25 mm banden
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Niet dus een bredere band is de rolweerstand inderdaad lager.reverb schreef:Bedoel je het niet anders? Met 23mm heb je minder rolweerstand.
Voorwaarde is wel dat de druk gelijk is.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik rij al jaren 25 of 28mm. Bevalt me prima. Zeker in gebieden waar het wegdek iets slechter is (bijv. de Ardennen) rijdt het én comfortabeler én sneller. Je verliest minder energie omdat je achterwiel minder stuitert. Let er wel op dat je een goede kwaliteit 25mm band koopt. Een aantal merken bieden racebanden aan in 25mm. Die zijn prima.
Nee, hij bedoelt het niet anders: bredere banden hebben minder rolweerstand! Een korter contactoppervlak zelfs bij een lagere bandenspanning. En dus inderdaad ook meer comfort, al is dat minimaal in het geval 25 t.ov. 23 mm.reverb schreef:Bedoel je het niet anders? Met 23mm heb je minder rolweerstand.
Het is vreemd dat mensen maar na blijven praten wat al jaren geleden is weerlegd!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Prachtig, het verschil tussen koersen en toeren is slecht 2 mm . 23mm lijkt me meer een fabrieksstandaard omdat ie beter verkoopt. Probeer maar eens een 25mm bandje in de fietswinkel te kopen..... zelfs het meest duffe bandje waar niemand mee koerst wordt in 23mm verkocht, maar een mooie soepele GP4000s in 25mm moet speciaal besteld worden. Wedstrijdrijders kijken allemaal naar elkaar, en aangezien er alleen maar maximaal op 23mm wordt gekoerst, aapt iedereen elkaar na en ga je niet afwijken. Je moet met de meute mee. Maar je moet wel supertopsport bedrijven en onder zeer gecontroleerde omstandigheden fietsen wil je verschil merken in luchtweerstand of inertia agv een 2mm bredere band. Conclusie: alles voor de moraal, hoe irrationeel dan ook, want met een bredere band dan de concurrentie lig je meteen al op mentale achterstand. Ik heb ook 19mm zipptubes op 10 bar met golfbaldimpels rond mijn hed3 liggen..... slachtoffer van de marketingmachine, want ja, je bent meer aero. Had Fignon zijn haren maar geknipt, dan had ie de Tour van 89 gewonnen..... of wacht, iets smallere voorbanden had ook geholpen.
Vier mm smaller dan 23mm en het past nog nauwelijk om je velg.... En 6mm breder dan 23mm en het past al niet eens meer door de remhoefjes. 700x28c Ultremo lukt nog net. Wil je breder op een standaard racefiets moet je al 57mm remhoefjes monteren en 650B wielen laten spaken. Je zou bijna wensen dat er schijfremmen in racefietsen worden toegepast, zodat je wat flexibeler met bandenmaten om kunt gaan. 35mm banden in de winter/zomer om te trainen lijkt me heerlijk, meer grip, meer comfort, vooral als je wat zwaarder en logger bent dan die wandelende skeletjes van 65kg die zichzelf wielerprof noemen.
Vier mm smaller dan 23mm en het past nog nauwelijk om je velg.... En 6mm breder dan 23mm en het past al niet eens meer door de remhoefjes. 700x28c Ultremo lukt nog net. Wil je breder op een standaard racefiets moet je al 57mm remhoefjes monteren en 650B wielen laten spaken. Je zou bijna wensen dat er schijfremmen in racefietsen worden toegepast, zodat je wat flexibeler met bandenmaten om kunt gaan. 35mm banden in de winter/zomer om te trainen lijkt me heerlijk, meer grip, meer comfort, vooral als je wat zwaarder en logger bent dan die wandelende skeletjes van 65kg die zichzelf wielerprof noemen.
Hulde ! Zo is het
25mm rules, ik rijd nu ook nog op GP4000S 23mm, heerlijke band en indien versleten gaat de 25mm versie erop !
Ben niet zo'n Schwalbe fan, maar op hun site hebben ze het voordeel van bredere banden goed uitgelegd:
http://www.schwalbe.de/nl/nl/technik_in ... nt=Technik" onclick="window.open(this.href);return false;
25mm rules, ik rijd nu ook nog op GP4000S 23mm, heerlijke band en indien versleten gaat de 25mm versie erop !
Ben niet zo'n Schwalbe fan, maar op hun site hebben ze het voordeel van bredere banden goed uitgelegd:
http://www.schwalbe.de/nl/nl/technik_in ... nt=Technik" onclick="window.open(this.href);return false;
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Rijd sinds dit voorjaar met voor Specialized Roubaix 25 mm en achter Conti GP Four Season 28 mm. Supercombi vind ik zelf. Ga denk ik niet snel meer terug naar dunner. Jaar daarvoor reed ik voor Conti GP 4000s, achter de Roubaix 25.
Ik rij nu al bijna 4000 km lekvrij, veeeeel comfortabeler (zeker in combinatie met stalen frame).
Ik snap ook echt niet dat 25 mm zo slecht verkrijgbaar is. Kom je in een speciaalzaak, hele wand vol met Ultremo ZX, GP 4000s, alles 23 mm
Mijn advies: zeker overstappen op 25!!
Rolweerstand zegt me niets, ik fiets al meer dan 10 jaar heel frequent, maar heb blijkbaar nooit het gevoel ontwikkeld om banden met elkaar te vergelijken. Zaken als rolweerstand, soepelheid, bollen, het zal wel: ik fiets gewoon...
Ik rij nu al bijna 4000 km lekvrij, veeeeel comfortabeler (zeker in combinatie met stalen frame).
Ik snap ook echt niet dat 25 mm zo slecht verkrijgbaar is. Kom je in een speciaalzaak, hele wand vol met Ultremo ZX, GP 4000s, alles 23 mm
Mijn advies: zeker overstappen op 25!!
Rolweerstand zegt me niets, ik fiets al meer dan 10 jaar heel frequent, maar heb blijkbaar nooit het gevoel ontwikkeld om banden met elkaar te vergelijken. Zaken als rolweerstand, soepelheid, bollen, het zal wel: ik fiets gewoon...
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra