Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

aerodynamic: tubewielen vs clincherwielen

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 27 okt 2011 14:40

Kom ik op de site van HED en daar viel het me op de de tube versies meer aerodynamisch zijn dn de clincher versies. In onderstaand grafiekje zie jet de vergelijking tussen een hed jet (clincher) en een hed stinger (tube). Nog volgens de HED site zou dit ook gelden voor de zipp tube vs zipp clincher. Is dit voor elke fabrikant zo en dus eigen aan het ontwerp van het wiel. Of is dit toevalling voor HED zo ??

Afbeelding

Indien dit zo is, wel een beetje gek dat Martin WK tijdrijden geworden is op clinchers :? Hij reed er ook we mee tijdens de Tour (zie foto)

Afbeelding

Wat is hier nu eigenlijk van aan ?
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gianni
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 aug 2011 00:52
Locatie: België

Gianni 27 okt 2011 20:59

Ik heb gelezen dat martin met de clincher reed in Kopenhagen voor betere remprestaties. Dat verklaart niet waarom hij ermee reed in de tour (ik herinner mij niet meer hoe het weer toen was).

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 27 okt 2011 22:21

Martin reed met de clinchers omdat deze combi het snelst bleek in de windtunnel. Die test van Tour leek nergens op, dat bleek ook wel uit de uitkomsten. Het verschil tussen een Hed Jet 6 en een Stinger 6 is miniem. Ik zou m'n keus laten afhangen of je met tubes of bandjes wil rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 27 okt 2011 22:56

amclassic-fan schreef:Het verschil tussen een Hed Jet 6 en een Stinger 6 is miniem. Ik zou m'n keus laten afhangen of je met tubes of bandjes wil rijden.
en toch heb ik hierover meer terug gevonden. In triathlon magazin van juni 2011 n°91 worden zowel de Cl als de TU versie van de shimano 7900 C50 getest alsook de HED9 zowel de stinger als de jet. In beide gevallen was er een verschil tussen de TU en Cl versie. Weet alleen niet hoeveel het verschil bedroeg (nog ff het magazine proberen vast te krijgen).

Indien dit zo is dan gaat het, geclaimde, voordeel van de rolweerstand van bandjes hieraan te niet in blijf je met een clincher wiel enkel over met 300 gram extra gewicht.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

BdK
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 okt 2011 18:31

BdK 30 okt 2011 19:47

Tubewielen zijn geloof ik ietsje aerodynamischer omdat de omtrek iets kleiner is. Met een clincher wordt je wielomvang groter, maar iets dat groter is wordt ook minder aerodynamisch. Verschillen zijn echter minimaal en martin zal hier misschien mee rijden omdat hij zo nog ietsje groter kan rijden. Hij legt immers meer meters af per pedaalomwenteling.

freccia
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 feb 2010 00:07

freccia 31 okt 2011 22:44

volgens mij heeft design van een velg altijd invloed op de aerodynamica. Bij de ene velg word/zet de band zich breder dan bij de ander, waardoor een wiel meer of minder aerodynamischer word. Maar dit alles lijken me minimale verschillen. Tube rijd wel lekkerder overigens! Dan kun je vervolgens nog gaan discussiëren over de bandbreedte....

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 31 okt 2011 23:24

freccia schreef:Maar dit alles lijken me minimale verschillen.
in het grafiekje hier boven (jet vs stinger) lijkt het verschil me alles behalve minimaal. Dit lijken / zijn gewoon 2 verschillende wielen !!
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2011 09:23

En als je een net iets andere band of tube monteert komt er weer net wat anders uit. Zelfde geldt als je de boel in aan andere fiets stopt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 01 nov 2011 10:35

amclassic-fan schreef:En als je een net iets andere band of tube monteert komt er weer net wat anders uit. Zelfde geldt als je de boel in aan andere fiets stopt.
ja, maar toch niet zo'n groot verschil. Dan zou je geen enkel wiel kunnen vergelijken en zijn alle testen maar gisxerk (wat jij nu natuurlijk gaat beamen :lol: )
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 01 nov 2011 11:10

Als je ervan uit zou gaan dat een tubewiel en reen clincherwiel in afmeting, oppervlak, spaken etc 100% gelijk zijn, dan zal er bijna geen verschil in meting optreden.

Wat je eigenlijk moet zeggen dat er twee verschillende wielsets zijn getest met verschillende specificaties. Dat hadden dus net zo goed twee clincher wielen, twee tube wielen van een producent kunnen zijn. Of zelfs twee verschillende wielen van een producent of twee wielen van verschillende fabrikanten kunnen zijn.

Appels en peren noemen wij dit! Op het moment dat de fabrikant zijn tube en clincher wiel een geheel andere naam zou geven, dan zou deze vraagstelling niet eens bestaan. Maar zou het verschil tussen type x en type y zijn. Ongeacht tube of clincher

Dit heeft dus niets met tube of clincher te maken. De kop van deze thread is dus gewoon verkeerd.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 01 nov 2011 11:21

De spaken en de naven zijn toch echt gelijk bij deze HED wielen. De vorm van de velg is ook behoorlijk vergelijkbaar, echter niet volledig want dat kan gewoon niet met een tube en clincher wiel. En juist doordat die velgen niet volledig 't zelfde zijn qua vorm zijn er verschillen in aerodynamica.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

freccia
Forum-lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 feb 2010 00:07

freccia 01 nov 2011 21:01

dit is misschien interessant voor de liefhebber: http://www.cyclingnews.com/features/tec ... eel-energy" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie