Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

nieuw zadel

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 28 sep 2011 08:10

Ik ben zinnens van een nieuw zadel aan te kopen. Een selle san marco regale racing team zadel http://www.featherbikes.nl/selle-san-ma ... zAodd2g3rw" onclick="window.open(this.href);return false; ipv mijn 6 jaar oude selle italia slr T1 zadel http://www.wiggle.co.uk/selle-italia-slr-t1-saddle" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu had ik sedert begin dit jaar regelmatig zadelpijn ( geexperimenteerd met de stand van mijn zadel tijdens de winter) maar heb onlangs mijn zadel onlangs iets ( paar mm hoger gezet en een cm naar voor geschoven). Resultaat ik heb terug een goed gevoel als ik rij en geen pijn of ongemak meer.
Vraag: hoe krijg ik het gedaan dat ik met een nieuw zadel toch ongeveer dezelfde zit heb zodanig dat ik niet terug naar af ( lees: zadelproblemen) ga???
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

glorie
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2010 14:19

glorie 28 sep 2011 12:26

Even vervelend nieuws: vanuit ergonomisch opzicht zijn veel zadels niet goed ontworpen. De beste zadels zijn die die ontwikkeld zijn door neurologen en urologen (zoals SQlab).
Dan zit je echt op je zitbotjes en niet op de weke delen. Bovendien zijn de standaard zadels als selle italia te smal voor veel mensen.
Met een goed zadel kun je je bekken meer kantelen, je rug meer rechten en beter kracht ontwikkelen.
Tot ziens op de bikemotion!

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 sep 2011 13:59

Of Specialized met z'n BG fit.

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 28 sep 2011 14:39

Ik sluit me aan bij scottpch. De zadels van Specialized zijn in verschillende breedtes te krijgen. Zijn redelijk hard, maar ik zou geen ander zadel willen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5806
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 29 sep 2011 08:17

het probleem is niet het zadel ( dat heeft zijn dienst al bewezen, en met de aangepaste stand zijn de problemen zo goed als weg) maar wel hoe ik met een ander zadel, ondanks de andere vorm, toch dezelfde stand kan behouden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 29 sep 2011 10:20

Opmeten hoe hoog je zadel nu is, rails/zitgedeelte en het nieuwe zadel icm de zadelpen daar op aanpassen, zodat de hoogte in ieder geval klopt. Zorg in ieder geval dat het nieuwe zadel kwa breedte, hardheid, lengte en vorm niet te veel afwijkt van je oude zadel, niets is zo vervelend als voortdurende zadelpijn en rugpijn als gevolg van een verkeerd zadel. Meet in ieder geval de afstand tussen zadel en stuurpen zodat je niet langer of korter komt te zitten.

Plaats reactie