La Marmotte 2012
Welkom in het Marmotte 2012 topic.
Allereerst een linkje naar de topics van de afgelopen jaren, hierin is heel veel info te vinden
- Marmotte 2011
- Marmotte 2010
- Marmotte 2009
- Marmotte 2008
- Marmotte 2007
Wat is de datum?
7 juli 2012 (bevestigd)
Hoe kan ik inschrijven?
Losse kaarten kun je via de site van de organisatie aanschaffen 1 december. Ook is het mogelijk bepaalde reisorganisaties (Enroute en Alpe d'Huez Fietsreizen) een losse inschrijving te kopen. Bij dergelijke organisaties kun je vaak al eerder dan half december inschrijven. Via reisorganisaties betaal je iets meer, maar krijg je wel een startkaart met een vrij laag nummer waardoor meer vooraan staat. Er is net als de laatste jaren een deelnemerslimiet van 7000. De site van de organisatie werkt niet lekker met FireFox, gebruik bij voorkeur een andere browser.
Inschrijving voor losse kaarten geschiedt op "first come, first serve" basis. Wanneer je niet meer kunt inschrijven via de site, kun je ervan uitgaan dat de kaarten zijn uitverkocht. In 2011 duurde dat ongeveer 2 weken, wees er dus snel bij.
Naast losse kaarten verkopen veel reisorganisaties (zoals Enroute, Cycletours, Chalet Beyond, Alpe d'Huez Fietsreizen) ook alles-in-één pakketten (inclusief accommodatie) Dergelijke pakketten zijn doorgaans al vroeg te boeken. Vaak zit er ook bevoorrading langs de route bij.
De inschrijving is gesloten, hoe kom ik aan een kaart?
Als je achter het net hebt gevist kun je proberen via Marktplaats een kaart te bemachtigen. Ook is het mogelijk een alles in één arrangement te boeken (zie boven). De ervaring leert echter dat met name in de laatste weken voor de de start er talloze kaarten worden aangeboden op Marktplaats en diverse wielerforums. Ook de diverse campings rond Bourg zijn vaak nog kaarten te koop.
Kan ik een startkaart wel overkopen van een ander?
Ja, in de zin dat er geen controle met paspoorten is zoals bij bijv. de Dolomieten Marathon. Nee, in die zin dat het officieel niet mag. Je rijdt dan wel op naam van de verkoper en zult ook een medische verklaring moeten overleggen met diens gegevens.
Echter, uit ervaringen van diverse forumleden blijkt dat de organisatie in de praktijk in sommige gevallen toch bereid is de deelname over te zetten.
Hoe ziet het parcours eruit?
De tocht vertrekt vanaf Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Daarna worden achtereenvolgens de volgende cols beklommen: Col du Glandon (buitencat), Col du Télégraphe (1e cat), Col du Galibier (buitencat), Alpe d'Huez (buitencat). Totaal goed voor 174 km met +/- 5000 hoogtemeters.
Waar zijn de bevoorrading?
- 1e dorpje Glandon: Le Rivier d'Allemont (vaste waterbak)
- Bovenop Glandon (Marmotte organisatie)
- Onderaan Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Halverwege Télégraphe* (Marmotte organisatie)
- Bovenop Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Onderaan Galibier (Marmotte organisatie)
- Bovenop Galibier (Marmotte organisatie)
- Onderaan Alpe d'Huez (Marmotte organisatie)
- 1e dorpje Alpe d'Huez* La Garde (Marmotte organisatie)
- 2e dorpje Alpe d'Huez* (Marmotte organisatie)
* = alleen water
Wat kun je bij de bevoorradingen zoal krijgen?
Een mix van stukken stokbrood, koekjes, cakejes, amandelen, vijgen, sinaasappelpartjes etc. Uiteraard veel water en ook sportdrank.
Kun je ook last-minute inschrijven?
Dat kan alleen wanneer het maximaal aantal deelnemers nog niet bereikt is. Dat is de laatste jaren nooit het geval geweest.
Wat zijn de limieten voor goud en zilver?
Dat hangt af van je leeftijd. De tabel kun je hier vinden.
