Schoenen met klitband of niet
Ben op zoek naar een nieuw paar schoenen. Is het belangrijk dat één van de sluitingen een gesp is die kan aangesnoerd worden ? Ik zie namelijk veel modellen waar er gewoon 3 klitbanden zijn. Of maakt dat niet zoveel uit voor een recreatieve fietser ?
Ik lees ook over "stijve" zolen. Zitten stijvere zolen over het algemeen niet minder comfortabel ?
Ik lees ook over "stijve" zolen. Zitten stijvere zolen over het algemeen niet minder comfortabel ?
Voor de gemiddelde recreatieve fietser voldoen klittenbanden prima. Een harde zool is comfortabeler dan een zachte.
-
- Forum-lid
ik heb er met 3 klittenbanden en zeker voldoende
- ophetkantje
- Forum-lid
Weet niet of ik daar uniek in ben, maar ik vind dat klittenband relatief snel zijn "plakfunctie" verliest. Zeker wanneer de schoenen een aantal keren nat zijn geworden kleeft de band bij mij relatief snel niet meer zo goed. Zeker bij bv Sidi (die vind ik wel het lekkerste zitten) waar een deel van de klittenband vervangen is door "haakjes" laat het kleven snel te wensen over.
Ach, ik zeg ook maar wat
ok, dank voor de reacties. Mijn vrees was inderdaad dat de klittenband het na een tijd laat afweten. Ik heb nu Shimano R086 en die hebben ook 2 klittenbanden en een gesp. Ik denk dat ik voor zelfde systeem ga. Nu alleen nog kiezen; wat een aanbod. Voorkeur gaat in eerste instantie uit naar sidi's. Ik las op dit forum dat die nogal smal zijn. Ik ben er dus gisteren een paar gaan passen en ik moet zeggen dat op het eerste gevoel dit eigenlijk best meeviel. Maar misschien laat zich dat maar voelen na een tijd ? Je hebt natuurlijk ook de bredere sidi's (mega) maar keuze is nogal beperkt zeker in de uitverkoop. Ik ben gecharmeerd door de sigi genius (135 euro bij futurum en 139 euro bij 123gotrading). Iemand ervaring hiermee ? De Bontrager RXL vind ik ook mooi en die zitten wat breder maar die kosten dan weer net iets teveel (149 bij 123gotrading) of heeft iemand ze goedkoper gezien in de uitverkoop of misschien andere tips ? Voorwaarden zijn dus 2 klittenbanden met gesp; voor iets bredere voet en in kleuren rood/zwart/wit.
Ben in 't bezit van de Genius 5 Pro. Sluit het beste van de fietsschoenen die ik heb. Eerst de 2 klittenbanden en dan de kliksluiting aantrekken > prima. Bij mij is het wel zo dat ze één tot anderhalve mt groter moeten zijn dan mijn gewone huis-, tuin en keukenschoenen.
- Roycosoepie
- Forum-lid
Dat klopt farelli. Ik ben nu ook aan het kijken naar nieuwe schoenen omdat mijn eerste paar schoenen dezelfde maat heeft als mij gewone schoen maar mijn voeten krijgen een doof gevoel naar aantal kilometers rijden
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd
Misschien voldoet de Bontrager RL road 2011 ook aan je eisen? Die is 119,95 bij Bikestudio.nlgvt schreef: De Bontrager RXL vind ik ook mooi en die zitten wat breder maar die kosten dan weer net iets teveel (149 bij 123gotrading) of heeft iemand ze goedkoper gezien in de uitverkoop of misschien andere tips ? .
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019
- plantagenet
- Forum-lid
Deze ervaring deel ik totaal niet. Mijn Shimano schoenen (SPD) 075 heb ik 3 jaar in gebruik gehad en ik heb nooit gemerkt dat de klitteband minder werd, ondanks dat deze heel veel weer en wind (regen, pekel etc) hebben meegemaakt. Ook nu nog is de klitteband prima.ophetkantje schreef:Weet niet of ik daar uniek in ben, maar ik vind dat klittenband relatief snel zijn "plakfunctie" verliest. Zeker wanneer de schoenen een aantal keren nat zijn geworden kleeft de band bij mij relatief snel niet meer zo goed. Zeker bij bv Sidi (die vind ik wel het lekkerste zitten) waar een deel van de klittenband vervangen is door "haakjes" laat het kleven snel te wensen over.
Inmiddels heb ik Gaerne race schoenen (SPD-SL systeem) met 3 klitteband sluitingen en die voldoen ook uitstekend.
Ik kan wel begrijpen dat men wat twijfelachtig is bij klitteband omdat je ook regelmatig klitteband tegenkomt dat na een paar keer gebruiken zijn sterkte verliest (de schoenen van mijn zoontje (normale schoenen) bv. hebben klitteband dat totaal niet meer plakt). Maar voor de race schoenen is de kwaliteit blijkbaar ok en hoef je je dus geen zorgen te maken.
Qua stijfheid van de zool....hoe stijver hoe beter (maar dat was al gezegd

Weer of geen weer....één van twee is er altijd
- ophetkantje
- Forum-lid
Beste plantagenet. Mijn Sidi's "plakken" niet meer na 2 1/2 seizoen. Hoe kun jij deze ervaring nu wel of niet delen? \
Juist om aan te geven dat er ook ander ervaringen zijn schrijf ik al "weet niet of ik daar uniek in ben".
Juist om aan te geven dat er ook ander ervaringen zijn schrijf ik al "weet niet of ik daar uniek in ben".
Ach, ik zeg ook maar wat