Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Achterpat scheef ??

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 21 okt 2011 20:33

Merk al een tijdje dat het schakelen op 95 % zit terwijl dit gewoon 100 % moet zijn in mijn ogen. Nu zie ik zeker op het grote blad dat de derailleur lijkt alsof hij naar linksvoor staat , en het onderste derailleur wieltje lijkt ook iets naar binnen te staan. Dus derailleur pat vernieuwen ( is een nieuwe pat wel recht ?? ) of richten.

Gereedschap is waarschijnlijk niet het probleem - alleen zie ik een probleem met het richten als de pat op het frame zit. Is dit verstandig , of is de beste optie om eerst de pat los te halen en dan bij te richten om schade aan het carbon te voorkomen ?? Zie hier de foto's - niet geheel duidelijk maar het zijn tel. foto's

Afbeelding
Afbeelding
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Focus
Forum-lid
Contact

Focus 21 okt 2011 22:34

Even of topic // hoe krijg je alles zo maagdelijk schoon????? // on topic

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 21 okt 2011 22:51

Focus schreef:Even of topic // hoe krijg je alles zo maagdelijk schoon????? // on topic
Gewoon 100% goed voor de spullen zorgen. Afgelopen week mijn woon/werk verkeer met de fiets gedaan - dus ondanks slechtere fietspaden - B-wegen - blubber en vochtig weer. Dit zijn trouwens wel mijn werk wielen - met werk cassette - heb ook nog een setje voor mooi weer.

8-) R

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 22 okt 2011 09:18

richten alleen bij stalen frame. in alle andere gevallen (aluminium of carbon) de pad vervangen.
gaat niet, bestaat niet!

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 okt 2011 13:56

Nieuwe achterpat besteld - kan me de kop niet kosten, nu maar kijken of dan de derailleur wel recht staat. Hopenlijk is de pat deze week binnen , ik zal een update posten als de pat gemonteerd is.

diogenes
Forum-lid

diogenes 22 okt 2011 14:24

>in alle andere gevallen (aluminium of carbon) de pad vervangen.
Ik heb al zo vaak een alu pat gericht. Dat gaat best als je het voorzichtig doet, bv door hem eerst te demonteren, te richten en dan terug te plaatsen.

Waarom zou je een andere pat monteren zonder eerst de oude pat te meten? Dat is een werkje van 1 minuut.
Velgenfluisteraar

Florezido

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 22 okt 2011 14:33

vroeg of laat breekt die pad, aluminium is geen geschikt materiaal om te buigen/richten.
padden zijn ervoor gemaakt om bij scheefstand vervangen te worden. .
heb terzake zelf de nodige ervaring bij een fietsverhuurbedrijf en weet hoe het gaat en wat er kan gebeuren.
ze kosten inderdaad nauwelijks iets. geen risico nemen en gewoon vervangen.
gaat niet, bestaat niet!

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 22 okt 2011 14:35

overigens kan het ook goed zijn dat je derailleur speling heeft.
dat los je natuurlijk niet op met een nieuwe pad.
als dat het geval mocht zijn blijft er maar een optie over en dat is het vervangen van de derailleur.
gaat niet, bestaat niet!

diogenes
Forum-lid

diogenes 22 okt 2011 14:41

>vroeg of laat breekt die pad, aluminium is geen geschikt materiaal om te buigen/richten.
Niet waar: er staan bijna geen krachten op. Als de pat het richten overleeft, dan kan je er van uitgaan dat deze heel blijft (zie Park Tool website).
Velgenfluisteraar

Florezido

fredkarsten
Forum-lid

fredkarsten 22 okt 2011 15:33

discussie met beterweter is zinloos, staak de reakties.
gaat niet, bestaat niet!

asdfghjkl
Forum-lid

asdfghjkl 22 okt 2011 17:28

De vraag is alleen wie hier de betweter is :-)

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 22 okt 2011 17:32

Pffff wat een discussie wordt het , welles nietes -->

Ik heb dus een pat besteld gewoon vanwege het feit dat mocht het richten mislukken ik een nieuwe op stock heb. De te nemen stappen zijn als volgt:

* demonteer ketting en derailleur
* meet de achterpat of deze recht is ( gereedschap moet ik even lenen- niet direct voorhanden )
* monteer de nieuwe pat en check deze ook ( heb dan een vergelijk )
* richt de oude pat ( gedemonteerd ) en check deze terug op het frame

* monteer de nieuwe pat / gericht en wel
* monteer de derailleur en ketting weer terug.

* de oude en tevens gerichte pat blijft als reserve in huis.

@ Fredkarsten - Derailleur heeft geen speling - is nieuw. Bij de vorige derailleur ( Sram Force ) merke ik ook al een lichte scheefstand - gewoon mee doorgefietst. Nu kan ik in principe gewoon doorfietsen - schakeld 95%-97% maar net geen 100% snappie... Mijn zoon zijn fiets afgemonteerd met Dura Ace 7800 derailleurs / Ultegra 6700 shifters schakeld wel 100% - net iets accurater in het hoge gebied ( 21-23-25 ).

Ik ga er om die reden eens mee aan de slag - wil gewoon dat het 100% wordt. Achterpat koste trouwens maar 21 Euro dus kan me de kop niet kosten.

8-) R

p.s. geen ruzie meer maken he jongens. :lol:

Plaats reactie