Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Zijn er al disc brake wielen

kleijn
Forum-lid

kleijn 28 nov 2010 22:30

Nu er bij cyclo cross ook schijfremmen zijn toegestaan zou ik verwachten dat je ook snel wielen met schijfremmen bij de fietsenmaker zou zien. Ik vind op internet echter nog helemaal niets. Bestaat er al een redelijk licht goedkoop wiel met schijfremmen, en een bijbehorende schijfrem die je ook met een shifter/rem voor een race stuur kan bedienen? Dit lijkt me wel wat voor woon/werk.

Tips iemand?

skimons
Forum-lid

skimons 28 nov 2010 22:47

kijk eens in de laatste editie van Tour, duits tijdschrift. staan iets van 6 cyclecrossers met schijfremmen in, dus ook in combinatie met STI

voor naven kun je gewoon ATB naven gebruiken denk ik. je hebt ze ook met variabele breedte van de achternaaf (kun je ombouwen), sowieso van DT, maar vast ook meerdere varianten

oh en 29-er wielen moeten ook gewoon passen. zijn wel 135 mm, maar da's op te lossen (zie hierboven)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 28 nov 2010 22:49

Met een setje schijfremnaven en racevelgen kun je natuurlijk zo een setje (laten) vlechten.
Mavic heeft al jaren een setje met schijfremnaven en racevelgen: de Speedcity.

Van Avid heb je de BB7 road voor gebruik met race remhendels.

Enige probleem is nog dat er voor zover ik weet alleen schijfrem achternave in 135mm breedte te krijgen zijn, maar ik weet eigenlijk ook niet welke inbouwbreedte de CX frames met schijfremnokjes hebben.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 nov 2010 23:14

Die CX frames hebben ook allemaal een inbouwbreedte van 135 mm. Vraag me alleen af wat je met schijfremmen moet op een woonwerk fiets.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lincity
Forum-lid

lincity 29 nov 2010 01:28

Amclassic-fan schreef:Die CX frames hebben ook allemaal een inbouwbreedte van 135 mm. Vraag me alleen af wat je met schijfremmen moet op een woonwerk fiets.

Remmen!
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 nov 2010 10:39

Amclassic-fan schreef:Die CX frames hebben ook allemaal een inbouwbreedte van 135 mm.

In dat geval is het dus geen enkel probleem om wieltjes te vinden.

kaj1500
Forum-lid

kaj1500 29 nov 2010 15:54

Offtopic, maar wel interessant.

Trickstuff stond op de Eurobike met een apparaatje waarbij de remkabel een zuigertje aandrijft. Een prototype, en ik vermoed dat zoiets niet snel in productie genomen zal worden.

Afbeelding
Bikeradar
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 29 nov 2010 16:19

Zou wel een oplossing zijn voor remmen met een crossert.
Frogglegg remtype´s die staan vooral bekend om de abominabele slechte remkracht.
Zou zelf dan liever een set XTR Vbrake´s gebruiken dan heb je tenminste remkracht.

Grtz ; mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

jaapieo
Forum-lid

jaapieo 29 nov 2010 19:25

mtbfool schreef: Frogglegg remtype´s

Cantilevers ;)

Maar die remmen inderdaad beroerd... mini v-brakes remmen vele malen beter
mijn Flickr

kleijn
Forum-lid

kleijn 29 nov 2010 22:49

OK, ik begrijp dat het dan een kwestie is van apart een naaf, remmen, velgen, spaken en handgrepen kopen en die door de FM (of zelf) in elkaar laten zetten. Ik had gehoopt dat er zeg maar een soort fulcrum7 schijfremversie zou zijn.

Brengt mij op een andere vraag. Is een CX velg ook breder dan aan gewone race velg om de bredere band aan te kunnen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 29 nov 2010 23:24

Kleijn schreef:OK, ik begrijp dat het dan een kwestie is van apart een naaf, remmen, velgen, spaken en handgrepen kopen en die door de FM (of zelf) in elkaar laten zetten. Ik had gehoopt dat er zeg maar een soort fulcrum7 schijfremversie zou zijn.

Brengt mij op een andere vraag. Is een CX velg ook breder dan aan gewone race velg om de bredere band aan te kunnen?

Fulcrum levert wel kant en klare discbrake wielen voor de 29" mountainbike!
Zelfde diameter als racefietswielen (ETRTO 622mm)!
Velgen zijn ietsjes breder dan standaard racevelgen, maar met een 28mm bandje moet dat geen probleem zijn.

skimons
Forum-lid

skimons 30 nov 2010 10:43

Scepticus schreef:
Kleijn schreef:OK, ik begrijp dat het dan een kwestie is van apart een naaf, remmen, velgen, spaken en handgrepen kopen en die door de FM (of zelf) in elkaar laten zetten. Ik had gehoopt dat er zeg maar een soort fulcrum7 schijfremversie zou zijn.

Fulcrum levert wel kant en klare discbrake wielen voor de 29" mountainbike!
Zelfde diameter als racefietswielen (ETRTO 622mm)!
Velgen zijn ietsjes breder dan standaard racevelgen, maar met een 28mm bandje moet dat geen probleem zijn.

precies, zeker als de inbouwbreedte 135 is, gewoon 29-er wielen kopen

Plaats reactie