Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Sportvasten

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 06 dec 2010 07:16

Ik kan wel een paar kilootjes kwijt. Diëten daar heb ik het niet zo op.

In de krant kwam ik een artikel tegen over "sportvasten" Er is ook een uitgebreide website van www.sportvasten.nl

De essentie zit in het kortdurend (10 dagen) vasten (groot inname tekort van suiker) waardoor het lichaam omschakelt van suiker naar vetverbranding. Daarna schijnt dit aan te houden. Je lichaam gaat daarna dus meer vet verbranden in duursport.

Wat is jullie opinie over deze methode?

Iemand ervaring?

mj
Forum-lid

mj 06 dec 2010 08:11

klinkt ongezond

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 06 dec 2010 08:36

Ben bang dat de evolutie ingewikkelder in elkaar steekt. Claims zoals "In 10 dagen blijvend slanker, fitter en vitaler" is het zelfde als magnetische polsbandjes.
What makes the boat go faster?

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 06 dec 2010 09:13

Maar dat bandje werkt echt, ik heb er óók een, dus ik kan het weten ;)
:winkthumb:

torro
Forum-lid

torro 06 dec 2010 10:05

Gewoon de tijd nemen om af te vallen anders vliegen de kilo's er zo weer aan.

1) 'S morgens een bordje cornflakes
2) 's middags drie bruine boterhammen met weinig beleg (vleeswaren/kaas e.d)
3) 's avonds één boord warm eten
4) 's avonds een fruithapje kiwi en een appel

Daarnaast regelmatig bewegen en sporten

Ik ben op deze manier vrij makkelijk 7 kg kwijt geraakt.

pfff
Forum-lid

pfff 06 dec 2010 10:32

+1 Torro
Dat is ook het hele verhaal. Je stofwisseling zomaar even systematisch aanpassen daar geloof ik niet in. Uiteindelijk is elke gram vet er via je mond aangekomen. Gezondere voeding, en slechte gewoontes afleren is beter dan je lichaam uithongeren, dat is immers wat de eeuwig lijnende vrouwen ook vaak doen, en een paar maand later klagen dat alles er weer aan zit.

De vette hapjes vervangen door een appel, mandarijn of sinaasappel gecombineerd met je normale trainingen is een beter idee, je verbrand dan wel maar er komt minder bij terwijl je wel je lichaam blijft voorzien van bouwstoffen zodat je de schade van kunt herstellen in je lichaam.

corniel
Forum-lid HC

corniel 06 dec 2010 11:14

Nu heb ik van mijn leven nog nooit aan de lijn gedaan (of de noodzaak gehad af te vallen), maar ook mij komt deze methodiek het nogal ongezond over.

Vaak wordt fruit aangeraden als vervanger. Los van dat ik zelf geen fruit lust (ja, dat is een beetje raar, en ik heb er geen verklaring voor) bevat veel fruit (appels bijvoorbeeld) enorm veel suikers. Veel groente is imho een minstens zo goed alternatief.

Verder is een gebonden soep een goede manier om eten tot je te nemen als je wilt afvallen. Men heeft onderzoek gedaan waarbij de ene groep een glas water te drinken kreeg, en daarbij een bord pasta, en een andere groep een gebonden soep (met effectief de zelfde samenstelling). De groep die de soep at, kreeg duidelijk later pas weer honger.

Tot slot: zet je zelf niet op een te zwaar regime. Ik heb veel mensen in mijn omgeving gezien die de lat zo hoog leggen dat ze het niet volhouden. En de terugval die je dan doormaakt is meestal 'dramatisch'.

hfsracert
Forum-lid

hfsracert 06 dec 2010 11:42

Ik weet niet hoe serieus je sport, maar probeer zuivelproducten als ontbijt sowieso te vermijden.. En zure dingen zoals goedkope jus d'orange en appelsap. Het is wellicht ook aan te raden om van een koolhydraatrijk naar een eiwitrijk 'dieet' over te stappen.
Maargoed, als je niet dagelijks of meerdere keren per dag sport zou ik ook gewoon minder gaan eten..
Merida

niklas2
Forum-lid

niklas2 06 dec 2010 12:17

[quote="Stillekracht"]Ik kan wel een paar kilootjes kwijt. Diëten daar heb ik het niet zo op.

