Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sora of Tiagra voor beginner

vdolder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2011 12:00

vdolder 06 aug 2011 20:56

Ik ben een beginnende fietser die een racefiets wil kopen voor woon/werk verkeer (25 km) en om soms wat recreatief te fietsen. Omdat ik nog het fietsen moet ontdekken wil ik de kosten enigszins beperkt houden en overweeg ik om een fiets te kopen met een mindere "sora" of "tiagra" groep. Op het forum lijkt er een mening te zijn dat sora en tiagra echt inferieure groepen zijn, die niet thuishoren op een racefiets en dat men op zijn minst voor een 105 groep moet gaan.

Mijn vraag is of dit echt zo is, ook voor iemand die alleen van plan is om slechts woon/werk ritten en recreatieve ritten te rijden op het relatief vlakke land van Zuid-Holland & Utrecht. Is Sora of Tiagra echt te slecht, ook voor een beginner die gewoon een fiets zoekt om de komende 2/3 jaar lekker op rond te rijden? Of zijn deze groepen wel geschikt voor een beginner?

Zoja, is er nog een groot verschil tussen tiagra en sora? Meestal lijkt men Tiagra nog als een nette groep te beschouwen, terwijl sora echt inferieur wordt gevonden? Is dit zo en maakt dit het dus het slimst om voor Tiagra te gaan?
Laatst gewijzigd door vdolder op 06 aug 2011 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 06 aug 2011 21:59

In mijn ogen is Sora voor jouw doel een prima groep. Met Tiagra heb ik geen ervaring maar aangezien deze gepositioneerd is boven Sora lijkt me dat ook geen slechte groep.
In deze mening lijk ik hier tot een zeer kleine minderheid te behoren.
Toch fiets ik alweer bijna 2 jr met Sora van 2007. Niet altijd want het is niet m'n enige fiets. Maar wel vooral in slechte weersomstandigheden! Geen problemen.
OK, het is allemaal net iets minder dan duurdere groepen, dat wel.
Ter referentie: ik fiets momenteel ook met Ultegra, Deore XT en Campagnolo Mirage. In het verleden ook nog met Dura Ace en 600.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

vdolder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2011 12:00

vdolder 07 aug 2011 00:18

Bedankt voor de reactie. Mooi om een keer een ander geluid te horen. Heb veel rondgekeken op dit forum en vergelijkbare fora om het verschil tussen de groepen te begrijpen en je mening is inderdaad in de minderheid, zeker op de Nederlandse fora (Britse fora lijken iets genuanceerder met betrekking tot het verschil tussen de groepen). Zelfs het hoofd-topic m.b.t. een nieuwe fiets kopen hier zegt dat je minstens Tiagra moet hebben voor recreatief fietsen.

Wat je gemeen lijkt te hebben met de kleine groep die Sora wel OK vindt, is dat je ook daadwerkelijk een Sora fiets hebt. Moeilijk om oorzaak-gevolg uit elkaar te houden, maar lijkt erop te wijzen dat het in de praktijk niet zo slecht uitpakt.

Goed ook te horen dat de Sora het al jaren goed houdt, ook onder slechte weersomstandigheden! Als je sommige discussies leest krijg je het idee dat Sora na een jaar van de fiets af klettert. Dat het allemaal iets minder is dan de dure groepen is voor mij als beginnende renner zonder vergelijkingsmateriaal geen probleem.

Even nog een kleine vraag m.b.t. het schakelen, klopt dat Sora altijd duim-schakelen is en de andere gropen van Shimano de hendel bij de rem hebben zitten? Zitten hier nog nadelen aan of gaat het duimschakelen prima?

joseph
Forum-lid
Berichten: 269
Lid geworden op: 18 mei 2009 22:33

joseph 07 aug 2011 00:59

Sora en Tiagra zijn prima groepen, zeker voor een beginner. De prijs kwaliteitsverhouding van 105 is echter gewoonweg bijzonder goed, daarom hameren veel mensen hier op. Daarnaast is een 2e hands fiets vaak voor dezelfde prijs zeker zo'n goede koop.
De enige groep die ik echt van-mijn-langzalse-leven-niet op een fiets zou willen hebben is de 2200/2300 groep, daar heb ik 1 keer mee gereden en naar mijn bescheiden mening kan je dan net zo goed een naafversnelling van een toerfiets nemen.

Over Sora en Tiagra, als het prijsverschil klein is, raad ik je wel de tiagra aan omdat deze een stuk minder plastic-achtig aan voelt.
Daarnaast komt tiagra meer overeen met 105 en de hogere groepen, waardoor het ook makkelijker is om bijvoorbeeld stapsgewijs onderdelen te vervangen voor 105 oid.
Ik ken in ieder geval veel wielertoeristen met een tiagra groep en die zijn er prima over te spreken. Onthoud ook goed dat het niet je groep is die je harder doet fietsen, dat doet je conditie. De groep laat je hooguit een stukje preciezer schakelen, slijt wat minder snel en scheelt een aantal grammen.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red

ernest69
Forum-lid
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 feb 2011 21:06

ernest69 07 aug 2011 04:49

Ook ik ben een beginner, fiets nu net een jaartje. Mijn eerste racefiets was van MP en bleek niet helemaal de juiste maar te zijn, dus heb ik na 3 maanden een andere fiets gekocht, nadat ik me heb laten opmeten. Mijn eerste fiets was tiagra afgemonteerd en dat beviel echt meer dan prima. Ook valt me op dat er door zeker meer dan de helft van de leden van de wielervereniging waar ik lid van geworden ben, met tiagra gereden wordt. Niet alleen door beginners maar ook door gevorderden. Die fietsen ongeveer 6000 km/jaar.
Sora zie ik overigens niemand mee en voelt inderdaad, zoals door iemand reeds gepost een beetje 'krikkel' aan..
Kortom, tiagra is zeker voor een beginner een prima groep waar je jaren mee vooruit kunt!
If you are not confused, you are not well informed (Lord Falkland)

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 07 aug 2011 08:47

Bij Sora gebruik je je duim op op te schakelen en je middelvinger om terug te schakelen. Dit heeft ook tot gevolg dat je handen net wat minder lekker om de remgrip te plooien zijn. Het is ook wennen en persoonlijk of het bevalt.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

vdolder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2011 12:00

vdolder 07 aug 2011 11:20

Joseph, Ernest en Farelli, ontzettend bedankt voor alle reacties! Dit helpt echt met betrekking tot hoe ik de groepen moet inschatten. Het is goed om te horen dat wielertoeristen en ook mensen op de wielervereniging uitermate tevreden zijn met Tiagra, en Sora ook lang niet zo slecht is dat het niet op een fiets thuishoort (wat je soms leest op 't forum).

Snap dat 105 betere prijs/kwaliteit is en als ik iets mooi tegenkom in een uitverkoop of 2e hands zal ik het overwegen. Maar nu weet ik dat Sora en zeker Tiagra ook groepen zijn die ik niet hoef uit te sluiten als ik een mooie fiets voor een redelijk bedrag zie staan!

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 08 aug 2011 08:40

Ik denk dat voor een woon-werkfiets Tiagra een prima keuze is. Je hebt niet elke dag zin om te poetsen dus alles gaat zowiezo al wat meer slijten, cassette en ketting op Tiagra niveau zijn dan niet zo duur om te vervangen. Ik zit met een andere instelling op mijn woon-werkfiets dan op mijn racer, dan stoort echt elk kraakje me. Mijn woon-werkfiets heeft net voor minder dan 20 Euro een nieuwe ketting en freewheel gekregen en loopt weer als een zonnetje.
Wel zou ik even goed nadenken of je echt een racer wil voor woon-werk. Neem je bagabe mee, dan kan een rugtas vervelend zijn, sommigen hebben er geen last van maar ik behoor tot de groep die het verschrikkelijk vind.

vdolder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2011 12:00

vdolder 08 aug 2011 14:36

Bedankt voor de reactie! Mooi om te horen dat Tiagra een prima keuze is.
Goed punt ook met betrekking tot de keuze voor een racer voor woon/werk. Het punt is dat het 25km is (1 richting) en dat ik dus wel een fiets nodig hebt waarmee het mogelijk is een redelijke snelheid te halen om niet te lang onderweg te zijn. Daarnaast heb ik altijd een aantrekking gehad tot racefietsen. Bagage draag ik niet zoveel mee, dus dat vind ik geen probleem, vind het eerder jammer dat het vaak niet goed mogelijk is om goede spatborden aan te brengen wat fietsen in verschillende weersomstandigheden zou bevorderen. Ook gekeken naar old-school stalen frames die wel de ruimte bieden voor spatborden en bagagedragers (vaak door Britse merken als singular, surly, genesis), maar dan ben je of ver boven mijn budget en moet je ook vaak de fiets zelf opbouwen, dus dat is voor mij geen optie.
Nu ook wel naar fitness en cross hybrides aan het kijken voor de iets rechtere positie, om er een beetje in te komen, en omdat ze waarschijnlijk ook wat beter geschikt zijn voor gebruik het hele jaar door.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 08 aug 2011 16:54

Er zijn spatbordsystemen voor racefietsen waarbij je geen oogjes op het frame hoeft te hebben.
Niet al die systemen voldoen, sommigen zijn te kort en heb je als nog natte vieze voeten van opspattend rijwater.
Het ene systeem is ook sneller gemonteerd dan het andere. In het februari nr van Fiets is een artiikeltje over spatborden voor mtb en racefietsen (vanaf pagina 52) Voor racefietsen kwam Crud Roadracer Mk2 als goed product naar voren.

Als je afstanden wilt fietsen op het vlakke dan heb je baat bij versnellingen die dicht op elkaar liggen.
Hybride fietsen hebben vaak versnellingen met grotere gaten tussenin. Als je een hybride aanschaft let er dan op dat de versnellingen elkaar direct opvolgen en de tandwielen met 1 tandje oplopen ipv 2

Voor afstanden is het fijn om vooral een lichte fiets te nemen. Dat hoeft in jouw geval niet het lichtste van het lichste te zijn maar als je een hybride wil kopen, neem er dan eentje zonder allerlei poespas zoals veringen ed.

Al nagedacht hoe je dat met woon/werk verkeer gaat doen op de racefiets mbt tot kleding?
Kun je je verkleden op je werk?
Ik neem tenminste aan dat je niet heel de dag in je racefiets kleding blijft lopen.
Dan zul je of op je werk al kleding moeten hebben of je moet het meenemen (= bagage)

crud-roadracer-mk2
Afbeelding

vdolder
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2011 12:00

vdolder 08 aug 2011 17:33

Top swoosh! Bedankt voor de tips
Kleding is geen probleem, kan hier omkleden, douchen etc. dus dat is prima. Ben van plan niet alle dagen te fietsen, zodat ik soms even weer wat kleding op werk kan droppen en het niet op de fiets mee hoeft. Spatborden, zal hier zeker naar kijken. Ook met spatborden blijft misschien een hybrid aantrekkelijk door de iets bredere banden, zeker in de wintertijd.

Was sowieso wel op gewicht aan het letten inderdaad, zat nu de Trek 7.5FX (hybride dus) te overwegen. Deze is vrij licht, Trek publiceert gewicht niet online maar volgens evanscycles is het 10.56kg, dus dat lijkt me in orde. M.b.t. schakelen lijkt het goed te zitten, maar ben ik niet helemaal zeker op dit gebied, weet er gewoon te weinig vanaf. Zie:http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/to ... /fx/7_5_fx

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 08 aug 2011 20:29

Er kunnen ook 25mm bandjes op een racefiets....
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie