simpele reden dat je eerst het gevoel moet krijgen wat betreft de houding op een racefiets en dan maakt het volgens mij geen drol uit of je een duurder of goedkoop frame hebt.

spook
Forum-lid
Berichten: 1058
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:13

spook 03 aug 2011 16:12

vincent75 schreef:Hoezo vallen? Ik fiets nu zo'n 5 jaar, ca 4000km /jaar op de race fiets en nog nooit gevallen.
Ik fiets geen koersen, maar rij ook niet als een oud wijf rond.
Dus KLIMMER wat jij hier verteld gaat er bij mij niet in. Ik denk dat er nog wel meer zijn die nog nooit zijn gevallen.
+1

Ik zou kijken naar je budget en dan de prijs/kwaliteit. Een beter frame kun je altijd upgraden met een betere groep, wat in de regel goedkoper is dat een frame upgraden.

Vanuit deze redernatie zou ik gaan voor een beter frame (wat soms best het aluminium kan zijn) met een goedkopere afmontage. Daarnaast hangt ook veel af van je manier van onderhouden. Een goed onderhouden goedkopere groep gaat altijd langer mee dan een slecht onderhouden duurdere groep. Overigens doet de nieuwe 105 niet veel onder in kwaliteit voor de Ultegra. (Maar als je zo blijft rederneren eindig je met Sora...)
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2547
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 aug 2011 16:29

klimmer schreef:Als onervaren fietser moet je er rekening mee houden dat je een of meerdere keren ten val komt. Trouwens ook een ervaren fietser moet daar rekening mee houden. Dan is carbon zeer kwetsbaar en wel in die mate, dat je bij pech het frame onreparabel beschadigt. Kies aluminium.
Het maakt niets uit of je valt met een Carbon en Aluminium frame. Een goede valpartij schrijft beide af!
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

marsman
Forum-lid
Berichten: 2547
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 03 aug 2011 16:37

Een carbonframe rijdt over het algemeen iets comfortabeler. Als je doel is om wat bergen te beklimmen, kies als onervaren fietser dan voor een Triple, liefst met een 12-27 of 11-28 cassette. Dan kom je altijd boven. Ultegra en 105 maakt niet zo'n verschil.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 03 aug 2011 18:26

Maar met een compact schijn je ook prima boven te komen. En 105 is dit jaar vernieuwd en schijnt een bijzonder goede prijs/kwaliteit verhouding te hebben.

Oftewel, volgens mij maakt het allemaal vrij weinig uit...

Daarom zeg ik: ga voor welke je het mooiste vindt. Aan beide fietsen heb je echt wel een goede. Mits je echt goed op de fiets zit natuurlijk. Zo niet dan kun je gelijk over naar een ander merk (beide fietsen hebben dezelfde geometrie)

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4596
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 03 aug 2011 20:45

Niets ten nadele van Giant, maar meestal worden die fietsen echt bij de dealer om de hoek verkocht. Kijk wel even of die dealer wel verstand van high end fietsen heeft. Anders kan het beter zijn je blikveld te verruimen naar een speciaalzaak in een naburige plaats.

Plaats reactie