Pagina 1 van 2

Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg (water update!)

Geplaatst: 05 sep 2011 23:18
door distortion
Heren en Dames van het forum,


Vandaag heb ik weer een rondje gereden op mijn fiets en ik moest voor de zoveelste keer door de regen banjeren. Hierdoor slijt het remoppervlak wat sneller maar ik vroeg me af hoe snel dat hoort te gaan. Vooral in het kader van de type remblokken (standaard Ultegra 2011)die er nu in zitten. Het remvlak is nu wel gewoon nog dik en de ribbels zijn nog een beetje aanwezig waar de blokken aangrijpen. Alleen gaat het bij mij als het ware door merg en been als ik rem in regen, en met name het geschraap van het vuil wat ik hoor.

Stel ik mij aan en ben ik te zuinig of moeten er andere blokken erop? Ik heb nu denk ik +1000 km gereden met de wielset.


D.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 06 sep 2011 07:51
door gekke_henkie
Waarschijnlijk zitten er kleine aluminium schilfers in je remblokken. als je na een regenrit (als hij zo slecht klinkt) even met een mesje je remblokjes nalopen en de schilfers eruit haalt, klinkt hij weer goed en slijten je velgen ook minder.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 06 sep 2011 18:29
door distortion
Bedankt voor de tip! Dit ga ik even doen en waarschijnlijk na elke regenrit.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 06 sep 2011 23:27
door bassbrother1978
En vergeet niet te checken of er water in de velg zit ;)

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 06 sep 2011 23:57
door distortion
bassbrother1978 schreef:En vergeet niet te checken of er water in de velg zit ;)
Hoe krijg ik dat dan eruit? Ik had voor het eerst water in de velg, maar ik weet niet hoe ik dat verwijder. Trucje voor?

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 07 sep 2011 10:40
door bassbrother1978
Uiteraard is voorkomen beter dan genezen. Als het regent of dreigt te gaan regenen dan monteer ik m'n andere (platte) wielen. Je kunt ook gewoon mooi-weer fietser worden...

Verder geen trucjes. Er zitten gaatjes in de carbon rand waar het water uit loopt als je het wiel horizontaal houdt.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 07 sep 2011 11:04
door scottpch
Zorgen dat het gat in de carbon kap op het laagste punt van het wiel zit, dan loopt het water er zo uit. De rest droogt wel op zodat er geen klotsgeluiden meer te horen zijn. Ook ik gebruik mijn cosmic carbones niet bij nat weer, wanneer het dreigt te gaan regenen steek ik m'n Fulcrums in de fiets.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 07 sep 2011 22:13
door distortion
Ik heb het idee dat het in de velg zit en niet tussen velg en carbon kap. Die gaten aan de zijkant waren mij natuurlijk al opgevallen. :P

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 08 sep 2011 10:18
door scottpch
Water in de velg daar heb ik geen last van, ik heb wel de SLR uitvoering met de carbon spaken dus. Ik weet niet of dat een verschil maakt kwa waterdichtheid met de SL.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 08 sep 2011 16:08
door apollo
Als het water in de velg zit kan je nog altijd de banden eraf nemen en zo het water eruit laten.

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg

Geplaatst: 08 sep 2011 17:05
door distortion
Dat zou ook kunnen maar dat vind ik te veel werk want dan moet ik ook weer de velglint eraf halen. Zou het kwaad kunnen het langzaam te verdampen? Voor schimmel ben ik niet bang omdat het vettig is binnen zonder een voedingsbodem, maar kan het de nippels aantasten bijvoorbeeld?

Re: Mavic carbone SL "11 slijtage remrand velg (water update

Geplaatst: 08 sep 2011 23:26
door distortion
Zonet lopen friemelen aan me fiets om het probleem te vinden en het bleek dus dat er water ophoopt tussen BIBA en BUBA! Ik vermoed dat de ventielgeleider van de carbon kap de toegangsweg is geweest van het water. Er zat dus geen water in de velg zelf of in de kap.

Op advies heb ik de blokken eruit gehaald en schoongemaakt. Met een stanleymes heb ik ook stukjes remrand verwijderd uit het remvlak van de blokken die erin waren genesteld. Voortaan ga ik dus na elke serieuze regenrit de blokken aanpakken.