Alles over vakanties op én met de fiets

Marmotte en Dolomieten marathon ?

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 26 nov 2010 23:52

Zoals in een eerder berichtje gemeld, zijn wij dus van de eerste keer uitgeloot voor de Dolomieten marathon.
Aangezien wij hier niet hadden op gerekend en reeds alles aan het plannen zijn voor de Marmotte wil ik vragen als het mogelijk is deze beide te combineren en dus 2 zware ritten te rijden na elkaar?

Ik ben anderhalf jaar aan het fietsen en heb dit jaar zo'n 9000km gereden (waarvan het meeste vlak).
Ik heb wel de Lottoreuzen (143km HM: 2700m) uitgereden (Zo goed als alleen en met een gemiddelde van 24km/u).
Ik weet niet als dit enige richting kan geven, maar toch.


pizzi
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 06 feb 2009 16:03

pizzi 27 nov 2010 00:10

Je bent juist ingeloot bedoel je?

In dat geval: in 2011 zitten LM en DM níet in hetzelfde weekend maar er zit een week tussen, dus lijkt me prima te combineren.

myerman
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:38
Locatie: Evergem - Belgie

myerman 27 nov 2010 00:19

Correct INgeloot natuurlijk :D

pinarello
Forum-lid
Berichten: 2671
Lid geworden op: 13 sep 2005 22:09

pinarello 27 nov 2010 00:59

[quote="myerman"]Zoals in een eerder berichtje gemeld, zijn wij dus van de eerste keer uitgeloot voor de Dolomieten marathon.
Aangezien wij hier niet hadden op gerekend en reeds alles aan het plannen zijn voor de Marmotte wil ik vragen als het mogelijk is deze beide te combineren en dus 2 zware ritten te rijden na elkaar?

Ik ben anderhalf jaar aan het fietsen en heb dit jaar zo'n 9000km gereden (waarvan het meeste vlak).
Ik heb wel de Lottoreuzen (143km HM: 2700m) uitgereden (Zo goed als alleen en met een gemiddelde van 24km/u).
Ik weet niet als dit enige richting kan geven, maar toch.

[/quote]

Alles kan maar of het verstandig is dat is maar de vraag. Ik zou het niet doen en de DM een jaar later rijden. Dan kan je er ook meer van genieten de week voorafgaande aan deze rit ipv te moeten herstellen van de Marmotte.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 27 nov 2010 01:07

Marmotte is een zware rit maar als je die redelijk uit kan rijden dan is een week genog om te herstellen voor nog zo een rit. 2 dagen rust dan herstel training en om en om een beetje trainen en rusten moet goed te doen zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 27 nov 2010 10:43

2 weekenden achter elkaar een cyclo rijden?
KAN DAT? JA DAT KAN!!

Tenminste, ik kan het. Ik he het nu al drie keer gedaan en het is goed te doen. Dit jaar reed ik de L3B en de ardechoise achter elkaar en ook nog de Magnique des Ardennes en de Velomediane achter elkaar. In 2008 reed ik eerst La Morzine en een week later de Dolomieten Marathon.

Jouw combi (LM + DM) is pittig! Pittiger dan mijn eerdere combis maar ook weer niet onmogelijk. Besef wel dat dit soort uitspattingen ook zijn mindere kanten heeft. De week tussen LM en DM mag je nagenoeg niets doen. Alleen maar rusten, 2 keer een kort tochtje en dat was het dan. Een goede tijd rijden in beide cyclos is bijna niet haalbaar. Denk dus van te voren goed na wat fe exacte doel gaat worden. Is het alleen maar om het uitrijden te doen. Of wil je ook nog presteren. Kies dan een cyclo uit die je op tijd wil rijden en beschouw de andere dan voor de lol.
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27868
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 27 nov 2010 10:44

Vergis je ook niet in de afstand tussen beide startplaatsen. Zit iets van 700 km tussen dacht ik, een hele dag rijden dus. Daar verkijken veel mensen zich op.

bruco
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 25 mar 2005 15:26

bruco 27 nov 2010 12:31

En zorg ervoor dat je, als 't even kan, voorafgaand aan LM al een beetje kunt acclimatiseren en ter plekke wat hoogtemeters klokt. 's Avonds aankomen en de volgende ochtend meteen LM rijden is verre van ideaal. Een week later DM lijkt me niet onmogelijk (dik kans dat je die gemakkelijker gaat verteren, juist vanwege het 'aanloopprogramma'). Hoeveel rust je tussendoor pakt, hoe snel je herstelt van LM, is persoonlijk.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 27 nov 2010 13:02

Wauw, wat een luxe!!
Ben jaloers.
Vwb het rijden van 2 cyclo moet dat natuurlijk kunnen.
Ligt aan zoveel factoren. Zie eerdere reacties.
Mij lijken de belangrijkste: goede voorbereiding en de vorm van de dag.
Heel veel succes en plezier!
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 27 nov 2010 15:34

Als je het leuk vindt om beide te gaan rijden zou ik het gewoon doen. Wat kan je nou gebeuren? In het slechtste geval valt het tegen kwa zwaarte maar dan kun je er nog steeds een geweldige vakantie van maken en de ervaring pak je sowieso mee. Je zult er wel serieus voor moeten trainen in de voorafgaande maanden maar als je nu op zo'n 9000km staat dan heb je al laten zien dat je dat kunt opbrengen. Maak er minimaal anderhalve week en bij voorkeur zelfs 2 weken van en je hebt een fietsvakantie die je niet snel zult vergeten. Zelf heb ik ooit eens een overtal van vrije dagen op de volgende manier kwijtgespeeld:

Op woensdagmiddag aangekomen in Nauders (Oostenrijk). Even uitrusten van de reis, uurtje losfietsen, hapje eten en drankje toe. Volgende dag met de auto naar Livigno om vanaf daar lekker op het gemak een rondje te fietsen over de Bernina pas en Forcola di Livigno. Op vrijdag een stevig rondje vanuit Bormio met de Mortirolo en Gavia. Zaterdag was een rustdag en op zondag stond de Dreilandergiro op het programma. Leuke cyclo over de Stelvio en de Offenpas.

Maandag ben doorgereden naar Pedraces. 's Avonds lekker eten met een glaasje erbij en dinsdag weer op de fiets voor een Sella rondje. Halverwege een Cappuccino stop en na afloop lekker lunchen. Op woensdag de klim naar Tre Cime di Lavaredo als hoofdgerecht en op donderdag weer een pittige rit met de Fedaia, Giau (Lunch op de top) en de Valzarego. Op vrijdag nog effe op en neer naar de Valparola en zaterdag een dagje rust. De afsluiting van de week Dolomieten was vervolgens de Maratona. Prachtige tocht al is het begin me eigenlijk wel wat te druk.

Maandag de, zoals Havana al terecht opmerkte, lange rit naar Bourg d'Oisans. Dinsdag uitslapen en op het gemakje naar boven bij La Berarde. Koffie met gebak op de top in het zonnetje. Woensdag's weer een stukje met de auto om vervolgens de Madeleine te doen met uiteraard weer lunch op de top. De donderdag is compleet verregend en vrijdag op kracht komen met een taartbuffet! Zaterdag de Marmotte en zondag weer naar huis.

Dat was dus 2,5 week fietsplezier met slechts 4 dagen zonder fiets. Het betekent misschien wel dat je bij de cyclo's een kwartiertje langer onderweg bent dan wanneer je volledig bent uitgerust maar je krijgt er een bak plezier en beleving voor terug. Bovendien is het slagen van je reisje met zo'n programma niet afhankelijk van het weer of je vorm op de dag van een cyclo.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 nov 2010 15:45

En zou 't fietsplezier minder zijn als je gewoon in Italië blijft. Er is in de Dolomieten echt genoeg te fietsen om je een week te vermaken. Met een kleine verplaatsing (100-200 km) kan je zo weer een week lekker fietsen. Ik snap niet waar 't goed voor is om dan helemaal naar de Frankrijk te gaan rijden, je bent een hele dag aan 't rijden en mooier wordt het er niet van.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 27 nov 2010 15:53

Als hij de Marmotte wil rijden zal hij toch naar Frankrijk moeten. Zijn vraag is of de combinatie te doen is. Niet of je een mooiere vakantie kunt samenstellen.

Ik ben het op zich met je eens hoor. Nu zou ik er ook voor kiezen om lekker in Italië te blijven want ik fiets veel liever daar en ik heb absoluut niet de behoefte om nog eens aan de Marmotte mee te doen. Er zijn veel mooiere ritten. Maar ik snap wel dat veel mensen 'm een keer willen doen. Het is in Nederland nu eenmaal de cyclo met de grootste naam. Als je net begonnen bent met fietsen is het daardoor vaak het eerste 'grote doel'.

Plaats reactie