kraakt(e) jouw titanium fiets ook zo? oplossing?
mijn tita fiets (Merlin Works CR, prijzig maar geweldig!) kraakt al een tijdje zodra ik uit het zadel ga
fm Van Herwerden in Voorburg (daar gekocht) deed al dit:
- haalde 'm helemaal uit elkaar en smeerde 'm,
- reed ermee,
- spoot zelfs tectyl (soort lijm?) in de zadelbuis (via bracket, om 'een aluminium kokertje vast te zetten dat de horizontale buis en de zadelbuis bij elkaar houdt)
- deed een rubbertje onder de voorderaillerklem
toen was het even weg, dit was oktober vorig jaar, daarna half jaar niet mee gereden,slecht weer en ik train voor loopmarathon, vanaf begin maart misschien 300 km mee gereden, strak met mooi weer, en daar was de kraak weer en die werd erger en erger, viel ook mederijders op
naar Van Herwerden gebracht, en die heeft er lang naar gekeken en vast en zeker gesmeerd, maar het oordeel is:
- wij horen meerdere tikken, op meerdere plaatsen (ik maar een, steeds dezelfde, zodra ik uit het zadel ga en trap)
- hij moet uit elkaar en weer in elkaar (was al gedaan?)
- kost circa 250 euro
maar juist gezien al de eerdere pogingen om het te verhelpen heb ik het gevoel dat ze het zelf gewoon niet weten, misschien?
heeft iemand ervaringen met zo'n geval? dingen als boutjes smeren en aandraaien en kabels smeren en ook de kabelentrees en andere wielen zijn ook al geprobeerd, uiteraard
direct bij Merlin zeggen ze dat het niet in het frame kan zitten (waarom dan die tectyl erin gegoten?) en dat hij uit elkaar moet, maar ja, als je fm (Van Herwerden hier) de eerste keer (terecht) als service het probleem probeert te verhelpen, waarom is het dan logisch dat je er de tweede keer dik voor moet gaan betalen, als het hetzelfde probleem is?
wat is hier wijsheid? eerst maar eens vragen welke tikken zij nog meer horen dan? en dan bij toch een en dezelfde tik dezelfde service 'verlangen' , maar interessanter: wie heeft er ervaring met tics in titaniumfietsen en wat was toen de oplossing?
dank voor meedenken!
fm Van Herwerden in Voorburg (daar gekocht) deed al dit:
- haalde 'm helemaal uit elkaar en smeerde 'm,
- reed ermee,
- spoot zelfs tectyl (soort lijm?) in de zadelbuis (via bracket, om 'een aluminium kokertje vast te zetten dat de horizontale buis en de zadelbuis bij elkaar houdt)
- deed een rubbertje onder de voorderaillerklem
toen was het even weg, dit was oktober vorig jaar, daarna half jaar niet mee gereden,slecht weer en ik train voor loopmarathon, vanaf begin maart misschien 300 km mee gereden, strak met mooi weer, en daar was de kraak weer en die werd erger en erger, viel ook mederijders op
naar Van Herwerden gebracht, en die heeft er lang naar gekeken en vast en zeker gesmeerd, maar het oordeel is:
- wij horen meerdere tikken, op meerdere plaatsen (ik maar een, steeds dezelfde, zodra ik uit het zadel ga en trap)
- hij moet uit elkaar en weer in elkaar (was al gedaan?)
- kost circa 250 euro
maar juist gezien al de eerdere pogingen om het te verhelpen heb ik het gevoel dat ze het zelf gewoon niet weten, misschien?
heeft iemand ervaringen met zo'n geval? dingen als boutjes smeren en aandraaien en kabels smeren en ook de kabelentrees en andere wielen zijn ook al geprobeerd, uiteraard
direct bij Merlin zeggen ze dat het niet in het frame kan zitten (waarom dan die tectyl erin gegoten?) en dat hij uit elkaar moet, maar ja, als je fm (Van Herwerden hier) de eerste keer (terecht) als service het probleem probeert te verhelpen, waarom is het dan logisch dat je er de tweede keer dik voor moet gaan betalen, als het hetzelfde probleem is?
wat is hier wijsheid? eerst maar eens vragen welke tikken zij nog meer horen dan? en dan bij toch een en dezelfde tik dezelfde service 'verlangen' , maar interessanter: wie heeft er ervaring met tics in titaniumfietsen en wat was toen de oplossing?
dank voor meedenken!
Kraakt het vooral aan het begin als je harder gaat rijden en wordt het dan minder? Is het een kraak of een tik? Hoor je het vooral bij heuvel op rijden? Als het een tik is: heb je al geprobeerd om teflon tape om de cups/bracketas te wikkelen?
Ik vind 250 Euro heel veel geld voor het zoeken naar een kraak. Er gaat wel veel tijd in zitten, maar het geeft aan dat ze ook niet weten waar het vandaan komt.Hoe lang geleden heb je die fiets daar gekocht?
Heb je zelf al nieuwe schoenen en andere pedalen geprobeerd om te beginnen en dan bv de kettingbladboutjes invetten? Als dat niet helpt de bracketas of cupsinvetten, want als je uit het zadel gaat belast je het aandrijfgedeelte meer. Als je iets wilt laten doen door de FM, laat hem dan alleen eerst de bracketas of cups nieuw invetten (het crankgedeelte). Met wat voor crankset/systeem rijd je?
Ik denk niet dat een alu buis de boel bij elkaar houdt, trouwens en die tectyl is vast lijnolie .
Ik heb je een uitgebreide PM gestuurd.
Ik vind 250 Euro heel veel geld voor het zoeken naar een kraak. Er gaat wel veel tijd in zitten, maar het geeft aan dat ze ook niet weten waar het vandaan komt.Hoe lang geleden heb je die fiets daar gekocht?
Heb je zelf al nieuwe schoenen en andere pedalen geprobeerd om te beginnen en dan bv de kettingbladboutjes invetten? Als dat niet helpt de bracketas of cupsinvetten, want als je uit het zadel gaat belast je het aandrijfgedeelte meer. Als je iets wilt laten doen door de FM, laat hem dan alleen eerst de bracketas of cups nieuw invetten (het crankgedeelte). Met wat voor crankset/systeem rijd je?
Ik denk niet dat een alu buis de boel bij elkaar houdt, trouwens en die tectyl is vast lijnolie .
Ik heb je een uitgebreide PM gestuurd.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Het is ondertussen wel een duur grapje geworden dat tikje in je frame. Ik weet van Van HW dat als ze iets doen het ook zeker goed doen. Maar tikjes kunnen soms moeilijk gevonden worden.
Zelf heb ik ook een Ti frame en op een gegeven moment kreeg ik ook te kampen met een tikje. Het moest ergens uit het zadel komen. Ik heb toen de zadel/pen wel 3 a 4 keer opnieuw ingevet en pas bij de 5 keer was het weg. Het was het boutje van de zadelklem wat kraaktje/tikte.
Het kan ook zijn dat de zadelpen te lang is, dit kan dan frictie geven in het frame zodat je het hoort tikken of kraken. Ik zou zelf op onderzoek gaan, scheelt ook weer geld.
Succes
Zelf heb ik ook een Ti frame en op een gegeven moment kreeg ik ook te kampen met een tikje. Het moest ergens uit het zadel komen. Ik heb toen de zadel/pen wel 3 a 4 keer opnieuw ingevet en pas bij de 5 keer was het weg. Het was het boutje van de zadelklem wat kraaktje/tikte.
Het kan ook zijn dat de zadelpen te lang is, dit kan dan frictie geven in het frame zodat je het hoort tikken of kraken. Ik zou zelf op onderzoek gaan, scheelt ook weer geld.
Succes
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Als het vanuit het zadel zou komen, zou het juist niet te horen zijn als je uit het zadel gaat. De meest voor de hand liggende oorzaak is het aandrijfgedeelte. Het is bijna onmogelijk om te horen waar de kraak vandaan komt, omdat het frame als klankkast fungeert. Je kan een hoop geld besparen door al heel veel zelf uit te sluiten.
Ik zou deze volgorde aanhouden:
-andere schoenen
-andere pedalen (meteen invetten)
-andere wielset monteren (van fietsvriend?)
-Snelspanners *goed* vast zetten
-bladboutjes invetten
-Beetje vet tussen stuur en stuurpen indien alu.
-Cranks los en cups nieuw invetten en/of teflontape. Probeer eens Marine Grease als vet voor de cups.