N.B.: de limieten zijn aangepast, omdat de afdaling van de Glandon uit de tijdsmeting is gehaald. De oude limieten zijn ook nog beschikbaar
Hoe zit het met de tijdwaarneming?
Tijdwaarneming werkt met een enkelbandje met daarin een chip i.c.m. magnetische matten waar je overheen rijdt. De tijd begint dus pas te tellen wanneer je daadwerkelijk over de start rijdt. De afdaling van de Glandon is uit de tijdwaarneming gehaald, omdat dit volgens de organisatie veiliger zou zijn. Het is dus aan te raden zelf ook je tijd te meten (bijv. met je fietscomputer), omdat de totaaltijd een vertekend beeld geeft. Op het enkelbandje zit borg, dat je bij de finish weer terug kunt krijgen.
Hoe zit het met de medische verklaring?
Voor deelname dien je een medische verklaring te overleggen. Deze moet je van tevoren faxen (+ 33 (0) 820 064 416) of ter plaatse laten zien. De verklaring mag max. 6 maanden oud zijn en moet ook bij herhaalde deelname worden overlegd. Een licentie voldoet overigens ook.
Welke kleding neem ik mee?
Het advies luidt: neem alles wat je thuis hebt liggen mee naar Frankrijk en kijk ter plekke wat je nodig hebt. Als het mooi weer is dan volstaan in principe een paar armstukken voor de hele tocht. In Bourg d'Oisans zit overigens ook een FM die veel kleding verkoopt.
Wat moet ik eten tijdens de rit?
Eet waar jij al het hele seizoen goed op presteert en ga niet experimenteren tijdens de race. Veel gebruikt zijn gells, energyreepjes, ontbijtkoek, bananen, etc.
Welke cols zijn er verder nog in de buurt?
Kijk hiervoor eens op Cyclingscols. Wanneer je een col intikt, krijg je automatisch "cols nearby" aan de rechter kant. Bekende namen zijn o.a. de Sarenne, Sabot (Vaujany), Villard-Nôtre-Dame, Lex2Alpes, La Berarde, Col d'Ornon en nog reeks anderen. Op een uurtje rijden met de auto vind je o.a. de Madeleine, de Izoard, Sèstriere, Col de Vars, en de Granon.
Hoe zit het met startvakken?
Er wordt gestart in vakken, met steeds 15 minuten tussen de vakken. In 2011 waren de starttijden alsvolgt:
7:00 1-400 wedstrijdrenners
7:15 401-2000
7:30 2001-4000
7:45 de rest
Hoe zorg ik dat zo ver mogelijk vooraan kan starten?
Als je goede cyclo- of wedstrijdresultaten kunt overleggen kun je je startnummer omruilen voor een lager nummer. Dit moet je ter plekke regelen. Ook kun je een startkaart via Enroute kopen ipv. rechtstreeks via de organisatie. Je krijgt dan meestal een wat lager nummer, al sta je nog niet in het wedstrijdvak. Is dit ook geen optie dan resten nog illegale praktijken.
Hoeveel moet ik trainen voor de Marmotte?
Dat hangt af van een groot aantal factoren. Je fietservaring, aanleg, doel, gewicht, doorzettingsvermogen, vorm van de dag, lengte van de trainingen, etc. Heel algemeen gesteld is 2500 km een aardig startpunt met uitrijden als doel. Vanaf 5000 km kun je spreken van een zeer degelijke voorbereiding. Lange trainingsritten (100 km+) en heuvelervaring (Ardennen, Limburg) zorgen voor een aanzienlijk beter eindresultaat.
Waar kan ik meer vinden over training?
Zitvlees is een aardig startpunt.
Welk verzet moet ik monteren?
Het juiste verzet hangt af van niveau, gewicht, getraindheid, aanleg, vorm van de dag, duurvermogen, trapfrequentie, etc, etc. Toch kun je er wel iets van zeggen. De snelle mannen rijden veelal met 39x25 als lichtste. Iets mindere goden monteren een compact (34x27 of 34x29) of een triple (30x25 of 30x27). Bedenk: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.
Welke campings zijn in de buurt van de start?
