Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

schakelen nieuwe Ultegra

arrebba
Forum-lid

arrebba 09 aug 2011 17:49

Beste fietsfreaks,

Onlangs heb ik mij als beginnend fietser, na anderhalf jaar op een leenfiets, een nieuwe racefiets aangeschaft. Best flink in de buidel getast aangezien de verslaving flinke vorm aanneemt.
Echter de fiets is Ultegra tripple uitgerust maar al na de eerste rit vond ik het schakelen eigenlijk flink tegenvallen. Dit terwijl ik hier vanuit alle recensies toch veel van had verwacht.
Probleem : o.a. terugschakelen slaat hij een aantal standen over twee soms drie, en tevens loopt de ketting op het tweede voorblad in hoogste verzet tegen de voorderailleur aan. Aangezien de leverancier (waarvan ik de naam niet zal noemen)niet op de hoek zit wil ik dit graag zelf verhelpen.
Heeft iemand advies ??
Alvast dank

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2011 17:54

Gewoon een kwestie van afstellen. De voor-derailleur is een kwestie van de kabelspanning ietsje veranderen. Druk je de shifter met terug schakelen niet gewoon te ver door? Het is namelijk normaal dat je 3 kransen te gelijk kan schakelen. Als je de shifter minder ver duwt dan schakel je gewoon 1 kransje.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

arrebba
Forum-lid

arrebba 09 aug 2011 18:01

Dus.............
thx voor je reactie gaan we proberen!

fransoos
Forum-lid

fransoos 11 aug 2011 16:35

heeft een voorderailleur bij triple niet ook zo een "tussenstandje" zoals bij compact en dubbel? ik meende van wel.
Dan kun je "trimmen", voor schakelen zonder te schakelen. Dan schuift je derailleur net dat ietsiepietsie op om te beletten dat de ketting sleept.

Nu is een triple wel nog allergischer voor schuine kettinglijnen dan een compact of dubbel. Dus mogelijks is middenste blad voor en grootste kransje achter een van de vele verzetten die je dus niet kunt draaien.

folle16
Forum-lid

folle16 11 aug 2011 19:43

gewoon eens laten afstellen door de fiersenmaker

Tijdelijk
Forum-lid

Tijdelijk 12 aug 2011 10:46

fransoos schreef:Nu is een triple wel nog allergischer voor schuine kettinglijnen dan een compact of dubbel. Dus mogelijks is middenste blad voor en grootste kransje achter een van de vele verzetten die je dus niet kunt draaien.
Klopt, dan moet je gewoon naar het binnenblad.. Volgens mij is dit niet te verhelpen zonder hetzelfde probleem te krijgen bij het kleinste kransje achter

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 13 aug 2011 21:45

Ik kan met mijn Ultegra tripel (als ik dat zou willen) met mijn middelste blad voor (39) op alle kransjes achter schakelen zonder schuurende geluiden. Bij het kleinste kransje (bij mij een 12) moet ik dan wel trimmen, dus de hendel nog een klein beetje induwen zodat het geluid verdwijnt. Wat ik wel heb gemerkt is dat de tripel erg gevoelig is hoe die staat afgesteld, bij een kleine afwijking schakelt hij al snel niet goed meer goed.

http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaI ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

willem...
Forum-lid

willem... 13 aug 2011 23:06

Hier een pdfje waarbij je je voorderailleur perfect kan afstellen en je niet naar je FM hoeft ;) Hopelijk hebben jullie er wat aan! Mijn 105 triple loopt na kwartiertje schroeven en uitvogelen nooit meer aan tegen de kooi:-)
Succes!

http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 702723.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Specialized Roubaix SL6 Expert '20 Ultegra Di2

-lorenzo-
Forum-lid

-lorenzo- 14 aug 2011 10:58

Had ik ook met mijn nieuwe Red Bull met Ultegra. Gewoon de hierboven genoemde afstellingshandleiding volgen.
Cervelo S3 2014 Ultegra 6800; Cosmic Carbon SLS 2014

Plaats reactie