derraileur afstellen na wisselen achterwiel
Ik rijdt nu een tijdje op Edco Albis met een ultegra cassette. Voor mijn vakantie heb ik besloten om de Fulcrum 5 Evolution erop te leggen met een andere, maar ook 10 speed, cassete en ineens kan ik niet meer naar het kleinste tandwiel achter.
Het lijkt erop of de cassettes dus niet op dezelfde hoogte zitten tov het frame.
Wat is de oorzaak hiervan en wat kan ik eraan doen zodat het wisselen geen probleem mag opleveren?
Het lijkt erop of de cassettes dus niet op dezelfde hoogte zitten tov het frame.
Wat is de oorzaak hiervan en wat kan ik eraan doen zodat het wisselen geen probleem mag opleveren?
Carpe Diem
Dit heb ik soms ook, na het kuisen van mijn achterwiel en cassette en ketting enzo... stop ik mijn achterwiel er terug op en schakelt hij slechter en minder precies en ratelt hij.
Mensen zeggen dat dit het dichtdraaien van het wiel is dat je anders doet door verkeerd aan te spannen.
Mensen zeggen dat dit het dichtdraaien van het wiel is dat je anders doet door verkeerd aan te spannen.
- lenidentite
- Forum-lid
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 13 apr 2011 14:40
Je zou zeggen dat het niets uit zo moeten maken. Ik rij met 2 wielsets en heb nergens last van.
Misschien is de ene cassette oud en de ander versleten? Misschien bij een cassette een vulring vergeten? Of vulring gebruikt die er niet op hoeft?
Anders even langs de FM.
Misschien is de ene cassette oud en de ander versleten? Misschien bij een cassette een vulring vergeten? Of vulring gebruikt die er niet op hoeft?
Anders even langs de FM.
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!
Je kunt eerst proberen door te draaien aan de afstelbout derriekabel meer te spannen of ontspannen. Als je naar rechts draait gaat de kooi van de derrie meer naar rechts en vice versa. Niet draaien aan de H en L schroeven, want die zorgen voor het bereik van de derrie.
Ik fiets overigens met DT Swiss RR1850 en handgespaakte Ultegra wielen, ik ervaar jouw problemen niet.
Gr. Diederik
Ik fiets overigens met DT Swiss RR1850 en handgespaakte Ultegra wielen, ik ervaar jouw problemen niet.
Gr. Diederik
Kleine verschillen in de positie van je cassette bij verschillende wielen zijn altijd mogelijk (bij mij iig als ik wissel tussen campa en mavic). Eenvoudig op te lossen ook:
Wil je ketting naar een kleiner tandwiel: kabel iets strakker zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien)
Wil je ketting naar een groter tandwiel: kabel iets losser zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar binnen draaien)
In principe zijn de verschillen tussen wielsets wel zo klein dat je de H(igh) en L(ow) stelschroefjes met rust zou moeten kunnen laten.
Wil je ketting naar een kleiner tandwiel: kabel iets strakker zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien)
Wil je ketting naar een groter tandwiel: kabel iets losser zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar binnen draaien)
In principe zijn de verschillen tussen wielsets wel zo klein dat je de H(igh) en L(ow) stelschroefjes met rust zou moeten kunnen laten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
hij loopt dus echt tegen het einde bereik aan, stelschroef werkt wel omhoog maar niet meer omlaag.
Ik heb beide wielen en casettes nagekeken en zie bij de Edco's dat ik eigenlijk verder van het midden van het wiel zou moeten beginnen door een dikkere vulring te plaasten maar dan heb ik geen draad meer op de sluitring te plaatsen.
de fulcrum sluitring moet ik met een campa sleutel (de)monteren (er zit een gewone simano cassette op !!!) en de sluiring van de Edco met de shimano sleutel
zit er mogelijk verschil in de beide body's ?
Ik heb beide wielen en casettes nagekeken en zie bij de Edco's dat ik eigenlijk verder van het midden van het wiel zou moeten beginnen door een dikkere vulring te plaasten maar dan heb ik geen draad meer op de sluitring te plaatsen.
de fulcrum sluitring moet ik met een campa sleutel (de)monteren (er zit een gewone simano cassette op !!!) en de sluiring van de Edco met de shimano sleutel
zit er mogelijk verschil in de beide body's ?
Carpe Diem
Dan moet je even de kabel bij de derailleur losmaken en ietsjes losser zetten.braakie schreef:hij loopt dus echt tegen het einde bereik aan, stelschroef werkt wel omhoog maar niet meer omlaag.
Kennelijk welzit er mogelijk verschil in de beide body's ?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Volgens mij zeg/schrijf je het verkeerd .53x11 schreef:Kleine verschillen in de positie van je cassette bij verschillende wielen zijn altijd mogelijk (bij mij iig als ik wissel tussen campa en mavic). Eenvoudig op te lossen ook:
Wil je ketting naar een kleiner tandwiel: kabel iets strakker zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien)
Wil je ketting naar een groter tandwiel: kabel iets losser zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar binnen draaien)
In principe zijn de verschillen tussen wielsets wel zo klein dat je de H(igh) en L(ow) stelschroefjes met rust zou moeten kunnen laten.
Quote:stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien
Dat is dus de buitenkabel korter maken en daardoor de binnenkabel langer = slapper .
En hij moet juist strakker . De stelschroef moet vanachter/bovenop bezien linksom(tegen de klok) gedraaid worden , om de binnenkabel strakker te zetten .
Als jij zegt : strakker zetten is de stelschroef een klein beetje naar buiten draaien , dan versta ik daaronder : met de klok mee.
Om de binnenkabel losser te zetten moet de stelschroef vanachter /bovenop bezien rechtsom = met de klok mee gedraaid worden .