Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voor het eerst vast met SPD pedaal, hoe valpartij voorkomen?

Bas1969
Forum-lid

Bas1969 01 sep 2011 10:11

Beste forumleden,

Hopelijk vandaag kan ik mijn eerste racefiets gaan ophalen bij de FM ! Iets waar ik wat nerveus voor ben, is het vastzitten aan mijn spd pedalen. Hebben jullie tips om valpartijen te voorkomen ? Welke voetbeweging is de juiste om "uit te klikken" ? En hoe kan ik het in en uitklikken oefenen zonder schade aan mij en/of mijn fiets ? Bedankt weer !

Groeten van Bas

(op naar Alpe D'HuZes :)

mj
Forum-lid

mj 01 sep 2011 10:13

eventjes tegen een muur aan leunend paar keer in en uitklikken.

losklikken is hiel naar buiten toe bewegen.

verder valt het wel mee, de enige keer dat je gaat vallen is als je moet stoppen en vergeet uit te klikken maar meestal veroorzaakt dat geen schade behalve voor het ego

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 01 sep 2011 10:18

Bas1969 schreef:Beste forumleden,

Hopelijk vandaag kan ik mijn eerste racefiets gaan ophalen bij de FM ! Iets waar ik wat nerveus voor ben, is het vastzitten aan mijn spd pedalen. Hebben jullie tips om valpartijen te voorkomen ? Welke voetbeweging is de juiste om "uit te klikken" ? En hoe kan ik het in en uitklikken oefenen zonder schade aan mij en/of mijn fiets ? Bedankt weer !

Groeten van Bas

(op naar Alpe D'HuZes :)
Eh, op tijd je voet losmaken?

Vallen met je klikpedaaltjes hoort er een beetje bij. Levert voornamelijk een deuk in je ego op!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

flexodder
Forum-lid

Gebruikersavatar flexodder 01 sep 2011 10:27

Wat je wel kunt doen is de afstelling niet te strak laten staan. Je kunt instellen hoe strak "het klemmen" gebeurt. Hoe strakker ingesteld hoe minder makkelijk je uit van het pedaal los kunt komen. Dat is makkelijk voor het fietsen (je loopt ook minder kans los te schieten) maar voor een eerste paar keer wennen is het wellicht een idee om de afstelling wat minder houvast te geven. De FM kan je echt wel helpen hierin.

Let wel: als alles te los staat kun je dus ook makkelijk van het pedaal losschieten. Sta je veel op de trappers (dus zonder te zitten) loop je hiermee wel een risicootje.
Nou ben ik net zelf geholpen door een uroloog maar dat was een 'vrijwillige' keuze. Wanneer je wegschiet van je pedaal zonder dat je hierop rekent kan dit pijnlijke gevolgen hebben...... AU!
Later de stelschroeven dus weer wat strakker zetten wanneer je zekerder bent van je zaak
Op de fiets, want de metro is zeker niets!!!!

knutmo
Forum-lid

knutmo 01 sep 2011 10:45

flexodder schreef: Nou ben ik net zelf geholpen door een uroloog maar dat was een 'vrijwillige' keuze.

TEVEEL INFORMATIE!!

drummeronwheels
Forum-lid

drummeronwheels 01 sep 2011 10:52

mj's tip van leunend oefenen: +1.
Daarna jezelf aanleren (ruim op tijd) los te klikken bij het naderen van mogelijke stoppunten (voorrangswegen, stoplichten). Je merkt op een gegeven moment vanzelf dat je niet meer nadenkt bij het losklikken.

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 01 sep 2011 11:44

Inderdaad leunend oefenen. Al losklikken bij het naderen van punten waar je mogelijk moet stoppen. En vroeg of laat ga je een keer onderuit omdat je voeten nog vastzitten. Daar moet je ook gewoon niet bang voor zijn, dan zit je ook niet meer lekker op de fiets. Het is mijzelf een aantal keer gebeurd, ook terwijl ik voldoende ervaring had. Soms moet je gewoon hard in de rem, dingen ontwijken en voor je het weet sta je stil en dan ga je :) Verder geen enkel probleem, je rolt op je zij. Probeer jezelf vooral niet op te vangen met je handen want dan gaan er mogelijk dingen breken. Ik ben altijd weer opgestapt zonder wonden, pijntjes of beschadigingen aan de fiets.

Het ziet er altijd wel heel vermakelijk uit voor omstanders en is ook zeer zeker slecht voor je ego :)

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 01 sep 2011 11:46

Zoals zoveel dingen, leer je ook dit met vallen en opstaan ;)
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

steva02
Forum-lid

steva02 01 sep 2011 12:56

Toen ik in april mijn fiets ophaalde bij de FM'er was ik voor het uitklikken ook het meest benauwd. Maar nu na ongeveer een half jaar moet ik zeggen dat het me 100% mee is gevallen. Voordat ik de 1e keer ging fietsen heb ik het uitklikken geoefend door tegen de garagemuur aan te leunen. Daarna een paar rondjes in mijn tuin gereden en ook steeds inklikken en uitklikken. En val je dan, dan is gras niet zo hard, hé. Wat ik wel geleerd heb is om als je een kruispunt/stoplicht naderd, deze rustig rijdend te benaderen. Dan kun je rustig kijken of de weg vrij is en daarna oversteken en weer vol doorrijden. Is de weg niet vrij dan rustig uitklikken, is gewoon een automatisme geworden. Ik ben dus dan ook nog nooit gevallen. Misschien beginnersgeluk, ik weet het niet. Maar wat ik veel lastiger vind is het inklikken van de 2e schoen. De eerste klik ik in als ik nog stilsta en de tweede klik ik dan in als ik me al steppend op gang heb gebracht. Ik schiet dan heel vaak over het spd pedaal heen. Ja ik kan wel zeggen dat ik dit lastiger vind dan het uitklikken.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 01 sep 2011 13:13

Nog een aandachtspuntje bij uitklikken oefenen, stilstaand tegen een muur:

De allereerste keer heb ik dat inderdaad ook zo gedaan. Totdat het scheefstaan tegen de muur niet handig is en je je voorzichtig afzet om rechtop te staan.... en vervolgens door te kantelen naar de andere kant en om te vallen ;-)

Dus in plaats van tegen een muur: pak een paal vast!

trebbor
Forum-lid

trebbor 01 sep 2011 13:29

Wat Steva02 zegt herken ik heel erg goed. Ik heb ook altijd problemen met mijn tweede pedaal. Wat ik dan ook uiterst vervelend vind is het moeten stoppen op een helling/hellinkje. Het eerste pedaal is dan ingeklikt en het tweede pedaal moet dan heel snel worden ingeklikt, want op een helling is het dan moeilijk 'opstarten' met slechts één pedaal ingeklikt. Dit gaat nog wel een lastig/onhandig/fout.

Hoe doen jullie dit? En is er een moment dat het inklikken echt blindelings gaat? Want dat is voor mij nog lang niet het geval!

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 01 sep 2011 13:40

Stoppen op een helling is inderdaad niet grappig. Oefenen! Een te steile helling gaat gewoon helemaal niet lukken (maar dan hebben we het over hele steile hellingen). Het hoort erbij :)

Plaats reactie