- La Cascade
- Le Chateau
- Le Colporteur
- Belledonne
- Le Plan Allemont
Op- en aanmerkingen zijn welkom.
v 3.9
Allereerst een linkje naar de topics van de afgelopen jaren, hierin is heel veel info te vinden
- Marmotte 2011
- Marmotte 2010
- Marmotte 2009
- Marmotte 2008
- Marmotte 2007
Wat is de datum?
7 juli 2012 (bevestigd)
Hoe kan ik inschrijven?
Losse kaarten kun je via de site van de organisatie aanschaffen 1 december. Ook is het mogelijk bepaalde reisorganisaties (Enroute en Alpe d'Huez Fietsreizen) een losse inschrijving te kopen. Bij dergelijke organisaties kun je vaak al eerder dan half december inschrijven. Via reisorganisaties betaal je iets meer, maar krijg je wel een startkaart met een vrij laag nummer waardoor meer vooraan staat. Er is net als de laatste jaren een deelnemerslimiet van 7000. De site van de organisatie werkt niet lekker met FireFox, gebruik bij voorkeur een andere browser.
Inschrijving voor losse kaarten geschiedt op "first come, first serve" basis. Wanneer je niet meer kunt inschrijven via de site, kun je ervan uitgaan dat de kaarten zijn uitverkocht. In 2011 duurde dat ongeveer 2 weken, wees er dus snel bij.
Naast losse kaarten verkopen veel reisorganisaties (zoals Enroute, Cycletours, Chalet Beyond, Alpe d'Huez Fietsreizen) ook alles-in-één pakketten (inclusief accommodatie) Dergelijke pakketten zijn doorgaans al vroeg te boeken. Vaak zit er ook bevoorrading langs de route bij.
De inschrijving is gesloten, hoe kom ik aan een kaart?
Als je achter het net hebt gevist kun je proberen via Marktplaats een kaart te bemachtigen. Ook is het mogelijk een alles in één arrangement te boeken (zie boven). De ervaring leert echter dat met name in de laatste weken voor de de start er talloze kaarten worden aangeboden op Marktplaats en diverse wielerforums. Ook de diverse campings rond Bourg zijn vaak nog kaarten te koop.
Kan ik een startkaart wel overkopen van een ander?
Ja, in de zin dat er geen controle met paspoorten is zoals bij bijv. de Dolomieten Marathon. Nee, in die zin dat het officieel niet mag. Je rijdt dan wel op naam van de verkoper en zult ook een medische verklaring moeten overleggen met diens gegevens.
Echter, uit ervaringen van diverse forumleden blijkt dat de organisatie in de praktijk in sommige gevallen toch bereid is de deelname over te zetten.
Hoe ziet het parcours eruit?
De tocht vertrekt vanaf Bourg d'Oisans, aan de voet van de Alpe d'Huez. Daarna worden achtereenvolgens de volgende cols beklommen: Col du Glandon (buitencat), Col du Télégraphe (1e cat), Col du Galibier (buitencat), Alpe d'Huez (buitencat). Totaal goed voor 174 km met +/- 5000 hoogtemeters.
Waar zijn de bevoorrading?
- 1e dorpje Glandon: Le Rivier d'Allemont (vaste waterbak)
- Bovenop Glandon (Marmotte organisatie)
- Onderaan Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Halverwege Télégraphe* (Marmotte organisatie)
- Bovenop Télégraphe (Marmotte organisatie)
- Onderaan Galibier (Marmotte organisatie)
- Bovenop Galibier (Marmotte organisatie)
- Onderaan Alpe d'Huez (Marmotte organisatie)
- 1e dorpje Alpe d'Huez* La Garde (Marmotte organisatie)
- 2e dorpje Alpe d'Huez* (Marmotte organisatie)
* = alleen water
Wat kun je bij de bevoorradingen zoal krijgen?
Een mix van stukken stokbrood, koekjes, cakejes, amandelen, vijgen, sinaasappelpartjes etc. Uiteraard veel water en ook sportdrank.
Kun je ook last-minute inschrijven?
Dat kan alleen wanneer het maximaal aantal deelnemers nog niet bereikt is. Dat is de laatste jaren nooit het geval geweest.
Wat zijn de limieten voor goud en zilver?
Dat hangt af van je leeftijd. De tabel kun je hier vinden.
N.B.: de limieten zijn aangepast, omdat de afdaling van de Glandon uit de tijdsmeting is gehaald. De oude limieten zijn ook nog beschikbaar
Hoe zit het met de tijdwaarneming?
Tijdwaarneming werkt met een enkelbandje met daarin een chip i.c.m. magnetische matten waar je overheen rijdt. De tijd begint dus pas te tellen wanneer je daadwerkelijk over de start rijdt. De afdaling van de Glandon is uit de tijdwaarneming gehaald, omdat dit volgens de organisatie veiliger zou zijn. Het is dus aan te raden zelf ook je tijd te meten (bijv. met je fietscomputer), omdat de totaaltijd een vertekend beeld geeft. Op het enkelbandje zit borg, dat je bij de finish weer terug kunt krijgen.
Hoe zit het met de medische verklaring?
Voor deelname dien je een medische verklaring te overleggen. Deze moet je van tevoren faxen (+ 33 (0) 820 064 416) of ter plaatse laten zien. De verklaring mag max. 6 maanden oud zijn en moet ook bij herhaalde deelname worden overlegd. Een licentie voldoet overigens ook.
Welke kleding neem ik mee?
Het advies luidt: neem alles wat je thuis hebt liggen mee naar Frankrijk en kijk ter plekke wat je nodig hebt. Als het mooi weer is dan volstaan in principe een paar armstukken voor de hele tocht. In Bourg d'Oisans zit overigens ook een FM die veel kleding verkoopt.
Wat moet ik eten tijdens de rit?
Eet waar jij al het hele seizoen goed op presteert en ga niet experimenteren tijdens de race. Veel gebruikt zijn gells, energyreepjes, ontbijtkoek, bananen, etc.
Welke cols zijn er verder nog in de buurt?
Kijk hiervoor eens op Cyclingscols. Wanneer je een col intikt, krijg je automatisch "cols nearby" aan de rechter kant. Bekende namen zijn o.a. de Sarenne, Sabot (Vaujany), Villard-Nôtre-Dame, Lex2Alpes, La Berarde, Col d'Ornon en nog reeks anderen. Op een uurtje rijden met de auto vind je o.a. de Madeleine, de Izoard, Sèstriere, Col de Vars, en de Granon.
Hoe zit het met startvakken?
Er wordt gestart in vakken, met steeds 15 minuten tussen de vakken. In 2011 waren de starttijden alsvolgt:
7:00 1-400 wedstrijdrenners
7:15 401-2000
7:30 2001-4000
7:45 de rest
Hoe zorg ik dat zo ver mogelijk vooraan kan starten?
Als je goede cyclo- of wedstrijdresultaten kunt overleggen kun je je startnummer omruilen voor een lager nummer. Dit moet je ter plekke regelen. Ook kun je een startkaart via Enroute kopen ipv. rechtstreeks via de organisatie. Je krijgt dan meestal een wat lager nummer, al sta je nog niet in het wedstrijdvak. Is dit ook geen optie dan resten nog illegale praktijken.
Hoeveel moet ik trainen voor de Marmotte?
Dat hangt af van een groot aantal factoren. Je fietservaring, aanleg, doel, gewicht, doorzettingsvermogen, vorm van de dag, lengte van de trainingen, etc. Heel algemeen gesteld is 2500 km een aardig startpunt met uitrijden als doel. Vanaf 5000 km kun je spreken van een zeer degelijke voorbereiding. Lange trainingsritten (100 km+) en heuvelervaring (Ardennen, Limburg) zorgen voor een aanzienlijk beter eindresultaat.
Waar kan ik meer vinden over training?
Zitvlees is een aardig startpunt.
Welk verzet moet ik monteren?
Het juiste verzet hangt af van niveau, gewicht, getraindheid, aanleg, vorm van de dag, duurvermogen, trapfrequentie, etc, etc. Toch kun je er wel iets van zeggen. De snelle mannen rijden veelal met 39x25 als lichtste. Iets mindere goden monteren een compact (34x27 of 34x29) of een triple (30x25 of 30x27). Bedenk: wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.
Welke campings zijn in de buurt van de start?
- La Cascade
- Le Chateau
- Le Colporteur
- Belledonne
- Le Plan Allemont
Op- en aanmerkingen zijn welkom.
v 3.9
Laatst gewijzigd door havana op 01 dec 2011 07:58, 15 keer totaal gewijzigd.
Ik zal er zelf niet bij zijn, maar zal het topic toch volgen
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hier nog 2 deelnemers
Less is bore
Wat moet je nu doen om in startvak 1-2000 te staan? Hoe indrukwekkend moeten mijn resultaten van vorige cyclos zijn om daar in terecht te komen? En, last but not least, illegale praktijken: "hoe werkt dat?"havana schreef:...Hoe zit het met startvakken?
Er wordt gestart in vakken, met steeds 15 minuten tussen de vakken. In 2010 waren de starttijden alsvolgt:
7:00 Startnrs. 1-2000
7:30 Startnrs. 2001-4000
7:50 Startnrs. 4001+
Hoe zorg ik dat zo ver mogelijk vooraan kan starten?
Als je goede cyclo- of wedstrijdresultaten kunt overleggen kun je je startnummer omruilen voor een lager nummer. Dit moet je ter plekke regelen. Ook kun je een startkaart via Enroute kopen ipv. rechtstreeks via de organisatie. Je krijgt dan meestal een wat lager nummer, al sta je nog niet in het wedstrijdvak. Is dit ook geen optie dan resten nog illegale praktijken.
..
Live fast; die young. mijn blog
Cijfertje afplakken met een stukje witte sticker.
Met jouw 5h58 (?) in de DM maak je een weinig tot geen kans een laag nummer te krijgen. Op licenties schijnen ze wel dol te zijn.
Overigens is een laag nummer lang niet zo "belangrijk" als bij de DM. Via Enroute en ADH Fietsreizen sta je trouwens meestal ook vrij vooraan (ik meen dat Charite iets van 1800 had via ADH Fietsreizen). Volgens mij klopt die indeling trouwens niet helemaal. Ik meen dat 1-500 eerst mag (wedstrijdrenners), daarna 501-2000, dan 2001-4000 en dan de rest (of de "kneuzen" zoals csteenbe het noemde ).
Met jouw 5h58 (?) in de DM maak je een weinig tot geen kans een laag nummer te krijgen. Op licenties schijnen ze wel dol te zijn.
Overigens is een laag nummer lang niet zo "belangrijk" als bij de DM. Via Enroute en ADH Fietsreizen sta je trouwens meestal ook vrij vooraan (ik meen dat Charite iets van 1800 had via ADH Fietsreizen). Volgens mij klopt die indeling trouwens niet helemaal. Ik meen dat 1-500 eerst mag (wedstrijdrenners), daarna 501-2000, dan 2001-4000 en dan de rest (of de "kneuzen" zoals csteenbe het noemde ).
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Maakt mij niet zo heel veel uit om eerlijk te zijn. Bij DM is het waardeloos om verder naar achteren te staan omdat de (sorry van het aankomende woord) kneuzen die slechts het Sella-rondje met moeite gaan rijden gewoon voor je staan. DE grootste fout van de DM organisatie IMHO.
We hebben zojuist een huisje gereserveerd trouwens. Wel apart dat je wel met je VISA geld overmaakt naar La Cascade en dan niet direct een bevestiging van betaling krijgt.
We hebben zojuist een huisje gereserveerd trouwens. Wel apart dat je wel met je VISA geld overmaakt naar La Cascade en dan niet direct een bevestiging van betaling krijgt.
Less is bore
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 19 nov 2011 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ook bij La Marmotte scheelt het wel, boven op de Glandon is het loei druk als je vanachter start. In het dal na de Telegraph heb je ook gewoon geen goede groepjes wat ook geld vanaf de start. Imho wil je een snelle tijd neer zetten zul je toch moeten proberen niet in het laatste startvak te starten, ligt natuurlijk ook aan je doelstellingdaniel1975 schreef:Maakt mij niet zo heel veel uit om eerlijk te zijn. Bij DM is het waardeloos om verder naar achteren............
Oh ja en bij die "kneuzen" stond ik ook bij
YFood !!!
De huisjes bij Cascade zijn heel snel weg. De kampeerplekken echter niet, reserveren is niet nodig.