Beste fietsfreaks,
Onlangs heb ik mij als beginnend fietser, na anderhalf jaar op een leenfiets, een nieuwe racefiets aangeschaft. Best flink in de buidel getast aangezien de verslaving flinke vorm aanneemt.
Echter de fiets is Ultegra tripple uitgerust maar al na de eerste rit vond ik het schakelen eigenlijk flink tegenvallen. Dit terwijl ik hier vanuit alle recensies toch veel van had verwacht.
Probleem : o.a. terugschakelen slaat hij een aantal standen over twee soms drie, en tevens loopt de ketting op het tweede voorblad in hoogste verzet tegen de voorderailleur aan. Aangezien de leverancier (waarvan ik de naam niet zal noemen)niet op de hoek zit wil ik dit graag zelf verhelpen.
Heeft iemand advies ??
Alvast dank
schakelen nieuwe Ultegra
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Gewoon een kwestie van afstellen. De voor-derailleur is een kwestie van de kabelspanning ietsje veranderen. Druk je de shifter met terug schakelen niet gewoon te ver door? Het is namelijk normaal dat je 3 kransen te gelijk kan schakelen. Als je de shifter minder ver duwt dan schakel je gewoon 1 kransje.
heeft een voorderailleur bij triple niet ook zo een "tussenstandje" zoals bij compact en dubbel? ik meende van wel.
Dan kun je "trimmen", voor schakelen zonder te schakelen. Dan schuift je derailleur net dat ietsiepietsie op om te beletten dat de ketting sleept.
Nu is een triple wel nog allergischer voor schuine kettinglijnen dan een compact of dubbel. Dus mogelijks is middenste blad voor en grootste kransje achter een van de vele verzetten die je dus niet kunt draaien.
Dan kun je "trimmen", voor schakelen zonder te schakelen. Dan schuift je derailleur net dat ietsiepietsie op om te beletten dat de ketting sleept.
Nu is een triple wel nog allergischer voor schuine kettinglijnen dan een compact of dubbel. Dus mogelijks is middenste blad voor en grootste kransje achter een van de vele verzetten die je dus niet kunt draaien.
Klopt, dan moet je gewoon naar het binnenblad.. Volgens mij is dit niet te verhelpen zonder hetzelfde probleem te krijgen bij het kleinste kransje achterfransoos schreef:Nu is een triple wel nog allergischer voor schuine kettinglijnen dan een compact of dubbel. Dus mogelijks is middenste blad voor en grootste kransje achter een van de vele verzetten die je dus niet kunt draaien.
Ik kan met mijn Ultegra tripel (als ik dat zou willen) met mijn middelste blad voor (39) op alle kransjes achter schakelen zonder schuurende geluiden. Bij het kleinste kransje (bij mij een 12) moet ik dan wel trimmen, dus de hendel nog een klein beetje induwen zodat het geluid verdwijnt. Wat ik wel heb gemerkt is dat de tripel erg gevoelig is hoe die staat afgesteld, bij een kleine afwijking schakelt hij al snel niet goed meer goed.
http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaI ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaI ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Hier een pdfje waarbij je je voorderailleur perfect kan afstellen en je niet naar je FM hoeft Hopelijk hebben jullie er wat aan! Mijn 105 triple loopt na kwartiertje schroeven en uitvogelen nooit meer aan tegen de kooi:-)
Succes!
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 702723.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes!
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 702723.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Roubaix SL6 Expert '20 Ultegra Di2