aerodynamic: tubewielen vs clincherwielen
Kom ik op de site van HED en daar viel het me op de de tube versies meer aerodynamisch zijn dn de clincher versies. In onderstaand grafiekje zie jet de vergelijking tussen een hed jet (clincher) en een hed stinger (tube). Nog volgens de HED site zou dit ook gelden voor de zipp tube vs zipp clincher. Is dit voor elke fabrikant zo en dus eigen aan het ontwerp van het wiel. Of is dit toevalling voor HED zo ??
Indien dit zo is, wel een beetje gek dat Martin WK tijdrijden geworden is op clinchers Hij reed er ook we mee tijdens de Tour (zie foto)
Wat is hier nu eigenlijk van aan ?
Indien dit zo is, wel een beetje gek dat Martin WK tijdrijden geworden is op clinchers Hij reed er ook we mee tijdens de Tour (zie foto)
Wat is hier nu eigenlijk van aan ?
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Martin reed met de clinchers omdat deze combi het snelst bleek in de windtunnel. Die test van Tour leek nergens op, dat bleek ook wel uit de uitkomsten. Het verschil tussen een Hed Jet 6 en een Stinger 6 is miniem. Ik zou m'n keus laten afhangen of je met tubes of bandjes wil rijden.
en toch heb ik hierover meer terug gevonden. In triathlon magazin van juni 2011 n°91 worden zowel de Cl als de TU versie van de shimano 7900 C50 getest alsook de HED9 zowel de stinger als de jet. In beide gevallen was er een verschil tussen de TU en Cl versie. Weet alleen niet hoeveel het verschil bedroeg (nog ff het magazine proberen vast te krijgen).amclassic-fan schreef:Het verschil tussen een Hed Jet 6 en een Stinger 6 is miniem. Ik zou m'n keus laten afhangen of je met tubes of bandjes wil rijden.
Indien dit zo is dan gaat het, geclaimde, voordeel van de rolweerstand van bandjes hieraan te niet in blijf je met een clincher wiel enkel over met 300 gram extra gewicht.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tubewielen zijn geloof ik ietsje aerodynamischer omdat de omtrek iets kleiner is. Met een clincher wordt je wielomvang groter, maar iets dat groter is wordt ook minder aerodynamisch. Verschillen zijn echter minimaal en martin zal hier misschien mee rijden omdat hij zo nog ietsje groter kan rijden. Hij legt immers meer meters af per pedaalomwenteling.
volgens mij heeft design van een velg altijd invloed op de aerodynamica. Bij de ene velg word/zet de band zich breder dan bij de ander, waardoor een wiel meer of minder aerodynamischer word. Maar dit alles lijken me minimale verschillen. Tube rijd wel lekkerder overigens! Dan kun je vervolgens nog gaan discussiëren over de bandbreedte....
in het grafiekje hier boven (jet vs stinger) lijkt het verschil me alles behalve minimaal. Dit lijken / zijn gewoon 2 verschillende wielen !!freccia schreef:Maar dit alles lijken me minimale verschillen.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
ja, maar toch niet zo'n groot verschil. Dan zou je geen enkel wiel kunnen vergelijken en zijn alle testen maar gisxerk (wat jij nu natuurlijk gaat beamen )amclassic-fan schreef:En als je een net iets andere band of tube monteert komt er weer net wat anders uit. Zelfde geldt als je de boel in aan andere fiets stopt.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51
Als je ervan uit zou gaan dat een tubewiel en reen clincherwiel in afmeting, oppervlak, spaken etc 100% gelijk zijn, dan zal er bijna geen verschil in meting optreden.
Wat je eigenlijk moet zeggen dat er twee verschillende wielsets zijn getest met verschillende specificaties. Dat hadden dus net zo goed twee clincher wielen, twee tube wielen van een producent kunnen zijn. Of zelfs twee verschillende wielen van een producent of twee wielen van verschillende fabrikanten kunnen zijn.
Appels en peren noemen wij dit! Op het moment dat de fabrikant zijn tube en clincher wiel een geheel andere naam zou geven, dan zou deze vraagstelling niet eens bestaan. Maar zou het verschil tussen type x en type y zijn. Ongeacht tube of clincher
Dit heeft dus niets met tube of clincher te maken. De kop van deze thread is dus gewoon verkeerd.
Wat je eigenlijk moet zeggen dat er twee verschillende wielsets zijn getest met verschillende specificaties. Dat hadden dus net zo goed twee clincher wielen, twee tube wielen van een producent kunnen zijn. Of zelfs twee verschillende wielen van een producent of twee wielen van verschillende fabrikanten kunnen zijn.
Appels en peren noemen wij dit! Op het moment dat de fabrikant zijn tube en clincher wiel een geheel andere naam zou geven, dan zou deze vraagstelling niet eens bestaan. Maar zou het verschil tussen type x en type y zijn. Ongeacht tube of clincher
Dit heeft dus niets met tube of clincher te maken. De kop van deze thread is dus gewoon verkeerd.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De spaken en de naven zijn toch echt gelijk bij deze HED wielen. De vorm van de velg is ook behoorlijk vergelijkbaar, echter niet volledig want dat kan gewoon niet met een tube en clincher wiel. En juist doordat die velgen niet volledig 't zelfde zijn qua vorm zijn er verschillen in aerodynamica.
dit is misschien interessant voor de liefhebber: http://www.cyclingnews.com/features/tec ... eel-energy" onclick="window.open(this.href);return false;