Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Eerste Single speed project

coenmeloen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2011 20:07

coenmeloen 16 sep 2011 20:26

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen:
Mijn naam is coen, 23 jaar en student, vroeger heel veel gemountainbiket, nu een jaar of vier er uit door
andere interesses namelijk surfen.

Sinds een week of wat geleden kwam ik op het idee om zelf een single speed te gaan bouwen, na wat zoeken en marktplaatsen
een herenfiets van koga miyata van een jaar of 6 a 7 oud gekregen van een kennis. Misschien niet de ideale basis, maar ik wil het er toch mee proberen,

Tot nu toe verloopt alles prima, fiets gestript alle onnodige klemmetjes enz. van het frame geslepen, geplamuurd noem het maar op.

Maar nu komt er een stukje techniek kijken waar ik niet veel van weet.

Mijn plan is om een single speed te bouwen zonder kabels en dergelijke, een fixie lijkt me voor mij persoonlijk te gevaarlijk
dus kom je al snel uit bij een terugtraprem, niet zichtbaar althans niet zoals een kabel en toch mogelijkheid tot remmen.

Het volgende probleem kwam aan de orde, er zitten redelijk nette aluminium velgjes in die ik graag zou gebruiken voor de fiets.
Voor het voorwiel is dit geen probleem, voor het achterwiel daarentegen naar mijn weten wel.

Ik wil namelijk een achterwiel met terugtraprem, en deze heeft een casette met 9 tandwielen,

Weet iemand toevallig een manier zodat ik het oude wiel kan gebruiken, of zijn er oplossingen te vinden in het zoeken van een velg op bijv internet met terugtraprem. Ik heb al gezocht naar eventuele complete velgen, maar ik kom alleen maar brede velgen tegen zoals op omafietsen, en niet de smalle velg die er nu op zit.

Ook lijkt het me een probleem om de velg in het midden van de "achterbrug" te krijgen, maar misschien zie ik dat verkeerd

Iemand die een oplossing weet ? ik hoor het graag, alvast bedankt.

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 17 sep 2011 19:59

Voor een terugtraprem heb je een andere naaf nodig dan je nu hebt. Dus je huidige wiel kun je hiervoor neit gebruiken. Als je echt deze velg wil behouden, betekent dat dat je dit wiel opnieuw moet gaan spaken. En het klinkt niet alsof je daar heel vertrouwd mee bent...

De combinatie racevelg en terugtraprem is vrij zeldzaam, maar ik heb het al vaker voorbij zien komen. Je moet wat geluk hebben om het tegen te komen op Marktplaats of bij de lokale fietsenmaker.

Een laatste optie is om een speicaal wiel voor jou te laten spaken door iemand die dat kan (Fietsenmaker, vrienden of bekenden...). Je kunt bijvoorbeeld een leuke naaf aanschaffen, en die in jouw velg laten spaken. Maar dat gaat natuurlijk wel wat kosten (behalve als een vriend oid dat voor je kan doen)...

coenmeloen
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 sep 2011 20:07

coenmeloen 18 sep 2011 15:04

bedankt voor de tips, ik zal een beetje blijven opletten op marktplaats, en anders toch maar een andere naaf halen,

een andere vraag wat voor velgmaten zijn er allemaal, en hoe kan ik het meten, bijv 28, 1,5/8, zijn dit inch, of duim ?

mda1
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 10 aug 2010 16:18

mda1 19 sep 2011 10:40

alles in inches... en hier wat leuk leesvoer over maten van banden en velgen: http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html" onclick="window.open(this.href);return false; + http://www.presto.nl/bandenmaattabel.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie