Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD pedaal goed voor op racefiets beginner ?

Bas1969
Forum-lid

Bas1969 23 aug 2011 09:41

Hallo, ik wil jullie graag wat vragen. Deze week wordt mijn Sensa Trentino Special geleverd. De FM gaf aan dat hij er SPD pedalen op gaat monteren (geen SL) Ik vroeg of dit goede zijn, zijn antwoord was dat hij er al jaren mee fietst. Nu ik wat op internet verder lees twijfel ik hier nu over. Mag ik jullie vragen wat jullie vinden van SPD pedalen op een racefiets van een beginner ? En wat zijn volgens jullie de beste alternatieven ?

Bedankt alvast !

Groeten van Bas

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2011 09:47

Niet slecht maar als je toch mag kiezen dan liever de SL. Die heeft een veel groter contactoppervlak en bovendien lopen de plaatjes veel fijner.

De gewone SPD sterft een langzame dood onder wielrenners, je FM loopt dus een beetje achter.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 23 aug 2011 09:56

Ik fiet al jaren met gewone SPD, ik heb er geen moeite mee.
Ik heb er voor gekozen omdat ik het fijner vind om met MTB-schoenen mijn woon/werk ritjes te doen omdat ik een paar stalen trappen op moet op het werk.
Dat gaat een stuk moeilijker met gewone raceschoenen.

krokie
Forum-lid

krokie 23 aug 2011 09:58

Nee niet doen. Ik ben er 4 jaar geleden ook mee begonnen. Mijn ervaring is dat in en uitklikken met SPD lastiger is. In vergelijking met Look Keo (ik ga ervan uit dat SPD SL ongeveer gelijk werkt) ik kom daar veel makkelijker uit. Ik ben met de spd´s enkele keren gevallen (omdat ik er niet op tijd uitkwam' Nadat ik de Keo´s erop had (binnen een half jaar) was dat over... (Komt natuurlijk ook door gewenning maar ik vond het een wereld van verschil) Ik gebruikte bede pedalen op de stand met de minste weerstand).
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 23 aug 2011 10:00

havana schreef:Niet slecht maar als je toch mag kiezen dan liever de SL. Die heeft een veel groter contactoppervlak en bovendien lopen de plaatjes veel fijner.

De gewone SPD sterft een langzame dood onder wielrenners, je FM loopt dus een beetje achter.
SPD loopt fijner, tenminste wanneer je een schoen hebt waar het plaatje in de zool valt.

Ik zelf heb tot twee jaar geleden SPD op m'n racefiets gehad. Zat er eigenlijk 'van oudsher' op, en met triatholns die ik in het verleden deed was het wel makkelijk lopen in de wisselzone. Nu heb ik op de racefiets SPD-SL en dat fiets en voelt een stuk fijner, wat je vooral merkt op bij langere afstanden. Als je een uurtje fietst, zul je het verschil niet merken denk ik.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2011 10:07

Ja nogal logisch. Maar je vergelijkt nu appels met peren. Een raceschoen met SPD-SL loopt fijner dan een raceschoen met SPD.

Iedereen die trappen op en af moet raad ik aan om de schoenen gewoon uit te doen en in je hand te houden, dat is verreweg de makkelijkst en meest veilige optie.

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 23 aug 2011 10:27

havana schreef:Ja nogal logisch. Maar je vergelijkt nu appels met peren. Een raceschoen met SPD-SL loopt fijner dan een raceschoen met SPD.

Iedereen die trappen op en af moet raad ik aan om de schoenen gewoon uit te doen en in je hand te houden, dat is verreweg de makkelijkst en meest veilige optie.
In mjin geval was het ook een raceschoen. Een raceschoen voor SPD dus, waarbij het plaatje in de zool viel.
Maar deze heb ik een jaar of 10 geleden gekocht, ik heb geen idee of die er nu nog zijn.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2011 10:29

Ja, die bestaan nog maar worden nu verkocht onder de noemer 'spinningschoen'.

noah
Forum-lid

noah 23 aug 2011 10:30

Op mijn eerste fiets SL gehad. Nadat ik ook ben gaan MTBen, ben ik overgestapt op SPD en al mijn fietsen voorzien met SPD. Zodoende kan ik telkens met dezelfde schoenen op alle bikes fietsen. Wat mij over het algemeen opvalt is, dat het grootste gros van tourrijders op SPD fietst. Ook bij mijn FM valt dat op, dat de meeste fietsen voor beurten en/of reparatie's aangeboden worden voorzien zijn van SPD.

Ik heb dan ook mijn twijfels aan de opmerking van Havana, dat SPD aan het uitsterven is. Misschien onder de wedstrijdrijders, maar volgens mij niet onder tourrijders.
Laatst gewijzigd door noah op 23 aug 2011 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.

doompjoe
Forum-lid

doompjoe 23 aug 2011 10:30

Ik zie nu dat ze bij Shimano onder de Road Touring (RT-serie) staan.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 aug 2011 10:51

noah schreef:Ik heb dan ook mijn twijfels aan de opmerking van Havana, dat SPD aan het uitsterven is. Misschien onder de wedstrijdrijders, maar volgens mij niet onder tourrijders.
Als ik om me heen kijk bij toertochten dan zie ik echt nauwelijks nog SPD. Vrijwel iedereen rijdt met SPD-SL, Look, Time of Speedplay. En dat zijn echt niet alleen maar wedstrijdrijders. Ik rijd zelf bijv. ook geen wedstrijden. Ook hier op 't forum zie je niet veel fietsen met SPD pedalen en ook hier zitten toch echt niet alleen maar wedstrijdrenners.

noah
Forum-lid

noah 23 aug 2011 11:11

Havana,

Het gaat toch om de MTB pedaaltjes, zoals de SHIMANO pedalen SPD PD-M980, waarmee ik fiets, of gaat het over iets anders ? Schijnbaar dan toeval, dat het mij opviel bij de FM dat de meeste racebikes (vermoedelijk tourrijders) met zulke type's uitgevoerd waren.

Ik zal nu eens extra hierop letten.
Laatst gewijzigd door noah op 23 aug 2011 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie