Hoe ver kan je zakken met druk in een atb band?
Op de wang staat min 2 bar en max 5 bar, maar wat nu als je met 1 bar zou rijden?
Wat zou er kunnen gebeuren?
Ik heb het nu wel over tubeles.
bvd.
bandendruk
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wanneer de druk te laag is buts je bij elke boomwortel waar je overheen rijdt, met je velg op die stronk, Gevolg is dat je band tussen de velg en de wortel geplet wordt met als gevolg een stootlek of snakebite. ik zou 1.7 of 1.8 bar als minimum aanhouden bij een tubeless band, met binnenband iets hoger, ong. 2.0 bar.
Ik heb Egmond Pier Egmond met 1.5 bar (Big Apple + binnenband) gereden en dat ging op zich prima. Wel het ritje naar de start enigszins voorzichtig gedaan. Het zou me niets verbazen dat, bij te snel genomen bochten, de band van de velg af zal lopen. Ik vermoed echter dat dit eerder met een vouwband zal gebeuren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 424
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Beetje afhankelijk van de breedte van de band, maar met banden van 2.0 of 2.1 zou ik met binnenbanden niet lager gaan dan 2 bar.
Tubeless kan wat lager.
Tubeless kan wat lager.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Is gewoon volledig afhankelijk van de breedte van de band, de ondergrond en je gewicht. Je kan best onder de 2 bar, de fabrikant van de band is alleen bang dat jij een velg kapot rijdt en hen aansprakelijk stelt Op de crossbanden staat vaak dat je er met minimaal 3,5 bar in moet rijden, leuk voor op de weg, maar in 't veld echt niet te doen.
Gister avond een uurtje getraint met voor 1.2 en achter 1 bar en moet zeggen had wel super grip.
Vooral het bochtenwerk ging super, gewoon vol erdoorheen.
Het enigste waar ik inderdaad bang voor ben is dat er een band van de velg zou lopen, vond het stoten op de velg heel veel meevallen.
Ga toch aanstaande zaterdag met deze bandendruk een wedstrijd rijden.
Voor is trouwens een 2.1 en achetr een 2.0.
Vooral het bochtenwerk ging super, gewoon vol erdoorheen.
Het enigste waar ik inderdaad bang voor ben is dat er een band van de velg zou lopen, vond het stoten op de velg heel veel meevallen.
Ga toch aanstaande zaterdag met deze bandendruk een wedstrijd rijden.
Voor is trouwens een 2.1 en achetr een 2.0.
tot het gaatje
Ik rij al een tijd lang met swalbe furious fred 2.25 met voor en achter 1.2 bar, maar weeg wel 80 kg. Ik denk dat voor mijn gewicht met een 2.1 band die druk wat te laag is.
Ik heb hem voor wel tubeless gemaakt en als ik met 1.0 druk rij en een boomwortel tegenkom dan loop ik wel de kans dat de band zoveel vervormt dat de lucht er in een keer uit floept.
Lage druk rijdt wel super je moet maar eens over een kasseienstrook rijden daar voel je helemaal niets van, maar volgens mij moet je wel een band hebben met soepele wang anders krijg je te veel wrijving.
Ik heb hem voor wel tubeless gemaakt en als ik met 1.0 druk rij en een boomwortel tegenkom dan loop ik wel de kans dat de band zoveel vervormt dat de lucht er in een keer uit floept.
Lage druk rijdt wel super je moet maar eens over een kasseienstrook rijden daar voel je helemaal niets van, maar volgens mij moet je wel een band hebben met soepele wang anders krijg je te veel wrijving.
Rij je met vloeibaar latex dan heb je in ieder geval geen kans op stootlek! En ook nog eens meer soepelheid wat een lagere rolweerstand opleverd. Een goede techniek behoud je ook voor het kapot rijden van je velg / band. Wordt je wat vermoeider en minder geconcentreerd dan rij je sneller de boel kapot.