Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets beginneling (de zoveelste!)

Heronimus
Forum-lid

Heronimus 22 aug 2011 15:31

Beste mede forumleden,

Ik hoop dat jullie mensen zoals ik nog niet zat zijn, want hier is er weer zo eentje hoor, die voor het eerst een racefiets wil aanschaffen maar weinig verstand van zaken heeft! Ik heb mijn best gedaan me zoveel mogelijk in te lezen, maar ben nu op een punt gekomen van waar ik niet verder kom. Alle goede adviezen die jullie anderen hebben gegeven hebben mij echter wel al een heel eind op weg geholpen. Zo heb ik de volgende zaken voor mezelf vastgesteld (maar corrigeer me als ik ergens de plank mis sla!)

Budget: ± €800
Ik wilde eerst rond de €500 uitgeven maar ben erachter gekomen dat je beter een paar honderd euro meer kunt uitgeven aan degelijker materiaal dan minder uitgeven aan een nieuwe fiets die vervolgens niks meer waard is als je de winkel uit rijdt. Nu de nieuwe modellen van 2012 voor de deur staan gaan veel 2011 modellen in de uitverkoop en moet €800 redelijk te doen zijn dacht ik?

Versnellingen, minimaal Shimano 105 groep
Na het lezen van honderden adviezen aan alle andere beginnelingen heb ik begrepen dat dit de beste prijs/kwaliteit verhouding geeft wanneer je voor het eerst een goede racefiets wil kopen. Geen overkill, maar ook niet te goedkoop waardoor je snel zult moeten upgraden wil je meer uit je fiets halen.

Nieuw vs tweedehands
Ook hier heb ik lang over nagedacht maar het is aan te raden om een eerste racefiets bij een goede FM te kopen vanwege de service die je als beginneling vaak nodig hebt. Marktplaats kan een goedekopere oplossing zijn om te beginnen in het wielerwereldje maar kan ook gevaarlijk zijn vanwege verborgen gebreken die je als beginneling niet ziet. Voor mezelf heb ik besloten liever 800 euro uit te geven aan een nieuwe fiets die zeker in orde is met bijbehorende service, dan 400 euro aan een tweedehands fiets die precies hetzelfde is maar zonder service en met het risico dat je een miskoop doet.

Wat misschien een optie is voor mij is om tweedehands bij een FM te kopen, alleen ken ik geen goede FM die die mogelijkheid biedt. Wel weet ik uit veel reacties dat Salden een erg goede zaak is om een fiets te kopen.

Dit is ongeveer zo ver als mijn onderzoek gekomen is. Van remmen, kettingen, sturen, zadels, etc heb ik nog geen verstand. Wel heb ik gelezen dat het raadzaam is om een duurzaam frame te kopen omdat dit het langste meegaat en dat de wielen belangrijker zijn dan de versnellingsgroep, maar welke wielen goed of slecht zijn weet ik niet.

Ook van merken heb ik geen verstand. Wel heb ik drie fietsen gezien die me aanspreken, die zal ik hier posten zodat jullie een idee krijgen in welke richting ik aan het zoeken ben en me eventueel kunnen corrigeren als ik de plank volledig mis sla!

Giant TCR 1 2011 - €849
Goede aanbieding op het moment naar wat ik begrepen heb, veel fiets voor het geld.
Afbeelding

XTrail 2011 - €749
Naar wat ik gelezen heb het huismerk van Fietssportief, meestal goede prijs/kwaliteit verhouding maar niet door iedereen even geliefd.
Afbeelding

Sensa Romagna 2010 - €699
Ken het merk niet zo goed en fiets is uit 2010, maar naar wat ik begrepen heb ook een goede fiets voor het geld.
Afbeelding

Mijn excuses voor deze overload aan informatie maar zo weten jullie precies wat ik al heb opgezocht, voorkomt dus onnodige vragen en laat jullie direct zien als ik volledig de verkeerde richting insla met bepaalde dingen!

Ohja, ik woon in Zuid Limburg, dus de fiets moet wekelijks flink wat beklimmingen doorstaan. Op dit moment mountainbike ik vaker, dus ben gewend om flink te trappen, maar ga ook vaker de weg op. Hier is mijn fietsje echter niet zo geschikt voor, maar ik vind dit wel heel erg leuk, vandaar dus mijn keuze voor een racefiets. Ik ben ook van plan op termijn mee te gaan doen aan wedstrijden, puur voor mezelf omdat me dit erg leuk lijkt!

redbull-erik
Forum-lid

redbull-erik 22 aug 2011 16:00

Welkom op het forum. Je hebt je goed ingelezen zeg; complimenten!

