Afwijkend spaakpatroon Campa Zonda?
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48
Waarom gebruikt Campagnolo bij zijn wielen een afwijkend spakenpatroon, met steeds drie spaken bij elkaar (bv. de Zonda)? Ik vind het heel mooi, maar is het ook sterk genoeg?
Ik ga komende week na de BikeMotion mijn nieuwe CAAD10 bestellen (wel met andere wielen - geen Aksium). Als je de keus had tussen
- Fulcrum-3
- Campa Zonda en
- Shimano RS80,
welke zou je dan nemen? Of maakt het niet uit? Ik ga er flinke toertochten mee rijden, 250 km per week, en ben lang en zwaar (90kg).
Bedankt!
Ik ga komende week na de BikeMotion mijn nieuwe CAAD10 bestellen (wel met andere wielen - geen Aksium). Als je de keus had tussen
- Fulcrum-3
- Campa Zonda en
- Shimano RS80,
welke zou je dan nemen? Of maakt het niet uit? Ik ga er flinke toertochten mee rijden, 250 km per week, en ben lang en zwaar (90kg).
Bedankt!
Ik rij met zonda en spaar ze niet, rijden heerlijk krijg je geen spijt van.AzewijnsePaard schreef:Waarom gebruikt Campagnolo bij zijn wielen een afwijkend spakenpatroon, met steeds drie spaken bij elkaar (bv. de Zonda)? Ik vind het heel mooi, maar is het ook sterk genoeg?
Ik ga komende week na de BikeMotion mijn nieuwe CAAD10 bestellen (wel met andere wielen - geen Aksium). Als je de keus had tussen
- Fulcrum-3
- Campa Zonda en
- Shimano RS80,
welke zou je dan nemen? Of maakt het niet uit? Ik ga er flinke toertochten mee rijden, 250 km per week, en ben lang en zwaar (90kg).
Bedankt!
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Wat is je afmontage van de caad 10? Shimano, neem dan Fulcrum R3, heb je campa, neem dan de Zonda's. Een shimano afmontage met campa wielen is een beetje als vloeken in de kerk en de Zonda's en R3 doen niet voor elkaar onder.
vloeken in de kerk? als het goed rijdt boeit het toch niet welke merkjes je naast elkaar gebruikt.scottpch schreef:Wat is je afmontage van de caad 10? Shimano, neem dan Fulcrum R3, heb je campa, neem dan de Zonda's. Een shimano afmontage met campa wielen is een beetje als vloeken in de kerk en de Zonda's en R3 doen niet voor elkaar onder.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Waarom systeem wielen? Bij waar jij je wielen voor in wilt zetten zou ik eerder denken aan een set handgespaakt. Vind toch het gewicht wel een kritische factor. De zonda's en R3 kunnen veel hebben maar zijn moeilijk te repareren. Daarnaast haal jij niet echt voordeel uit het relatief lage gewicht (ca. 1.550 gram). Een degelijke handgespaakte 36 spaaks set (bijvoorbeeld cxp33 velgen) zou ik zelf logischer vinden dan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48
Wat is dan het verschil tussen systeemwielen en handgespaakt? Kun je geen handgespaakte Zonda's krijgen?alpdhuez53:15 schreef:Waarom systeem wielen? Bij waar jij je wielen voor in wilt zetten zou ik eerder denken aan een set handgespaakt. Vind toch het gewicht wel een kritische factor. De zonda's en R3 kunnen veel hebben maar zijn moeilijk te repareren. Daarnaast haal jij niet echt voordeel uit het relatief lage gewicht (ca. 1.550 gram). Een degelijke handgespaakte 36 spaaks set (bijvoorbeeld cxp33 velgen) zou ik zelf logischer vinden dan.
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Berichten: 2435
- Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
- Locatie: Deventer
- Contact
Systeem wielen zijn kant-en-klaar wielen, kun je dus niet zelf spaken, naven en velgen kiezen. Handgespaakt kun je wel alles zelf kiezen. Doordat vaak meer spaken gebruikt worden, en onderdelen die wat gangbaarder zijn, kunnen ze ook eenvoudig gerepareerd worden. Voor rond de €250,- kun je een prima handgespaakte set krijgen waar je lang plezier van kan hebben. Overigens zijn de Zonda's en R3 in hun prijsklasse qua systeemwielen onovertroffen (persoonlijke mening). Ik rij er zelf ook mee (Zonda). Uit ervaring weet ik dat bij een Zonda het vrij complex is om een kapotte spaak te repareren (spaken moeten besteld worden en je hebt een echt goede wielbouwer nodig om het wiel weer goed te krijgen). Het beperkte aantal spaken (16 in voorwiel, 21 in achterwiel icm G3 spaakpatroon) is daar debet aan.
Mijn fm slaagt er toch in om snel en duurzaam een spaak te vervangen van Campagnolo voor-en achterwielen. Niet dat dit vaak gebeurt.alpdhuez53:15 schreef:Waarom systeem wielen? Bij waar jij je wielen voor in wilt zetten zou ik eerder denken aan een set handgespaakt. Vind toch het gewicht wel een kritische factor. De zonda's en R3 kunnen veel hebben maar zijn moeilijk te repareren. Daarnaast haal jij niet echt voordeel uit het relatief lage gewicht (ca. 1.550 gram). Een degelijke handgespaakte 36 spaaks set (bijvoorbeeld cxp33 velgen) zou ik zelf logischer vinden dan.