Carbon of Alu wielen
Ik ben al een tijdje op zoek naar een setje nieuwe wielen (budget rond de 1000 eur)
Na uren van lezen op verschillende fora is het soms moeilijk om het bos door de bomen te zien.
Carbon tubes, carbon clinchers, alu clinchers, ... keuze keuzes keuzes
Mijn twijfel richting carbon is er vooral omdat ik heel veel lees over hitte problemen bij lange afdalingen (bergen) en dat dit kan zorgen voor vervorming velgen en ontploffen banjes/tubes.
Dit boezemt me wel schrik in als ik zou gaan voor carbon en in de afdaling van bijvoorbeeld de Glandon zo uit de bocht zou gaan.
Mijn voorkeur gaat uit naar clinchers, maar tubes wil ik overwegen als het een carbon velg wordt.
Met deze nieuwe wielen worden de tourtochten en bergritten gereden. De Eastons/Shimano's hou ik als training/reserve wielen.
De wielen waar ik op dit moment over twijfel:
Reynolds Assault Clinchers
Mavic Cosmic SL
Andere wielmogelijkheden zijn altijd welkom
Huidige wielen:
Easton EA70 (meest gebruikte op dit moment, reeds 10000km mee gereden)
Shimano Ultegra WH-6700
Na uren van lezen op verschillende fora is het soms moeilijk om het bos door de bomen te zien.
Carbon tubes, carbon clinchers, alu clinchers, ... keuze keuzes keuzes
Mijn twijfel richting carbon is er vooral omdat ik heel veel lees over hitte problemen bij lange afdalingen (bergen) en dat dit kan zorgen voor vervorming velgen en ontploffen banjes/tubes.
Dit boezemt me wel schrik in als ik zou gaan voor carbon en in de afdaling van bijvoorbeeld de Glandon zo uit de bocht zou gaan.
Mijn voorkeur gaat uit naar clinchers, maar tubes wil ik overwegen als het een carbon velg wordt.
Met deze nieuwe wielen worden de tourtochten en bergritten gereden. De Eastons/Shimano's hou ik als training/reserve wielen.
De wielen waar ik op dit moment over twijfel:
Reynolds Assault Clinchers
Mavic Cosmic SL
Andere wielmogelijkheden zijn altijd welkom
Huidige wielen:
Easton EA70 (meest gebruikte op dit moment, reeds 10000km mee gereden)
Shimano Ultegra WH-6700
De tijd dat je tubes moest nemen bij full-carbon ligt inmiddels achter ons.
Ik heb meerdere mensen gezien die met hun Reynolds Assault de Marmotte hebben gereden, zonder enig probleem. In de dagen voor mijn eigen Marmotte heb ik een test gedaan waarbij extreem veel heb geremd; vervolgens gestopt en gevoeld hoe warm de velg was en dat viel reuze mee. Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.
Ik heb meerdere mensen gezien die met hun Reynolds Assault de Marmotte hebben gereden, zonder enig probleem. In de dagen voor mijn eigen Marmotte heb ik een test gedaan waarbij extreem veel heb geremd; vervolgens gestopt en gevoeld hoe warm de velg was en dat viel reuze mee. Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.
mijn moeder heeft me altijd geleerd...."Bij twijfel niet doen!". Als jij niet lekker op je fiets met tubes zit in een afdaling in de bergen, dan zou ik zeggen, neem clinchers en en dan ook alu clinchers (bijv. FFWD F6R-c).
Geen aparte remblokken nodig, goed remmen tijdens natte omstandigheden, snel op weg na lekrijden en voor jou een fijn gevoel op de fiets. Verschil in gewicht e.d. is in jouw situatie volgens mij verwaarloosbaar.
Geen aparte remblokken nodig, goed remmen tijdens natte omstandigheden, snel op weg na lekrijden en voor jou een fijn gevoel op de fiets. Verschil in gewicht e.d. is in jouw situatie volgens mij verwaarloosbaar.
Is het niet ook afhankelijk van hoe hoog je daalsnelheid is en de massa die vertraagd moet worden? Ik klapte vorige week voor het eerst een binnenband in de bergen op de mont ventoux (gat aan de velgkant van de biba), nota bene zelfs met alu velgen (even gevoeld, waren ook best warm/heet geworden).havana schreef:Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.
Ik rem alleen voor het insturen van de bochten (dus niet slepend de hele afdaling) en zet aan bij het uitkomen en laat hem verder vrij lopen. Met een totaal gewicht van 100 kilo (berijder en fiets) moet er natuurlijk wel flink wat massa vertraagd worden, maar met 25 minuten sta ik daar normaal beneden (=53km/h gemiddeld). Ik zie mezelf toch niet echt als een slechte daler.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
@ karluk
Allemaal waar maar.... full carbon ziet er 200% beter uit ! (en bandjes gaan er bij mijn carbon wielen makkeljiker op dan op mijn alu Eastons, bovendien is full-carbon typisch wel iets lichter dan alu/carbon)
@ frenkie
Natuurlijk heeft dat ermee te maken. Ik woog zelf ten tijde van de test zo'n 77 kg (incl. fiets), dat is natuurlijk wel een pak minder. Maar goed, bij twijfel kun je altijd een alu voorwiel steken, zelf heb ik dat ook gedaan in La Marmotte (al had dat voornamelijk met zijwindgevoeligheid te maken).
Allemaal waar maar.... full carbon ziet er 200% beter uit ! (en bandjes gaan er bij mijn carbon wielen makkeljiker op dan op mijn alu Eastons, bovendien is full-carbon typisch wel iets lichter dan alu/carbon)
@ frenkie
Natuurlijk heeft dat ermee te maken. Ik woog zelf ten tijde van de test zo'n 77 kg (incl. fiets), dat is natuurlijk wel een pak minder. Maar goed, bij twijfel kun je altijd een alu voorwiel steken, zelf heb ik dat ook gedaan in La Marmotte (al had dat voornamelijk met zijwindgevoeligheid te maken).
Niet mee eens, in augustus heeft mijn vriend zijn Easton fullcarbon's letterlijk opgeblazen nadat wij het rondje van de kleine Marmotte hadden gedaan.havana schreef:De tijd dat je tubes moest nemen bij full-carbon ligt inmiddels achter ons.
Ik heb meerdere mensen gezien die met hun Reynolds Assault de Marmotte hebben gereden, zonder enig probleem. In de dagen voor mijn eigen Marmotte heb ik een test gedaan waarbij extreem veel heb geremd; vervolgens gestopt en gevoeld hoe warm de velg was en dat viel reuze mee. Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.
De lokale fietsenmaker in Bourg D'Oisans kon zo nog een aantal full-carbon wielen laten zien met hetzelfde probleem. Heb niet onthouden welke merken het waren, de moraal was voor mij duidelijk:
geen carbon met draadbanden in de bergen.
Het probleem volgens de fietsenmaker dat na enkele bochten remmen de druk in de banden zo hoog is dat de carbon remrand gewoon weg wordt geduwd.
Dit zag je dus ook bij de Easton's en bedoelde ik met letterlijk opblazen: gelukkig geen val of lichamelijk letsel, maar wel au in de portemonnee.
Omdat hij zich al vooraf zorgen maakte op basis van geluiden op het internet heeft hij ook de velg onderweg gevoeld en geconstateerd dat deze niet
extreem heet was. En voordat de conclusie is dat hij niet remmen kan, dat kan hij wel: hij is 1 van de snellere dalers zonder extreme risico's te nemen (lees 1 van de betere dalers) die ik ken.
Nu kan het per wiel verschillen, Havana noemt alleen Reynolds Assault, maar ik zou persoonlijk gezien op basis van wat ik gezien heb, geen risico's nemen en of kiezen voor tubes
of voor aluminium wielen.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op bovenstaande reagerende:
Nu kan ik de wet van Boyle/ Gay Lussac erbij gaan halen maar die kleine temperatuurverschillen maken wel degelijk uit. Als de maximale druk in de biba 8,5 bar mag zijn en ik pomp mijn band tot voorbij 8 bar op. Daarna ga ik een afdaling in die op de Glandon volgens mij best lang duurt. Uiteindelijk gaat de warmte door het rubber de lucht verwarmen. Deze zet uit en het rubber word weker. dus klapt hij eraf.
Dit kan dus ook bij aluminium gebeuren. De kunst is niet te veel druk in de clincher band als je de bergen in gaat en de velgen niet te heet laten worden.
Voor de topic starter. Ik zou of clincher wielen kopen met een alu velgrand of tubewielen want dan heb je geen last van zwakke velgranden. Je hebt echt super mooie sets voor 1000 euro. Let wel op: voor 1000 euro koop je een top alu set of een middenmoot carbon set.
Nu kan ik de wet van Boyle/ Gay Lussac erbij gaan halen maar die kleine temperatuurverschillen maken wel degelijk uit. Als de maximale druk in de biba 8,5 bar mag zijn en ik pomp mijn band tot voorbij 8 bar op. Daarna ga ik een afdaling in die op de Glandon volgens mij best lang duurt. Uiteindelijk gaat de warmte door het rubber de lucht verwarmen. Deze zet uit en het rubber word weker. dus klapt hij eraf.
Dit kan dus ook bij aluminium gebeuren. De kunst is niet te veel druk in de clincher band als je de bergen in gaat en de velgen niet te heet laten worden.
Voor de topic starter. Ik zou of clincher wielen kopen met een alu velgrand of tubewielen want dan heb je geen last van zwakke velgranden. Je hebt echt super mooie sets voor 1000 euro. Let wel op: voor 1000 euro koop je een top alu set of een middenmoot carbon set.
@havana; of full carbon er beter uitziet is denk een persoonlijke keuze en dus subjectief terwijl we hier vooral de objectieve zaken willen uitlichten en vergelijken. De Eastons staan er trouwens om bekend dat de bandje er wat moeilijk op gaan, heb dit zelf ook gehad met mijn Eastons.
en zoals raiju al zegt, voor 1000 euro heb je een top alu set, dus waar wacht je nog op
en zoals raiju al zegt, voor 1000 euro heb je een top alu set, dus waar wacht je nog op
Alumuminium velgrand is blijkbaar beter tegen de druk of warmte bestand en vervormt niet zoals bij een carbon velgrand.raiju schreef:Op bovenstaande reagerende:
Dit kan dus ook bij aluminium gebeuren.
En een klapband kan ook bij aluminium gebeuren. In augustus ook gezien bij een andere fietser.
Wat ik heb begrepen is in dat geval een goede afdichting van je spaakgaten (velglint) belangrijk.