Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Juiste benodigdheden voor reinigen ketting?

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 25 aug 2011 20:31

Ik was het af en toe doorslaan van mijn ketting op mijn Batavus racefietsje zat, dus besloot ik naar de FM te gaan om het een en ander te kopen. Een van de dingen die ik heb gekocht is een korfje waarmee je de ketting in een badje met olie legt. Ik wilde vervolgens doodgewone Gazelle kettingolie (scholier, dus ik moet besparen ;) ) pakken om erin te doen en te laten werken als bad, maar de verkoper zei dat ik beter een ander iets kon pakken om dat te doen. Heb het gekocht, maar ben aan het twijfelen of ik wel het juiste heb. De gebruiksaanwijzing zegt dat het geschikt is om de ketting e.d. te ontvetten, maar hoe doe ik dan weer de olie erop?
Foto van de spullen:
Afbeelding
Ja, ik speel ook basgitaar ;)


Kan dat dan gewoon WD-40 zijn die je erop kan sprayen?

Alvast bedankt, Maarten.

Peter94
Forum-lid
Berichten: 294
Lid geworden op: 12 apr 2011 23:01

Peter94 25 aug 2011 20:36

Dat Bionet is prima spul hoor gebruik het zelf ook. En dat apparaat is bedoelt om je ketting te reinigen niet om je ketting in te vetten.

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 25 aug 2011 20:40

saphire06 schreef:Dat Bionet is prima spul hoor gebruik het zelf ook. En dat apparaat is bedoelt om je ketting te reinigen niet om je ketting in te vetten.
Dank je!
Ik snap dat het apparaat alleen is om te reinigen, maar doe je de ketting vetten met puur olie/vet, of nog meer?

Gebruikersavatar
Tibor
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jul 2011 19:41

Gebruikersavatar Tibor 25 aug 2011 21:48

Ik gebruik zelf ook Bionet om mijn ketting te ontvetten, daarna goed drogen en insmeren/druppelen met Squirtlube! http://www.bikecleaning.nl/Webwinkel-Pr ... iddel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 25 aug 2011 22:18

Smeren zijn meerdere middelen voor, maar gebruik wel iets dat gemaakt is voor het smeren van een fietsketting en zeer zeker géén wd40!!!

Maarten_E93
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 aug 2011 14:49

Maarten_E93 25 aug 2011 22:27

StefanJ schreef:Smeren zijn meerdere middelen voor, maar gebruik wel iets dat gemaakt is voor het smeren van een fietsketting en zeer zeker géén wd40!!!
Kan je aantal voorbeelden geven van smeermiddelen?
Ik dacht nl. dat WD40 ook vuil e.d. verwijderdem en zo ook op die manier ervoor zorgde dat het derailleur geheel soepel blijft draaien, maar dat heb ik dus fout... :oops: :oops:

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 25 aug 2011 22:42

PTFE (teflon) spray. Ik gebruik wel een bus waarop specifiek vermeld staat dat deze voor fietskettingen is. Kennelijk is namelijk de ene PFTE spray niet gelijk aan de andere. Kost een paar euro en een bus gaat tijden mee. Je hebt er namelijk maar heel weinig van nodig. Ketting 1x kort inspuiten, paar keer ronddraaien en klaar. Regelmatig schoonmaken en even smeren is wel heel belangrijk. Als je dit regelmatig doet, ben je er ook heel snel mee klaar. Vooral niet al te vies laten worden!

WD40 maakt inderdaad schoon, maar de smerende werking is maar heel erg beperkt. Wel geschikt voor rem en versnellingskabels, maar dus niet voor de ketting.

Er zijn overigens nog veel meer soorten smeermiddelen, als je een fatsoenlijke fietsenwinkel binnenstapt, heb je waarschijnlijk een hele rij middelen staan.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3096
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 25 aug 2011 22:50

WD 40 is te schraal. Het maakt alles wel soepel maar onder druk zoals bij een ketting duurt dit maar heel even. Persoonlijk zou ik die ontvetter alleen gebruiken als je ketting echt heel erg verschrikkelijk vies is. Gebruik anders gewoon een doek en veeg hem schoon.

Mijn ervaring met dit soort apparaatjes is dat het met ontvetter uiteindelijk toch gewoon een grote smeerboel wordt en er toch snel wat ontvetter achterblijft als je de ketting opnieuw gaat smeren. Dit zorgt na 1 keer fietsen weer voor een vieze ketting en zo blijf je aan de gang. Mocht je toch het apparaatje gaan gebruiken dan na gebruik de ketting echt heel goed droog vegen met een doek en liefst een nachtje wachten voordat je gaat smeren (vervliegt er nog wat van die ontvetter) Dan nog een keer goed droog vegen en dan pas weer smeren met een kettingolie.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 26 aug 2011 10:09

jsparie schreef:WD 40 is te schraal. Het maakt alles wel soepel maar onder druk zoals bij een ketting duurt dit maar heel even. Persoonlijk zou ik die ontvetter alleen gebruiken als je ketting echt heel erg verschrikkelijk vies is. Gebruik anders gewoon een doek en veeg hem schoon.

Mijn ervaring met dit soort apparaatjes is dat het met ontvetter uiteindelijk toch gewoon een grote smeerboel wordt en er toch snel wat ontvetter achterblijft als je de ketting opnieuw gaat smeren. Dit zorgt na 1 keer fietsen weer voor een vieze ketting en zo blijf je aan de gang. Mocht je toch het apparaatje gaan gebruiken dan na gebruik de ketting echt heel goed droog vegen met een doek en liefst een nachtje wachten voordat je gaat smeren (vervliegt er nog wat van die ontvetter) Dan nog een keer goed droog vegen en dan pas weer smeren met een kettingolie.
+1
Na elke rit maak ik mijn ketting schoon met een droge doek. Daarna paar druppeltjes olie erop. Mocht ie nog vies zijn dan weer vegen met een doek.
Wanneer alles onder de modder zit dan sop in mijn fiets in met auto shampoo of gewoon dreft. Afspoelen en de ketting weer schoonvegen met een doek en daarna smeren.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 aug 2011 10:14

Over 't smeren van kettingen zijn al meer dan genoeg topics en over 't schoonmaken eigenlijk ook al. Je moet gewoon voorkomen dat je ketting heel erg smerig wordt, dan gaat 't schoonmaken ook makkelijk en snel. Als ik dan zie dat er 't advies gegeven wordt om met een spuitbus met teflon spray de ketting te smeren gaan mijn wenkbrauwen even omhoog. Er is toch wel heel veel dat aanzienlijk beter werkt dan teflon spray.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 26 aug 2011 13:59

amclassic-fan schreef:Als ik dan zie dat er 't advies gegeven wordt om met een spuitbus met teflon spray de ketting te smeren gaan mijn wenkbrauwen even omhoog. Er is toch wel heel veel dat aanzienlijk beter werkt dan teflon spray.
Niet dus een willekeurige bus teflon spray, eentje die daadwerkelijk gemaakt is voor het smeren van fietskettingen. Dat is er dus kennelijk voor gemaakt (en waarschijnlijk meer inzitten dan alleen de standaard teflon spray), waarom zouden daar dan je wenkbrauwen omhoog gaan? En ja, er is nog heel veel meer aan smeermiddelen, dat geef ik ook aan in mijn post. Misschien is de teflon kettingspray ook niet het beste (hoewel hij voor mij prima werkt), hij is wel vreselijk goedkoop en aangezien TS aangaf krap in het budget te zitten... Over wat het beste is kun je overigens hele discussies starten, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en meningen en dus ga je daar niet uit komen.

Just my 2 cents...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27897
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 aug 2011 14:03

Flesje lampenolie van Appie kost je een euro en kun je oneindig mee schoonmaken. Als je de boel weer filtert door een koffiefilter kost 't zelfs helemaal niks.

Plaats reactie