Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

derraileur afstellen na wisselen achterwiel

Gebruikersavatar
braakie
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 nov 2010 14:18

Gebruikersavatar braakie 09 aug 2011 10:56

Ik rijdt nu een tijdje op Edco Albis met een ultegra cassette. Voor mijn vakantie heb ik besloten om de Fulcrum 5 Evolution erop te leggen met een andere, maar ook 10 speed, cassete en ineens kan ik niet meer naar het kleinste tandwiel achter.
Het lijkt erop of de cassettes dus niet op dezelfde hoogte zitten tov het frame.

Wat is de oorzaak hiervan en wat kan ik eraan doen zodat het wisselen geen probleem mag opleveren?
Carpe Diem

mevassch
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jul 2011 21:55

mevassch 09 aug 2011 11:22

Dit heb ik soms ook, na het kuisen van mijn achterwiel en cassette en ketting enzo... stop ik mijn achterwiel er terug op en schakelt hij slechter en minder precies en ratelt hij.

Mensen zeggen dat dit het dichtdraaien van het wiel is dat je anders doet door verkeerd aan te spannen.

Gebruikersavatar
lenidentite
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 apr 2011 14:40

Gebruikersavatar lenidentite 09 aug 2011 11:54

Je zou zeggen dat het niets uit zo moeten maken. Ik rij met 2 wielsets en heb nergens last van.

Misschien is de ene cassette oud en de ander versleten? Misschien bij een cassette een vulring vergeten? Of vulring gebruikt die er niet op hoeft?
Anders even langs de FM.
Doe een helm op, das beter voor je kop!
Of:
Mensen die geen helm op doen, hebben die blijkbaar ook niet nodig?!

mevassch
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jul 2011 21:55

mevassch 09 aug 2011 13:12

de fietsmaker zegt dat dit door meer aan te spannen is en/of door links en rechts meer aan te spannen aan de snelspanner

bandiet
Forum-lid
Berichten: 532
Lid geworden op: 17 feb 2010 12:08

bandiet 09 aug 2011 14:23

Je kunt eerst proberen door te draaien aan de afstelbout derriekabel meer te spannen of ontspannen. Als je naar rechts draait gaat de kooi van de derrie meer naar rechts en vice versa. Niet draaien aan de H en L schroeven, want die zorgen voor het bereik van de derrie.

Ik fiets overigens met DT Swiss RR1850 en handgespaakte Ultegra wielen, ik ervaar jouw problemen niet.

Gr. Diederik

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 aug 2011 15:14

Kleine verschillen in de positie van je cassette bij verschillende wielen zijn altijd mogelijk (bij mij iig als ik wissel tussen campa en mavic). Eenvoudig op te lossen ook:
Wil je ketting naar een kleiner tandwiel: kabel iets strakker zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien)
Wil je ketting naar een groter tandwiel: kabel iets losser zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar binnen draaien)

In principe zijn de verschillen tussen wielsets wel zo klein dat je de H(igh) en L(ow) stelschroefjes met rust zou moeten kunnen laten.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 09 aug 2011 15:34

Ik heb het ook wanneer ik wissel tussen een Fulcrum en een Mavic wiel. Even draaien aan de stelschroef en de ketting loopt weer mooi over de kransjes.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 09 aug 2011 19:38

mevassch schreef:de fietsmaker zegt dat dit door links en rechts meer aan te spannen aan de snelspanner
:?:

folle16
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 aug 2010 11:12

folle16 09 aug 2011 20:00

heb ook dat probleem, gewoon beetje aan de regelvijs draaien en opnieuw topie :p

Gebruikersavatar
braakie
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 27 nov 2010 14:18

Gebruikersavatar braakie 09 aug 2011 20:19

hij loopt dus echt tegen het einde bereik aan, stelschroef werkt wel omhoog maar niet meer omlaag.
Ik heb beide wielen en casettes nagekeken en zie bij de Edco's dat ik eigenlijk verder van het midden van het wiel zou moeten beginnen door een dikkere vulring te plaasten maar dan heb ik geen draad meer op de sluitring te plaatsen.

de fulcrum sluitring moet ik met een campa sleutel (de)monteren (er zit een gewone simano cassette op !!!) en de sluiring van de Edco met de shimano sleutel

zit er mogelijk verschil in de beide body's ?
Carpe Diem

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 09 aug 2011 20:58

braakie schreef:hij loopt dus echt tegen het einde bereik aan, stelschroef werkt wel omhoog maar niet meer omlaag.
Dan moet je even de kabel bij de derailleur losmaken en ietsjes losser zetten.


zit er mogelijk verschil in de beide body's ?
Kennelijk wel ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Avonrepus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2011 23:38

Avonrepus 09 aug 2011 22:37

53x11 schreef:Kleine verschillen in de positie van je cassette bij verschillende wielen zijn altijd mogelijk (bij mij iig als ik wissel tussen campa en mavic). Eenvoudig op te lossen ook:
Wil je ketting naar een kleiner tandwiel: kabel iets strakker zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien)
Wil je ketting naar een groter tandwiel: kabel iets losser zetten (stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar binnen draaien)

In principe zijn de verschillen tussen wielsets wel zo klein dat je de H(igh) en L(ow) stelschroefjes met rust zou moeten kunnen laten.
Volgens mij zeg/schrijf je het verkeerd .
Quote:stelschroef achterop je derailleur een klein beetje naar buiten draaien
Dat is dus de buitenkabel korter maken en daardoor de binnenkabel langer = slapper .
En hij moet juist strakker . De stelschroef moet vanachter/bovenop bezien linksom(tegen de klok) gedraaid worden , om de binnenkabel strakker te zetten .
Als jij zegt : strakker zetten is de stelschroef een klein beetje naar buiten draaien , dan versta ik daaronder : met de klok mee.

Om de binnenkabel losser te zetten moet de stelschroef vanachter /bovenop bezien rechtsom = met de klok mee gedraaid worden .

Plaats reactie