Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

keuzes maken tss vier

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 23 sep 2011 11:51

Ik wil naast mtb ook meer op de baan gaan rijden, o.a. met collega's trainen. Zij gaan jaarlijks een col beklimmen en dat is voor mij een interessante uitdaging om naartoe te werken. Het budget dat ik voor ogen heb is ca 2000€.
Ik heb al wat FM bezocht en heb momenteel vier keuzes en ik weet echt niet welke keuze de beste is. Ik geef weinig om de merknaam.

Moozes Tornado:
Frame: 3K carbon, 3 jaar garantie Gewicht maat 56: +/- 1100 gr. , Stabiliteit trapas 109 Nm - balhoofd 107 Nm
Voorvork FCM-906 Full Carbon 3K
Shimano Ultegra 6700 Triple
Pro Positionset LT Race
Zadel Fizik Arione Wit-Zwart
Wielen Mavic Ksyrium Elite of Fulcrum 3
prijs 2100€
http://www.moozes.com/bikes/race" onclick="window.open(this.href);return false; -> Tornado
voordeel: volledig custom samen te stellen, kleur naar keuze te laten lakken, goede wielen/zadel
nadeel: kader drie jaar garantie

Trek Madone 4.7
Frame: 400 Series OCLV Carbon, E2, BB90, DuoTrap compatible, levenslange garantie
voorvork: Bontrager Race Lite w/E2 aluminum steerer, carbon legs
Shimano Ultegra 6700 Triple
zadel Bontrager Affinity 2, hollow chromoly rails
Wielen Bontrager Race
afgewerkt met Bontrager.
prijs: 2000€
voordeel: kader levenslange garantie
nadeel: fietsboer laat geen veranderingen toe.

Cube agree gtc race
Frame: GTC Monocoque Advanced Twin Mold Technology, 5 jaar garantie
Vork; CUBE CSL Race Carbon, 1_1/8"- 1_1/2"
Shimano Ultegra 6700 Triple
zadel: Selle Italia X1 Road
Wielen: fulcrum 3 (upgrade)
prijs: 2100€
voordeel: goede wielen
nadeel: lange wachttijd tot de nieuwe modellen er zijn, garantie van cube zou niet altijd vlot zijn

Cube agree pro
Frame: alu frame, 5 jaar garantie
Vork; CUBE CSL Race Carbon, 1_1/8"- 1_1/2"
Shimano Ultegra 6700 Triple
zadel: Selle Italia X1 Road
Wielen: mavic ksyrium SL wielen upgrade
prijs: 2100€
voordeel: nog betere wielen wielen (waarde ca 700€)
nadeel: lange wachttijd tot de nieuwe modellen er zijn, garantie van cube zou niet altijd vlot zijn, vind ik persoonlijk minder mooi dan carbon

hulp... Wie heeft er nog tips of overwegingen die ik zou moeten nemen?
Laatst gewijzigd door kaybe op 23 sep 2011 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 23 sep 2011 11:59

Je zegt 'op de baan', maar je bedoelt 'op de weg', neem ik aan?

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 23 sep 2011 12:14

Superstick schreef:Je zegt 'op de baan', maar je bedoelt 'op de weg', neem ik aan?
Ja, op de weg, niet in de bossen en landweggetjes zoals met de MTB dus. :)

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 23 sep 2011 12:32

Ik ben niet de superkenner. Maar voor dat bedrag, zou ik niet voor Carbon gaan. Aluminium lijkt me dan een betere optie. Is de S1 van Cervelo geen optie overigens?
http://www.bikestudio.nl/fietsen/racefi ... tegra.html" onclick="window.open(this.href);return false;

buddo
Forum-lid
Berichten: 1977
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 23 sep 2011 13:13

Superstick schreef:Ik ben niet de superkenner. Maar voor dat bedrag, zou ik niet voor Carbon gaan. Aluminium lijkt me dan een betere optie.
En.... waarom dan? Wat is de argumentatie achter deze stelling?