-Heeft dat frame een verwisselbare pat? Die kraken ook heet vaak: demonteren en invetten.
-Stukje fietsen zonder zadel(pen)
O ja, het zal wel niet, maar kijk ook even goed alle lasnaden na.....
Ik zou deze volgorde aanhouden:
-andere schoenen
-andere pedalen (meteen invetten)
-andere wielset monteren (van fietsvriend?)
-Snelspanners *goed* vast zetten
-bladboutjes invetten
-Beetje vet tussen stuur en stuurpen indien alu.
-Cranks los en cups nieuw invetten en/of teflontape. Probeer eens Marine Grease als vet voor de cups.
-Heeft dat frame een verwisselbare pat? Die kraken ook heet vaak: demonteren en invetten.
-Stukje fietsen zonder zadel(pen)
O ja, het zal wel niet, maar kijk ook even goed alle lasnaden na.....
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
kruipolie in je spaaknippels doe ik wel als ik levensmoe ben.
Met mijn Specialized E5 s-works heb ik ook zo'n zoektocht gehad om een kraakje op te lossen (vooral goed hoorbaar bij staan op de pedalen);
- 1e idee ging uit naar achterwiel: lagers vervangen (Easton Tempest II), helaas pindakaas
- 2e idee ging uit naar balhoofd (aheadset): vervangen dus maar. Heeft twee ritje geholpen, toen kraak weer in volle hevigheid terug
- 3e idee ging uit naar kettingbladboutjes: uitdraaien, schoonmaken, monteren. Helaas pindakaas
- 4e idee ging uit naar zadel en/of pen: alles demonteren, schoonmaken en voorzien van de juiste middelen en aandraaimomenten weer monteren. Geen resultaat
- 5e idee ging uit naar stuur + pen: idem zadel + pen behandelen. Geen resultaat
Al met al een maand verder verder, veel sleutelwerk, weinig resultaat. probleem met dit soort frames is dat ze fungeren als een klankkast, waardoor kraakjes heel goed hoorbaar worden, en vaak ook nog een een plek waar de oorzaak niet ligt.
Uiteindelijk lag de oplossing bij de (demontabele) achterpad. Schoonmaken en opnieuw monteren en hoera, kraakje weg
Misschien heb je hier wat aan. Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan deze bijgeluiden, en heb er dan ook heel wat voorover om ze eruit te krijgen. Rij op mijn Specialized nu alweer een jaar kraak en pieploos, heb net een nwe Scott (Team Issue Jean Delatour), volledig Campa record afgemonteerd, die ook heerlijk geruisloos over de wegen zoeft. Naast het fantastische fietsweer dit voorjaar + zomer voegt dit veel toe aan mijn fietsplezier. Succes met je zoektocht!
- 1e idee ging uit naar achterwiel: lagers vervangen (Easton Tempest II), helaas pindakaas
- 2e idee ging uit naar balhoofd (aheadset): vervangen dus maar. Heeft twee ritje geholpen, toen kraak weer in volle hevigheid terug
- 3e idee ging uit naar kettingbladboutjes: uitdraaien, schoonmaken, monteren. Helaas pindakaas
- 4e idee ging uit naar zadel en/of pen: alles demonteren, schoonmaken en voorzien van de juiste middelen en aandraaimomenten weer monteren. Geen resultaat
- 5e idee ging uit naar stuur + pen: idem zadel + pen behandelen. Geen resultaat
Al met al een maand verder verder, veel sleutelwerk, weinig resultaat. probleem met dit soort frames is dat ze fungeren als een klankkast, waardoor kraakjes heel goed hoorbaar worden, en vaak ook nog een een plek waar de oorzaak niet ligt.
Uiteindelijk lag de oplossing bij de (demontabele) achterpad. Schoonmaken en opnieuw monteren en hoera, kraakje weg
Misschien heb je hier wat aan. Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan deze bijgeluiden, en heb er dan ook heel wat voorover om ze eruit te krijgen. Rij op mijn Specialized nu alweer een jaar kraak en pieploos, heb net een nwe Scott (Team Issue Jean Delatour), volledig Campa record afgemonteerd, die ook heerlijk geruisloos over de wegen zoeft. Naast het fantastische fietsweer dit voorjaar + zomer voegt dit veel toe aan mijn fietsplezier. Succes met je zoektocht!