Een racemaatje van me heeft deze Giant TCR 1 sinds dit voorjaar en hij bevalt hem erg goed. Ik vind het persoonlijk ook een erg mooie fiets met de blauwe accenten. Volgens mij heeft hij er destijds ca. 1.100 Euro voor moeten betalen, dus 849 Euro lijkt mij idd een goede deal!

Met de andere fietsen heb ik geen ervaring. Ga in ieder geval even proefrijden voordat je tot aankoop overgaat.

Succes in ieder geval!

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 22 aug 2011 18:28

Niet helemaal goed ingelezen, het hoofdstuk geometrie waarschijnlijk overgeslagen. Is wel zeer belangrijk om op een goed passende fiets uit te komen.

Heronimus
Forum-lid

Heronimus 23 aug 2011 12:08

Bedankt voor de reacties allebei!

Geometrie heb ik zeker niet overgeslagen, maar ben ik inderdaad vergeten te vermelden. Ik heb wat tabelletjes ingevuld en daar kwamen wat gegevens uitrollen. Wat ik vooral begrepen heb is dat je buiten alle meetresultaten goed naar je lichaam moet luisteren wanneer je een fiets test. Ik ben overigens 1,81 met een bbl van ±82 en weeg 62kg.

Ik heb inmiddels weer wat avonden het internet afgestruind naar informatie, ervaringen en nog meer fietsen. De Giant kan me erg bekoren, maar misschien dat ik de 2011 modellen van Sensa nog wel mooier vind.

Dit zijn op het moment de twee fietsen waar ik tussen twijfel... Afmontage is hetzelfde maar onderdelen als wielen, remmen, etc zeggen me niet zoveel. Voordeel dat ik zie van de Sensa ten opzichte van de Giant is de carbon voorvork.

Giant TCR 1 2011
http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 012/46503/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sensa Romagna Special 2011
http://www.sensabikes.com/product_info. ... cts_id=388" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat zijn de grootste verschillen waar ik nu vast compleet overheen kijk?

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 23 aug 2011 12:12

Giant TCR 1 heeft ook carbon voorvork.

Wielen van de Sensa staan niet erg goed bekend.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Heronimus
Forum-lid

Heronimus 23 aug 2011 12:25

Oke duidelijk, dan zou de Giant mij wellicht toch meer trekken ondanks dat ik de Sensa misschien net iets mooier vind (vanaf de foto dan!), ook vanwege het feit dat ik deze bij een goeie zaak in de buurt voor een mooie prijs kan kopen.

Op de giant website staat:
Voorvork TCR Advanced - aluminium steerer

Vandaar dat ik aannam dat het om een aluminium voorvork ging.
In ieder geval bedankt voor de reactie, jullie brengen mij steeds verder!
Zijn er nog fietsen in deze prijsklasse die ik over het hoofd zie misschien?

marcelca
Forum-lid

marcelca 23 aug 2011 12:56

Ik rijd zelf met de giant tcr1 en deze bevalt me erg goed...

Bij salden is die idd 849,- euro ( hier heb ik een ook voor gekocht ).

Voor deze prijs heb je zeker veel fiets voor het geld, maar het belangrijkste is toch ga er is op zitten, hij kan nog zo mooi zijn maar soms passsen de lichaansverhoudingen gewoon niet bij de fiets..

Ik weet niet of je ook rekening gehouden hebt met dingen zoals helm,kleding,schoenen, pedalen ed....
Ik mountainbike zelf ook en heb hier dus ook veel kleding van en gebruik dit ook op de racefiets, op de mountainbike rijd ik met sidi-schoenen( zeer harde zool ) en time atac pedalen, door op de racefiets ook timeatac pedalen gezet te hebben spaarde ik extra schoenen uit en gebruik ik dus mijn mountainbike schoenen, neem aan dat als je al moutainbiked dat je ook al een helm hebt ( het is heel erg maar ik heb een andere helm erbij gekocht voor de kleur :-)

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 23 aug 2011 13:16

Let wel op de geometrie van de Giant, ik lees van veel mensen dat je behoorlijk gestrekt zit, lange bovenbuis, dat moet je lijf wel kunnen hebben. Inderdaad naar je lichaam luisteren, je moet er meteen een goed gevoel bij hebben, geometrie getallen zijn niet heilig.

MooMoo
Forum-lid

MooMoo 23 aug 2011 13:37

Netjes ingelezen, echt goed! :!:

Wielen boeien bij jou niet echt, je weegt toch geen drol (1,81 en dan 62kg!) dus ze zullen je absoluut houden. Uiteraard zijn er lichtere wielen maar niet in deze prijsklasse.

Van de fietsen die je voorstelt zou ik voor de Giant gaan. By far de mooiste met echte strakke details, up-to-date 2011 105 groep en nette onderdelen. Maar, zoals boven mij al gezegd, de Giant heeft een serieuze racefiets geometrie. Houd daar dus rekening mee. Heb je lange benen en een korte romp/armen dan is de Giant niks voor je. Ben je gemiddeld of juist korte benen dan kan het zeker wat voor je zijn.

Heronimus
Forum-lid

Heronimus 23 aug 2011 16:12

Nogmaals bedankt voor de vele ontzettend bruikbare reacties! Super zeg!

Vandaag bij wat zaken binnen gelopen, paar Treks gezien, Cannondale en Canyon, maar veel uitverkocht en weinig in mijn maat en prijs op voorraad.

Ben van plan deze week naar Salden te gaan voor de Giant en maar hopen dat deze mij bevalt qua geometrie, want dan wil ik graag voor deze fiets gaan!

Enige grote dilemma wat mij nog rest is het crankstel. Heb ik daar nog keus in bij de Giant en waar moet ik dan voor gaan? Triple spreekt mij het minst aan, maar verder geen idee.. Heb een aardige fietsconditie maar wil wel graag elke klim boven komen en je hebt er nogal wat van boven de 10% hier in de omgeving.

Verder moet ik nog voor schoenen kijken. Klikpedalen heb ik niet, wel vaak aan willen beginnen maar nooit van gekomen.. Kleding heb ik voldoende om mee vooruit te kunnen, fietscomputer en helm ook. Alleen geen bril, maar dat kan nog even wachten.

marcelca
Forum-lid

marcelca 23 aug 2011 16:36

Volgens mij is de Giant TCR1 standaard zo wie zo met een triple, tegen meerprijs zal je een heus wel kunnen laten wisselen....

Ik heb hier geen ervaring mee op racefietsen, ik heb best een goede conditie en veel kracht door het mountainbiken gekregen maar denk dat als je veel klimt en zeker boven de 10% dat een triple geen slechte keus is, maar daar zullen anderen je vast meer info over kunnen geven ( die met een racefiets al veel geklommen hebben )

Klikpedalen is zeker een aanrader op een racefiets ( op een mountainbike ook trouwens ), ik rijd zelf met time atac, dit is eigenlijk een mtb pedaal maar met een schoen met een harde zool ook op de racefiets prima, voordeel is dat je met een mtb schoen ook nog normaal kan lopen omdat je niet op je plaatjes loopt, time atac heeft meer zijdelingse speling zonder dat die uitklikt als bijvoorbeeld SPD ( ik reed eerst SPD maar kreeg last van mijn knieen, na time atac nooit meer last gehad ) , als je ook op de mountainbike in de toekomst met klikpedalen wil gaan rijden zou ik de combinatie zeker aanraden...

Wil je niet op de MTB met klik pedalen gaan rijden dan kan je gewoon een raceschoen en racepedaal kopen, persoonlijk ben ik van mening dat als je fanatiek mountainbiked en hard in onverhard terrein rijd dat een klikpedaal onmisbaar is, ik heb al heel veel valpartijen gezien van mensen die van hun pedalen schieten in het terrein, tuurlijk zi je ook valpartijen door een klikpedaal maar dat is meestal omvallen doordat je vergeet uit te klikken..

Ik ben trouwens 1,78 lang 84kg met een BBL van ongeveer 82 cm, ik rijd op de maat M / L van de Giant TCR1

bibske
Forum-lid

bibske 23 aug 2011 16:59

Ik heb het idee dat je met 1.81 en 82 BBL een vrij lange romp heeft wat in ieder geval een goed punt is voor de Giant.
Veel plezier met uitzoeken!

Plaats reactie