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 23 sep 2011 13:35

buddo schreef:
Superstick schreef:Ik ben niet de superkenner. Maar voor dat bedrag, zou ik niet voor Carbon gaan. Aluminium lijkt me dan een betere optie.
En.... waarom dan? Wat is de argumentatie achter deze stelling?
Ik denk dat we de tijd van crappy carbon al lang voorbij zijn. De kaders van Moozes worden in dezelfde fabriek gemaakt als de kaders van Pinarello en Storck.
Probleem met Alu fietsen is, dat de keuze vrij beperkt is rond deze prijsklasse. Rond de 1200€ keuze genoeg.
Mijn overweging om carbon te kiezen boven alu is eigenlijk omdat carbon meer absorbeert en aangezien ik zeer gevoelige gewrichten heb is dat een plus. De vierde keuze die ik noteerde was overigens een alu.

De S1 van Cervelo heb ik overwogen maar de bracketstijfheid zou nogal een probleem zijn. Al zou dat tegenwoordig beter moeten zijn.

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 23 sep 2011 13:44

buddo schreef:
Superstick schreef:Ik ben niet de superkenner. Maar voor dat bedrag, zou ik niet voor Carbon gaan. Aluminium lijkt me dan een betere optie.
En.... waarom dan? Wat is de argumentatie achter deze stelling?
Ik had wat oudere topics gelezen waarin een aantal mensen zei dat je voor dat bedrag beter voor Alu kan gaan. Maar dat topic was misschien al wat ouder, en daarom wellicht niet meer actueel. Daarom had ik erbij gezet dat ik geen superkenner ben. Ach, smaken verschillen hè. Ik ben zelf nogal gek van titanium. En mijn vader zegt altijd (en die gaat best met zijn tijd mee), dat er, afgezien van het gewicht, geen beter materiaal is dan staal. :)

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 23 sep 2011 13:53

Superstick schreef:En mijn vader zegt altijd (en die gaat best met zijn tijd mee), dat er, afgezien van het gewicht, geen beter materiaal is dan staal. :)
Ah... ok, dan moet ik geen nieuwe kopen. Ik heb nog zo een oud stalen model staan van 13 kg met versnellingshendeltjes op het frame. :mrgreen:

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 23 sep 2011 14:03

Van die Moozes kun je wel een ontzettend mooi fietsje maken. Dat is het al maar met die customizing-mogelijkheden...wow.
Verder die ouwe niet weg doen natuurlijk.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
Superstick
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2011 08:10

Gebruikersavatar Superstick 23 sep 2011 14:08

kaybe schreef:
Superstick schreef:En mijn vader zegt altijd (en die gaat best met zijn tijd mee), dat er, afgezien van het gewicht, geen beter materiaal is dan staal. :)
Ah... ok, dan moet ik geen nieuwe kopen. Ik heb nog zo een oud stalen model staan van 13 kg met versnellingshendeltjes op het frame. :mrgreen:
Daar rijd ik dus ook op, maar ik zou ook best een nieuwe willen hoor! Lekker schakelen met de rem, lijkt me heerlijk! Maar dan moet ik wel eens naar het zuiden, hier in Noord-Holland wordt niet zo gek veel geschakeld. :D
Maar genoeg topkenners hier op het forum die jou van goed advies kunnen voorzien. Ik moet me er eigenlijk gewoon niet mee bemoeien. ;)

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 23 sep 2011 14:09

farelli schreef:Van die Moozes kun je wel een ontzettend mooi fietsje maken. Dat is het al maar met die customizing-mogelijkheden...wow.
Verder die ouwe niet weg doen natuurlijk.
De vrouw wou dat stalen beest weg. Dat was de voorwaarde om een nieuwe te kopen. Ik zal ze nog wel proberen overtuigen om deze te houden als reserve/tackx-fiets.

kaybe
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:13

kaybe 23 sep 2011 14:23

farelli schreef:Van die Moozes kun je wel een ontzettend mooi fietsje maken. Dat is het al maar met die customizing-mogelijkheden...wow.
Voorlopig heeft deze ook mijn voorkeur. Moozes is een Belgisch merk van oud-wielrenner Ludo Dierckxsens en Stefan Aerts. Een mooie site ook waar je de fiets al customizend kan zien veranderen. Alleen de drie jaar garantie vind ik wel nogal beperkt. Maar is het niet zo dat fabrikagefouten meestal in de eerste drie jaar naar boven komen? Of kan een luchtbel tss de carbonlagen ook na 5 jaar of zo een barst geven? Weet iemand dat?
En hoe zit dat met 3K Carbon tov 12K carbon? Ik weet dat dit het aantal vezels per tow zijn. Maar wat is dat dan uitgedrukt in eigenschappen? Blijkbaar is het kader wel heel stijf.

Plaats reactie