Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Langere balhoofdbuis of stuurpen mer meer graden?

prjz
Forum-lid
Berichten: 1537
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 14 sep 2011 17:32

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe fiets.
Ivm leeftijd wil ik toch minder diep gaan zitten. Ik rijd nu op een Speciliazed SL2 en weet dat de Specialized Roubaix een hogere balhoofdbuis heeft.
Mijn vraag: kan ik dit minder diep ook net zo goed bereiken door een stuurpen te nemen van bijv. 17 graden?
prj

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2011 18:28

Geometrisch wel natuurlijk. De constructie zal wel minder stijf zijn denk ik. Of dit merkbaar is...?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 14 sep 2011 19:00

Waarom denk je dat die constructie minder stijf is?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 14 sep 2011 19:56

Als je de stuurpen andersom monteert komt je stuur natuurlijk een stuk hoger (en minder ver!). Is niet fraai trouwens.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 14 sep 2011 23:10

gene schreef:Waarom denk je dat die constructie minder stijf is?
Omdat je dan de hoogte in gaat met je pen, ipv met je frame (balhoofdbuis). Een stokje is een minder stijve constructie dan een hogere driehoek. Nogmaals: geen idee of dit te merken is.

Hoge stuurpen staat ook niet zo mooi idd. Zou voor mij een argument zijn, anderen boeit dat misschien minder.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 15 sep 2011 12:46

+1
Verder denk ik ook dat je het niet moet "compenseren" met een stuurpen die dan zo lelijk de hoogte in gaat.
Natuurlijk is de gewenste comfortabele zit bij jou pioriteit maar dan zou ik lang genoeg zoeken naar een merk/model
waarbij het balhoofdbuis extra hoog/lang is. Ik zal eens wat proberen te vinden.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 sep 2011 13:09

prjz, wacht maar even met het bestellen van een nieuwe fiets, ik heb gehoord dat je een nieuwe mag uitzoeken. Bofkont !

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 15 sep 2011 13:12

scottpch schreef:prjz, wacht maar even met het bestellen van een nieuwe fiets, ik heb gehoord dat je een nieuwe mag uitzoeken. Bofkont !
:D :D
Las het ook net pas. Hoef ik ook niet meer te googlen...
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 21 sep 2011 10:40

Ik heb een tijdje rond gereden op een frame dat eigenlijk te klein was. Daar had ik ook een 17 graden stuurpen op zitten. Het zag er allereerst niet uit, maar het stuurt ook gewoon minder... Het is moeilijk uit te leggen, maar het geheel voelt gewoon een stuk minder 'stevig' aan dan met een gewone 6 graden stuurpen. Je gaat dan een stuk onzekerder de bochten in.

Overigens komt je stuur al snel 2cm omhoog als je de standaard 6 graden stuurpen omdraait. Sommigen zullen zeggen dat ook dat er niet uitziet, maar ik denk dat het belangrijker is dat je goed op je fiets zit.

Al met al zijn dit natuurlijk lapmiddelen, het beste ga je gewoon voor een frame met de juiste balhoofdbuis.

glorie
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:19

glorie 28 sep 2011 12:02

Heel verstandig. Bij het toenemen van de leeftijd neemt de flexibilteit van rug en hamstrings af. Om dan toch comfortabel te kunnen fietsen is een fiets met een langer balhoofd en een kortere bovenbuis noodzakelijk. De roubaix is een stap in de goede richting. Of dat inderdaad is wat je goed past weet je pas na een bikefit.
een stuurpen die omhoog steekt zou ik alleen adviseren als je een fiets hebt. Als je een nieuwe fiets koopt is het aan te raden dat deze zó afgemonteerd kan worden dat de bestuurbaarheid optimaal is. Dat houdt in een beperkt aantal spacers en een (bijna) rechte pen van 9 - 12 cm.
In jouw geval zou een frame op maat een verstandig en duurzaam alternatief kunnen zijn.

Het grote nadeel van een "gewone" racefiets is dat niet alleen de balhoofdbuis korter is, maar de bovenbuis ook iets langer. Kies je daarvoor, dan is dat (met alle respect) knoeiwerk. En als je na verloop van tijd merkt dat er nog meer aanpassing nodig is lukt dat niet meer......
Ik spreek je graag op de bikemotion!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9104
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 28 sep 2011 12:19

scottpch schreef:prjz, wacht maar even met het bestellen van een nieuwe fiets, ik heb gehoord dat je een nieuwe mag uitzoeken. Bofkont !
???snapnie
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 sep 2011 13:28

53x11, in het Specialized topic stond een bericht van prjz dat zijn fiets onder garantie vervangen zou gaan worden, net nadat hij deze vraag in dit topic geplaatst had. Zodoende.

Plaats reactie