Pagina 1 van 2

Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 10:53
door minisu
Goedemorgen,

Halverwege mei zijn mijn man en ik begonnen met wielrennen. Ik probeer 1x per week 80 รก 100 km te fietsen, 1x per week 50 km (op tempo) en 1 spinninglesje. Meer trainingsuren zitten er momenteel niet in wegens werk en studie. Heb onlangs wel een Tacx aangeschaft om ook bij slecht weer lekker te kunnen trainen.

Sinds ik samen met mijn man begonnen ben met fietsen zijn we 2 weekenden wezen fietsen in Limburg en hebben we mee gedaan aan Limburgsmooiste (gele lus). Erg leuk en we hebben de smaak goed te pakken (binnenkort gaan we mee doen aan Gerrie Knetemann Classic, Dam tot Dam Fietsclassic en nog een weekendje fietsen in de Eifel in Duitsland). Zelf wonen wij in Noord-Holland en is het niet mogelijk om vaker richting Limburg te gaan om daar van de heuvels te genieten. Enige heuveltje dat bij ons in de buurt zit is het Kopje van Bloemendaal :-).

Afgelopen weekend waren we weer aan het fietsen in Limburg en merkte ik al dat met name bij de wat langere beklimmingen (Camerig bijvoorbeeld) ik sneller en beter boven kwam dan de eerste keer, echter bij korte steile beklimmingen (Keutenberg, Gulpenberg) merk ik dat mijn benen te snel vermoeid zijn en ik daardoor halverwege moet afstappen om niet tot stilstand te komen en om te vallen (bij wijze van). Tijdens het klimmen probeer ik een zo constant mogelijke cadans te behouden en het staan op de pedalen zo lang mogelijk uit te stellen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn klim prestaties verbeteren? Althans hoe kan ik ervoor zorgen dat ik bij een volgende test op de Keutenberg beter naar boven kom.

En heeft iemand ervaring met een klim clinic? Is dit bijvoorbeeld aan te raden voor een beginner?

Alvast bedankt.

Grtjs,
Susanne

Fiets info: Giant TCR 0 - triple

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 11:28
door scottpch
Misschien is je verzet niet licht genoeg? Zeker bij de Keutenberg moet je in het begin van de klim erg licht kunnen schakelen. Daarnaast kun je bv bij viaducten door met een zwaar verzet omhoog te gaan, wat meer macht kweken in de benen. Bij de spinninglessen wat zwaarder trappen( de knop op iets meer weerstand zetten) wanneer de klimoefeningen aan de beurt zijn. Het beste is om vaker in de heuvels te vertoeven en aldoende je klimcapaciteiten te verbeteren, maar dat is vanwege je woonplaats al snel een retourtje van 450 km.
Succes.

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 11:31
door 53x11
Er zit een triple op de fiets, dus dat is het probleem niet. Het antwoord is natuurlijk heel simpel: blijven trainen! Als je specifiek wilt oefenen, fiets dan af en toe korte zeer hoog intensieve stukjes (liever niet elke training, dat heeft dan weer een averechts effect). De spinningles is daar erg geschikt voor trouwens

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 12:17
door nikkib
Inderdaad zoveel als je kunt: buiten trainen, binnen tacxen (de Telegraphe is ideaal als je ongeveer een half uur flink wil zweten) en de weekenden dat je weg kunt, lekker naar Limburg of de Vogezen gaan. Rond Utrecht en Arnhem zitten trouwens ook wel wat mooie klimmetjes en dat scheelt weer een stukje rijden. De Gerrie Knetemann Classic en de Dam tot Dam Fietsclassic zijn trouwens erg massaal en zo vlak als het maar zijn kan... Oja, en stemmen voor de Nederlands berg dan hoef je niet naar Limburg;-) (http://www.depers.nl/sport/588085/Neder ... nbouw.html" onclick="window.open(this.href);return false;).

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 13:06
door daniel1975
@nikki: gebruik jij een VR trainer en zo ja welke?

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 13:14
door nikkib
@daniel1975: ja, ik heb de tacx i-magic met Fortius software.

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 13:35
door kxlight
je bent behoorlijk fanatiek aan het trainen/fietsen. Wie weet merk je bij die intensieve, steile klimmen dat je wel oververmoeid bent. Kan natuurlijk, is in ieder geval niet uit je startpost af te leiden. Misschien eens een week rust nemen en dan de hellinkjes opnieuw bij de hoorns vatten. Succes.

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 13:49
door rbr
Wat ik merkte toen ik begon is dat ik absolute kracht te kort kwam. Nu gaat dat veel beter in klim je in dit soort stijle stukken wat gemakkelijker op de "macht". Aangezien ik geen wedstrijden rijd, kan ik me permiteren om net voor een klim wat gas terug te nemen om met een relatief lage hartslag aan de klim te beginnen. Dit geeft je wat meer reserve wanneer je het nodig hebt.

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 14:47
door minisu
Bedankt voor jullie tips tot nu toe!

Ik heb trouwens een Tacx Satori gekocht, daar zit geen video-begeleiding bij. Kan helaas geen Telegraph na-bootsen. Wel heb ik via de Tacx site wat trainingsprogramma's geprint. Daar zit o.a. een klimtrainingsprogramma bij.

Nikkib: Is het fietsen in de Vogezen al een aanrader voor mij (als beginnende wielrenner)? Welke routes in de omgeving van Utrecht, Arnhem zijn aan te raden? Qua afstand is dit zeker een stuk beter te doen.

Misschien moet ik mijn fiets kunsten ook niet teveel vergelijken met die van mijn man, die gaat namelijk relatief eenvoudig de heuvels op (en beschikt over een betere basis conditie en over sterkere beenspieren).

Dam tot Dam en Gerrie Knettemann zijn inderdaad heel vlak (en vast ook massaal), maar voor een beginnende fietser denk wel leuk (en lekker dichtbij voor ons).

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 15:35
door bassieg15
Het lijkt erop dat je wat kracht tekort komt bij de hele steile stukken. Dan zou je dus lichter moeten schakelen, maar ik denk dat je al op het lichtste verzet de Keutenberg opfietst.

Je kan prima trainen op het Kopje van Bloemendaal. Ik rij soms vanuit Den Haag daarheen om een mooi klimmetje te hebben. Als je nu eens probeert op je middenblad het Kopje op te fietsten. En dan zo hard mogelijk. Zo went je lichaam een beetje aan die enorme krachtsinspanningen. Als dat dan lukt, probeer het dan weer op een wat zwaardere versnelling. Zo kan je jezelf steeds grotere krachtsinspanningen laten doen.

Ik ben om te trainen voor de Keutenberg vroeger op m'n zwaarste versnelling de Van Brienenoordbrug opgefietst. Toen ik later dat jaar de Keutenberg opreed in m'n lichtste versnelling voelde ik ongeveer hetzelfde in m'n benen. Het is dus prima te trainen, als je maar een klein hellinkje hebt. Hoe steiler hoe beter. Komt dus helemaal goed met het Kopje.

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 15:44
door nikkib
Wat mij betreft is fietsen in de Vogezen zeker aan te raden omdat het zo divers is (voor ieder wat wils). Je kunt routes uitstippelen die iets glooiender zijn dan de Utrechtse Heuvelrug, maar je kunt ook langere klimmen inplannen zoals de Markstein (niet heel stijl; 5 tot 7% maximaal) of juist een kortere, stijlere klim. Wat betreft de routes in de omgeving van Utrecht moet je even kijken op de site: http://www.wielersportinfo.nl/toertochten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;. Je vindt daar een lijst met data/toertochten en de omgeving erbij vermeld. Als je op een toertocht naar keuze klikt, kun je op de website van de desbetreffende toertocht komen voor meer informatie, maar bijvoorbeeld ook voor de route (die je dan zelf ook kunt fietsen). De Huchiestocht op 10/9 bijvoorbeeld doet al mee voor het klimmersbrevet! Tochten die niet zo massaal zijn en waarvoor je niet heel veel inschrijfgeld hoeft te betalen hebben mijn voorkeur;-). Ten slotte moet je je eigen fietskunsten niet vergelijken met die van je man; mannen hebben gewoonweg meer spierkracht, maar als jij goed getraind bent, heb jij ook spierkracht en weer meer voordeel van je gewicht, wat kan resulteren in het feit dat jullie gezamenlijk de berg op kunnen rijden (of je haalt hem halverwege in;-)). Bij toertochtend vind je altijd wel een clubje dat jouw tempo rijdt en dan kan je daarbij aansluiten. Succes in ieder geval!

Re: Klim vragen

Geplaatst: 29 aug 2011 16:08
door bassieg15
Beste Minisu,

Wat ik eigenlijk duidelijk wil maken is dat de Keutenberg en de Gulpenerberg oprijden eigenlijk niet is wat bedoeld wordt met "klimmen". Klimmen zijn meer de langere stukken omhoog en dat lijkt bij jou al steeds beter te gaan, je schrijft dat je verbetert op de Camerig. Als je naar een klimclinic gaat, leer je je eigen tempo te rijden, je cadans te vinden en in je ritme te komen. Maar op de Keutenberg en de Gulpenerberg is er eigenlijk helemaal geen tijd om in je ritme te komen. Het is maar een heel kort steil stuk. Het gaat eigenlijk om een krachtsexplosie van een minuut of twee, daarna wordt het al minder steil.

Die krachtsexplosie kan je dus prima trainen op kleinere heuvels, zoals een grote brug of beter nog het Kopje van Bloemendaal, door een stuk zwaarder te schakelen dan eigenlijk goed voor je is. Op de Keutenberg is de steilste 100 meter 17%, op het Kopje is de steilste 100 meter 10%. Dat betekent dat als je met een 1,7 keer zo zware versnelling het Kopje opkomt, je ook de Keutenberg opkomt.

Jouw lichtste verzet is waarschijnlijk 30x25, dat betekent een versnelling van (30 / 25 =) 1,2. Je moet dus 1,7 keer zo zwaar, dus een versnelling van (1,2 * 1,7 =) 2,04. Als je je middenblad schakelt, waarschijnlijk 39, moet je dus achter je ketting op de 19 leggen. Je hebt dan een versnelling van (39 / 19 =) 2,05, wat dus zwaarder is.

Met andere woorden, probeer steeds met een zwaardere versnelling het Kopje op te rijden. Als je na een tijdje trainen het Kopje op kan rijden met voor je middenblad (39) en achter de ketting op de 19, dan kom je ook de Keutenberg op.

Het zal behoorlijk zwaar zijn om het Kopje met die versnelling op te rijden, maar dat is de Keutenberg ook.

Succes!