Voetje aan de grond
Als ik op mijn zadel zit (stilstand) dan geraak ik nauwelijks met mijne voet aan de grond, integenstelling tot andere wielertoeristen die gewoon hun voetje zetten en nog relaxt op zadel kunnen blijven zitten.
Ligt dat aan je lichaamsbouw ofzo?
Ligt dat aan je lichaamsbouw ofzo?
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 19:02, 2 keer totaal gewijzigd.
- plantagenet
- Forum-lid
Idem bij mij. ik kan net aan met mijn tenen de grond raken maar dan sta ik met een erg gespannen been (kuitspier). Ik denk ook dat het eerder met de afstelling van de zadelhoogte te maken heeft.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
-
- Forum-lid
Da's toch niet meer dan normaal?
Om fatsoenlijk te kunnen trappen 'moet' je in meer of mindere mate je been geheel kunnen strekken.
Om aan de grond te komen uiteraard ook.
Wanneer dit beiden gemakkelijk gaat houdt het dus in dat je crank/pedaal een nihile grondspeling heeft.
Dit maakt bochten uiteraard erg spannend, maar zinnig is het niet.
Waarschijnlijk hebben de 'andere' wielertoeristen hun zadel te laag staan en/of staan ze met fiets
en al onder een flinke hoek t.o.v. loodrecht omhoog.
Om fatsoenlijk te kunnen trappen 'moet' je in meer of mindere mate je been geheel kunnen strekken.
Om aan de grond te komen uiteraard ook.
Wanneer dit beiden gemakkelijk gaat houdt het dus in dat je crank/pedaal een nihile grondspeling heeft.
Dit maakt bochten uiteraard erg spannend, maar zinnig is het niet.
Waarschijnlijk hebben de 'andere' wielertoeristen hun zadel te laag staan en/of staan ze met fiets
en al onder een flinke hoek t.o.v. loodrecht omhoog.
Capt. Obvious to the rescue
- alliance_0
- Forum-lid
Zo hoort het ook.
Tijdens het fietsen ga ik mijn been niet geheel strekken hoor, zo kan ik mijn kracht niet kwijt. Ik houd altijd nog een hoek bij de knie.
@Glenn_J: is bij aankoop van je fiets je binnenbeenlengte gemeten? Als je je voet bijna niet aan de grond kunt zetten en je kunt je zadel ook niet omlaag zetten is je frame misschien te groot? Het is natuurlijk moeilijk oordelen zo vanaf hier.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het fietsen. Als je prettig of je fiets zit, zou ik het eerst lekker zo laten.
Gr. Diederik
@Glenn_J: is bij aankoop van je fiets je binnenbeenlengte gemeten? Als je je voet bijna niet aan de grond kunt zetten en je kunt je zadel ook niet omlaag zetten is je frame misschien te groot? Het is natuurlijk moeilijk oordelen zo vanaf hier.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het fietsen. Als je prettig of je fiets zit, zou ik het eerst lekker zo laten.
Gr. Diederik
- superrose
- Forum-lid
- Contact
zucht, het gaat erom dat je tijdens het trappen de juiste afstand hebt, niet tijdens het aanraken van de grond met je voet.
Veel mensen hebben hun zadel te laag.
Veel mensen hebben hun zadel te laag.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten
Zadelhoogte kan vrij snel gecheckt worden door volgend foefke, waarbij het uiteraard alleen maar gaat om een indicatieve afstelling die niet opweegt tegen moderne meet-en afstel apparatuur.
Zet je cranks verticaal en ga op je fiets zitten zonder schoenen aan. Je zou nu met 1 hiel net het pedaal moeten kunnen raken dat het laagste staat. Indien je hier vollop kan steunen dan staat het zadel te laag, raak je het amper of niet dan te hoog.
Zet je cranks verticaal en ga op je fiets zitten zonder schoenen aan. Je zou nu met 1 hiel net het pedaal moeten kunnen raken dat het laagste staat. Indien je hier vollop kan steunen dan staat het zadel te laag, raak je het amper of niet dan te hoog.
@Bandiet.
Bbl en dergelijke is opgemeten.
Frame klopt en ik kan mijn zadel gerust nog voldoende naar onder of naar boven doen.
Alleen als ik op het zadel zit kan ik juist met moeite het topje van mijn tenen op de grond zetten.
Terwijl bij sommige collega's dit iets vlotter gaat.
@Kxlight.
Banden zijn rond 7 bar, soms minder omdat ik vaak te lui ben van ze te controleren en bij te pompen.
@Ownakunda.
Dat foefke met de hiel pas ik ook toe.
Bbl en dergelijke is opgemeten.
Frame klopt en ik kan mijn zadel gerust nog voldoende naar onder of naar boven doen.
Alleen als ik op het zadel zit kan ik juist met moeite het topje van mijn tenen op de grond zetten.
Terwijl bij sommige collega's dit iets vlotter gaat.
@Kxlight.
Banden zijn rond 7 bar, soms minder omdat ik vaak te lui ben van ze te controleren en bij te pompen.
@Ownakunda.
Dat foefke met de hiel pas ik ook toe.
Iemand met een binnenbeenlengte van bijvoorbeeld 85cm en schoenmaat 45 kan makkelijker zijn voet aan de grond zetten dan een ander met dezelfde binnenbeenlengte en schoenmaat 40. Voor de zithoogte op een racefiets doet de schoenmaat niet mee!