FFWD en stijfheid
Ik dacht dat ik eruit was over de nieuwe set voor volgend jaar. Ik zou een set FFWD wielen kopen omdat :
- ffwd een crash replacement program heeft
- ffwd wielen afzonderlijk te koop zijn (voor en achter apart)
- ffwd stijf zijn
nu kwam ik in Tour van april dit jaar een test tegen waar een paar FFWD F6R c getest zijn. Wat mij opviel is dat de stijfheid van het achterwiel niet zo denderend is. Enkele waarden van het achterwiel uit die test (in N/mm) :
FFWD F6R c : 37
Lightweight standard C : 52
Zipp 404 : 36
Uit een anderen test van Tour uit juli 2010 :
Shimano Dura Aca C50 : 48
Reynolds Strike : 46
Campa bora one : 44
Fulcrum racing speed XLR : 43
Hieruit blijkt dat de ffwd niet zo stijf zijn al beweerd wordt. Ze zouden ongeveer even stijf zijn als de zipp 404 welke niet als stijfste bekend staan. Dit doet me weer twijfelen om de ffwd te nemen.
De test uit tour 04/2011 is op volgende link te vinden : http://www.zipp.com/_media/productrevie ... %20mag.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- ffwd een crash replacement program heeft
- ffwd wielen afzonderlijk te koop zijn (voor en achter apart)
- ffwd stijf zijn
nu kwam ik in Tour van april dit jaar een test tegen waar een paar FFWD F6R c getest zijn. Wat mij opviel is dat de stijfheid van het achterwiel niet zo denderend is. Enkele waarden van het achterwiel uit die test (in N/mm) :
FFWD F6R c : 37
Lightweight standard C : 52
Zipp 404 : 36
Uit een anderen test van Tour uit juli 2010 :
Shimano Dura Aca C50 : 48
Reynolds Strike : 46
Campa bora one : 44
Fulcrum racing speed XLR : 43
Hieruit blijkt dat de ffwd niet zo stijf zijn al beweerd wordt. Ze zouden ongeveer even stijf zijn als de zipp 404 welke niet als stijfste bekend staan. Dit doet me weer twijfelen om de ffwd te nemen.
De test uit tour 04/2011 is op volgende link te vinden : http://www.zipp.com/_media/productrevie ... %20mag.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Testen zeggen idd niet alles, maar ze liegen ook niet (als ze goed uitgevoerd zijn).
Waar ik me 'zorgen' over maak is het aanlopen van het wiel tegen de rem na een bocht, bij het sprinten of tijdens het opknallen van een heuvel. Nu hoor ik verschillende al denken ... dat gebeurt toch nooit ... -> wel dus (bij een slap wiel). Indien het vochtig weer is (geen regen) en je rijdt op stoffige wegen, dan hoor ik bij mijn trainingswiel bij het aanzetten de velg tegen de rem 'knarsen'.
Dit wiel is nu wel het slapste van alle wielen dat ik heb, maar het geeft aan dat het zelfs op training mogelijk is. Dus in een wedstrijd lijkt het me zeker mogelijk.
---
ohja, qua gevoel ... gewoon heel nette wieltjes
Waar ik me 'zorgen' over maak is het aanlopen van het wiel tegen de rem na een bocht, bij het sprinten of tijdens het opknallen van een heuvel. Nu hoor ik verschillende al denken ... dat gebeurt toch nooit ... -> wel dus (bij een slap wiel). Indien het vochtig weer is (geen regen) en je rijdt op stoffige wegen, dan hoor ik bij mijn trainingswiel bij het aanzetten de velg tegen de rem 'knarsen'.
Dit wiel is nu wel het slapste van alle wielen dat ik heb, maar het geeft aan dat het zelfs op training mogelijk is. Dus in een wedstrijd lijkt het me zeker mogelijk.
---
ohja, qua gevoel ... gewoon heel nette wieltjes
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben zeer tevreden met mijn FFWD wielen. Bij mij lopen ze nooit aan, maar ik moet wel erbij zeggen, dat ik de Control versie heb (28/24 spaaks). Misschien dat deze iets stijver zijn en met mijn 97 kg lichaamsgewicht ben ik nogal aan de lichte kant
Perrush heeft het ook over de control versie.
Ik ken een aantal mensen die met deze wielen rijden, ook een aantal zwaargewichten (100 kg +) en nog nooit klachten gehoord over de stijfheid.
Vooral de versie met DT240S naaf is iedereen heel erg tevreden over.
Ik ken een aantal mensen die met deze wielen rijden, ook een aantal zwaargewichten (100 kg +) en nog nooit klachten gehoord over de stijfheid.
Vooral de versie met DT240S naaf is iedereen heel erg tevreden over.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En die dt is juist de veroorzaker van de "slapte" in het achterwiel (flenzen staan gewoon onnodig dicht bij elkaar, designfoutje van DT), Overigens als je bang bent dat je wielen in een sprint aan gaan lopen dan zou ik sowiezo andere prioriteiten stellen (wielen met minder massa= lagere velgen versnellen sowiezo een stuk beter).
@ mj : in die test is de C versie gebruikt. Maar ik denk niet dat ik daarvoor zou gaan. Maakt het wiel in principe nog slapper.
@ Sharkman : meen je dat echt van die DT naven Ik was van plan om 240 naafjes te nemen, maar daar heb ik nu mijn twijfels over. Als de flensen dichter bij elkaar staan zullen ze wel beter uit de aero testen komen ... Ik vraag me af of FFWD zelf hierover een eerlijk antwoord zou geven. Want ik kan me toch niet inbeelden dat zij zelf geen stijfheids- en aerotesten gedaan hebben.
prioriteiten liggen goed hoor. De massa in beweging krijgen is niet echt het grote probleem (maar dan moeten ze niet gaan aanlopen), de snelheid in die massa houden wel Jij zou dus gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan .... ffwd naafjes.
edit : sharkman, heb je daar exacte afmetingen van hoeveel smaller een dt swiss naaf is tov een andere naaf ? Kan niet zo onmiddellijk iets vinden op het net.
@ Sharkman : meen je dat echt van die DT naven Ik was van plan om 240 naafjes te nemen, maar daar heb ik nu mijn twijfels over. Als de flensen dichter bij elkaar staan zullen ze wel beter uit de aero testen komen ... Ik vraag me af of FFWD zelf hierover een eerlijk antwoord zou geven. Want ik kan me toch niet inbeelden dat zij zelf geen stijfheids- en aerotesten gedaan hebben.
prioriteiten liggen goed hoor. De massa in beweging krijgen is niet echt het grote probleem (maar dan moeten ze niet gaan aanlopen), de snelheid in die massa houden wel Jij zou dus gewoon voor de goedkoopste oplossing gaan .... ffwd naafjes.
edit : sharkman, heb je daar exacte afmetingen van hoeveel smaller een dt swiss naaf is tov een andere naaf ? Kan niet zo onmiddellijk iets vinden op het net.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 14 aug 2011 09:55
Ben op zoek naar een tubular wiel met hoge velg. En zit ook te kijken naar de FFWD's uiteraard.
Ik weeg ongeveer 89 kilo tot 90 kilo. Dus de ondergrens voor de control versie. Zou ik met mijn gewicht 'wegkomen' met de 'gewone' F6-R? Zowel wat betreft stijfheid als betrouwbaarheid (geen spaakbreuken etc).
Wie heeft ervaring met de F6R en weegt ook tegen de 90?
En dan meteen maar nog een vraag over de FFWD: hoe is het vrijloop geluid van de standaard FFWD-naaf? Ik prefereer een stille naaf namelijk.
Ik weeg ongeveer 89 kilo tot 90 kilo. Dus de ondergrens voor de control versie. Zou ik met mijn gewicht 'wegkomen' met de 'gewone' F6-R? Zowel wat betreft stijfheid als betrouwbaarheid (geen spaakbreuken etc).
Wie heeft ervaring met de F6R en weegt ook tegen de 90?
En dan meteen maar nog een vraag over de FFWD: hoe is het vrijloop geluid van de standaard FFWD-naaf? Ik prefereer een stille naaf namelijk.
In de test is niet de 24/28 spaaks Control versie getest (F6C-C), maar de normale 20/24 spaaks versie (F6R-C).perrush schreef:@ mj : in die test is de C versie gebruikt. Maar ik denk niet dat ik daarvoor zou gaan. Maakt het wiel in principe nog slapper.
Waarom die 4 extra spaken 'in principe' een nog slapper wiel zouden maken, zoals jij aangeeft, is mij niet helemaal duidelijk.
Ik zou eerder het tegenovergestelde denken (immers speciaal voor zwaardere/sterkere renners).
ja, ik heb me verkeerd uitgedrukt.alejandro schreef:In de test is niet de 24/28 spaaks Control versie getest (F6C-C), maar de normale 20/24 spaaks versie (F6R-C).perrush schreef:@ mj : in die test is de C versie gebruikt. Maar ik denk niet dat ik daarvoor zou gaan. Maakt het wiel in principe nog slapper.
Waarom die 4 extra spaken 'in principe' een nog slapper wiel zouden maken, zoals jij aangeeft, is mij niet helemaal duidelijk.
Ik zou eerder het tegenovergestelde denken (immers speciaal voor zwaardere/sterkere renners).
Ik bedoelde dat mijn keuze, de niet-control versie, het wiel nog slapper maakt.
Heb trouwens de waarden van de DT swiss naaf opgezocht en die is 50.2 mm breed tussen de flenzen. Een DA naaf is 56,5 mm breed en een ultegra naaf zelfs 59.2 mm
een beeld zeg meer dan 1000 woorden :
Ik vraag me af of dit nu wel zo'n groot verschil gaat maken.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Een wiel gespaakt met een Dura Ace naaf is ongeveer 12% stijver als een wiel met exact dezelfde spaken en velgen, maar met een 240S naaf.
Maar goed die stijfheids testjes van Tour zeggen lang niet alles. Ze hadden op z'n minst eens met meerdere gewichten kunnen testen.
Maar goed die stijfheids testjes van Tour zeggen lang niet alles. Ze hadden op z'n minst eens met meerdere gewichten kunnen testen.
dat is een heel verschilamclassic-fan schreef:Een wiel gespaakt met een Dura Ace naaf is ongeveer 12% stijver als een wiel met exact dezelfde spaken en velgen, maar met een 240S naaf.
Maar goed die stijfheids testjes van Tour zeggen lang niet alles. Ze hadden op z'n minst eens met meerdere gewichten kunnen testen.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;