In de krant kwam ik een artikel tegen over "sportvasten" Er is ook een uitgebreide website van www.sportvasten.nl

De essentie zit in het kortdurend (10 dagen) vasten (groot inname tekort van suiker) waardoor het lichaam omschakelt van suiker naar vetverbranding. Daarna schijnt dit aan te houden. Je lichaam gaat daarna dus meer vet verbranden in duursport.

Wat is jullie opinie over deze methode?

Iemand ervaring?
[/quote]

Wat is nu je vraag? Kilootjes kwijtraken of beter in staat zijn om vet te verbranden tijdens duursport?

antwoord op vraag 1 is (reusachtige open deur): duurzaam minder kalorieen binnen krijgen dan dat je verbrandt. Op welke wijze doet er niet zo toe, zolang je maar voldoende voedingsstoffen binnen krijgt (vitamines, mineralen, vetten, eiwitten en koolhydraten). Let op: het gaat om voldoende hoeveelheid per soort voedingsstof; de totale optelsom aan energie van wat je lichaam daarvan nodig heeft om gezond te blijven ligt lager dan wat je per dag bij normaal inspanningsniveau verbrandt. Je kunt dus voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen en tegelijkertijd afvallen. Uiteraard zit daar wel een ondergrens aan, je zult wat vet op het lijf nodig hebben om gezond te blijven. Maar vrijwel iedereen kan zo 5 kilo afvallen zonder dat de gezondheid in het geding komt. Voor afgetrainde sporters geldt dit dan weer net niet, want daar is vaak al sprake van een erg laag vetpercentage.

antwoord op vraag 2 is: duurtraining doen.

Beide doelen laten zich overigens uitstekend combineren , maar moet je niet door elkaar gooien.
Ambitie: veel
Tijd: te weinig

bleek
Forum-lid

bleek 06 dec 2010 12:37

[quote="Stillekracht"]Ik kan wel een paar kilootjes kwijt. [/quote]

Minder kcal tot je nemen of meer bewegen. Of een combinatie hiervan.

Voor de rest denk ik dat je binnen 10 dagen geen switch kan maken zoals de website stelt. Oergenen die weer geactiveerd worden door een gebrek aan suiker... juist.

pierre92
Forum-lid

pierre92 06 dec 2010 20:44

Wel ambitieus zo'n plan, zo tussen Sinterklaas, Kerst en Oud & Nieuw!

Maar zonder gekheid. Dit vind ik echt onzin. Je lichaam gaat wel eerst veel vetten verbranden, wat misschien leuk is voor de vetverbranding (effect op de lange termijn is mij onbekend, maar ik verwacht er geen wonderen van), maar je zult concentratieproblemen krijgen, problemen met de stoelgang etc. en misschien wel erger (hartkloppingen, duizelingen, leveraandoening). Ik weet natuurlijk niet hoever je het door wilt voeren.

Mijn gezonde verstand zegt: niet doen. Mijn intellectuele verstand zegt: niet doen (student Voeding en Gezondheid.)
fietsen, da\'s mijn verzetje!

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 06 dec 2010 23:30

+1
klinkt vrij ongezond, zeker de combinatie niet eten - wel sporten.

Sowieso nooit langer dan 10 dagen achter elkaar dieten. Langer betekent dat je lichaam je spiermassa gaat "opeten". Dus na 10 dagen het kalorien verbruik binnen 7 dagen weer langzaam opvoeren. Daarna kan je weer voor de volgende 10 dagen aan de slag.
Duursport is goed en krachttraining is beter ivm de naverbranding die na krachttraining hoger ligt dan duurtraining (48 uur vs 8 uur).
Zeker de wintermaanden zijn een goede periode om krachtraining erbij te doen voor gewichtsafname.

Plaats reactie