KMC ketting
Ik heb op 't forum al redelijk wat gelezen over KMC kettingen.
Nu is het mijn bedoeling om twee kettingen te kopen voor twee verschillende wielen. Telkens ik van wiel verander zou ik dan ook van ketting willen veranderen, zodat elke cassette zijn eigen ketting behoud en de slijtage dus beter overeen komt.
Nu is eigenlijk mijn vraag of het wel een goed idee is om het slotje (of missing link) op regelmatige basis los te koppelen. Gaat dit hierdoor niet los komen te zitten?
Of is het beter om twee gewone Ultegra of Dura-Ace kettingen (ik rijd dus met Shimano) te nemen en daar een missing link op te monteren?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Nu is het mijn bedoeling om twee kettingen te kopen voor twee verschillende wielen. Telkens ik van wiel verander zou ik dan ook van ketting willen veranderen, zodat elke cassette zijn eigen ketting behoud en de slijtage dus beter overeen komt.
Nu is eigenlijk mijn vraag of het wel een goed idee is om het slotje (of missing link) op regelmatige basis los te koppelen. Gaat dit hierdoor niet los komen te zitten?
Of is het beter om twee gewone Ultegra of Dura-Ace kettingen (ik rijd dus met Shimano) te nemen en daar een missing link op te monteren?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Dat gaat prima. Waarom zou je niet regelmatig ook het slotje veranderen. Voor €2.- kun je toch geen risico lopen van kettingbreuk.
Ik rij zelf met Ultegra en KMC ketting. Nog geen problemen ondervonden.
marc
Ik rij zelf met Ultegra en KMC ketting. Nog geen problemen ondervonden.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Beetje offtopic, maar kan de Dura Ace CN-7901 ook op een Ultegra (SL) Triple crank(achter 10 speed)? Lijkt mij wel toch? Dacht dat er geen onderscheid is met een crank double of triple voor een ketting. Wel tussen bijvoorbeeld 9 en 10 speed.
reverb schreef:Beetje offtopic, maar kan de Dura Ace CN-7901 ook op een Ultegra (SL) Triple crank(achter 10 speed)? Lijkt mij wel toch? Dacht dat er geen onderscheid is met een crank double of triple voor een ketting. Wel tussen bijvoorbeeld 9 en 10 speed.
dat kan gewoon. als het maar 10 speed is zeg maar.
Dacht ik ook idd. Hopen dat het niet veel lawaai maakt. Weet dat een triple en ultegra 6700/6701 geen successtory is.ssoolsma schreef:reverb schreef:Beetje offtopic, maar kan de Dura Ace CN-7901 ook op een Ultegra (SL) Triple crank(achter 10 speed)? Lijkt mij wel toch? Dacht dat er geen onderscheid is met een crank double of triple voor een ketting. Wel tussen bijvoorbeeld 9 en 10 speed.
dat kan gewoon. als het maar 10 speed is zeg maar.
als het maar 10 speed isssoolsma schreef:reverb schreef:Beetje offtopic, maar kan de Dura Ace CN-7901 ook op een Ultegra (SL) Triple crank(achter 10 speed)? Lijkt mij wel toch? Dacht dat er geen onderscheid is met een crank double of triple voor een ketting. Wel tussen bijvoorbeeld 9 en 10 speed.
dat kan gewoon. als het maar 10 speed is zeg maar.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik rijd nu al drie jaar met de Ultegra 6700 triple en heb nog nooit, niks, nada een probleem gehad. Monteer sinds de eerste vervanging na 2500 km al KMC ketting en doe dit nu om de 3000 a 3500 km naar gelang de kettingmeter aangeeft.reverb schreef: Dacht ik ook idd. Hopen dat het niet veel lawaai maakt. Weet dat een triple en ultegra 6700/6701 geen successtory is.
Rijd jezelf Ultegra triple of heb je het van horen zeggen??
Marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi,
Met de KMC link is niks mis (ik neem altijd een reserve mee maar heb in 100.000 km nog nooit eeen breuk gehad) en die laat je toe ook de looprichting van de ketting te alterneren met nog minder lokale slijtage tot gevolg.
Je ketting slijt uiteraard wel, een KMC ketting rekt veel meer dan zeg maar een Campa keting, alleen is de slijtage nu veel willekeuriger ipv lokaal.
Dat komt ook de cassette ten goede.
Ciao,
Als je de levensduur van cassette en ketting wil zo hoog mogelijk houden dan wissel je beter en ketting en wiel om beurten. M.a.w. je wil liever niet dat ketting x en cassette x op elkaar inslijten of ketting y op cassette y en daarom monteer je beurteling x op y en y op x.apollo schreef:Ik heb op 't forum al redelijk wat gelezen over KMC kettingen.
Nu is het mijn bedoeling om twee kettingen te kopen voor twee verschillende wielen. Telkens ik van wiel verander zou ik dan ook van ketting willen veranderen, zodat elke cassette zijn eigen ketting behoud en de slijtage dus beter overeen komt.
Nu is eigenlijk mijn vraag of het wel een goed idee is om het slotje (of missing link) op regelmatige basis los te koppelen. Gaat dit hierdoor niet los komen te zitten?
Of is het beter om twee gewone Ultegra of Dura-Ace kettingen (ik rijd dus met Shimano) te nemen en daar een missing link op te monteren?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Met de KMC link is niks mis (ik neem altijd een reserve mee maar heb in 100.000 km nog nooit eeen breuk gehad) en die laat je toe ook de looprichting van de ketting te alterneren met nog minder lokale slijtage tot gevolg.
Je ketting slijt uiteraard wel, een KMC ketting rekt veel meer dan zeg maar een Campa keting, alleen is de slijtage nu veel willekeuriger ipv lokaal.
Dat komt ook de cassette ten goede.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Shimano raad af om de CN-7901 of CN-6701 te gebruiken i.c.m. de FC-6703 triple crank. In plaats daarvan raad Shimano aan om de CN-7801 of CN-6600 te gebruiken. Waarom weet ik ook niet. Ik gebruik zelf nu een KMC X10.93 en die bevalt prima.reverb schreef:Beetje offtopic, maar kan de Dura Ace CN-7901 ook op een Ultegra (SL) Triple crank(achter 10 speed)? Lijkt mij wel toch? Dacht dat er geen onderscheid is met een crank double of triple voor een ketting. Wel tussen bijvoorbeeld 9 en 10 speed.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 756029.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Kan het begrijpen dat Shimano een cn-7901 afraadt. Bij een klein beetje een schuine lijn, 39 - 21 bijvoorbeeld, maakt de ketting al lawaai en loopt het geheel niet lekker. Fiets zelf ook veel op 53-19 en dat fiets ook niet meer lekker door het lawaai. Als dan wat wijzig dmv de stelschroef op mijn achterderailleur, dan kom er al minder lawaai en loopt het wel ok, maar dan schakelt hij niet lekker terug van de 12 naar 13 etc.Carrinthe schreef:Shimano raad af om de CN-7901 of CN-6701 te gebruiken i.c.m. de FC-6703 triple crank. In plaats daarvan raad Shimano aan om de CN-7801 of CN-6600 te gebruiken. Waarom weet ik ook niet. Ik gebruik zelf nu een KMC X10.93 en die bevalt prima.reverb schreef:Beetje offtopic, maar kan de Dura Ace CN-7901 ook op een Ultegra (SL) Triple crank(achter 10 speed)? Lijkt mij wel toch? Dacht dat er geen onderscheid is met een crank double of triple voor een ketting. Wel tussen bijvoorbeeld 9 en 10 speed.
http://www.shimano-benelux.com/media/te ... 756029.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook als ik met mijn schakelhendel in een keer drie klikjes geef(dus in één keer 3 tanden terug) komt de ketting ook niet lekker te lopen en komt tegen een ander tandwiel aan(bekende geratel dat hij niet lekker erop ligt). Draai ik dan de stelschroef weer aan(dus strakker) dan komt hij wel lekker terecht als ik twee op drie tikjes in een keer geef. Maar dan loopt de ketting al niet lekker vanaf 39 - 17, omdat ie denk ik nu te strak zit.
Lijkt mij dat dit toch niet alleen door een ketting kan komen? Derailleur is nog vrij nieuw(2 maanden terug een nieuwe ultegra 6700 erop gezet) en recht en staat goed afgesteld dmv de h en l crews. Kan dit door de versnellingskabels komen? Heb na aankoop nog nooit vervangen en heb de fiets nu 1.5 jaar.