trappers vastgeroest
Hoi,
Ik ben bezig een oud kyoso racefietsje om te bouwen naar singlespeed. Daarvoor wil ik een nieuwe crank er in.
Nu zitten de trapstangen muur en muurvast aan de crank. De boutjes maatje 14 waren zonder problemen los van t schroefdraad te krijgen, maar nu zitten ze nog net zo vast als daarvoor. Nu zit ik er aan te denken om ze warm te stoken, maar weet niet of dit nut gaat hebben en ik moet daarvoor een gasbrander regelen. Boven het fornuis is ook zo wat...
Heeft iemand tips hoe ik dit (makkelijker) voor elkaar krijg, heeft iemand het weleens meegemaakt en zo jo hoe heb je dit opgelost?
Ik was zo lekker bezig maar nu kan ik nog nauwelijks beginnen met schuren van m'n frame! De slijptolmentaliteit begint zich te nestelen zeg maar..
Bedankt!
Groetjes
Ik ben bezig een oud kyoso racefietsje om te bouwen naar singlespeed. Daarvoor wil ik een nieuwe crank er in.
Nu zitten de trapstangen muur en muurvast aan de crank. De boutjes maatje 14 waren zonder problemen los van t schroefdraad te krijgen, maar nu zitten ze nog net zo vast als daarvoor. Nu zit ik er aan te denken om ze warm te stoken, maar weet niet of dit nut gaat hebben en ik moet daarvoor een gasbrander regelen. Boven het fornuis is ook zo wat...
Heeft iemand tips hoe ik dit (makkelijker) voor elkaar krijg, heeft iemand het weleens meegemaakt en zo jo hoe heb je dit opgelost?
Ik was zo lekker bezig maar nu kan ik nog nauwelijks beginnen met schuren van m'n frame! De slijptolmentaliteit begint zich te nestelen zeg maar..
Bedankt!
Groetjes
omdat je over boutjes spreekt, neem ik aan dat je een spieloos crankstel hebt. Trapstangen is geen Nederlands dus. Crank is het woord en die zitten dus vast aan de trapas, geklemd op de conische uiteinden van de trapas. daarvoor moet je cranktrekker gebruiken. Heb je die wel gebruikt? Advies: zorg dat je weet hoe zaken in elkaar zitten voor je over branders begint en zorg voor (goed) gereedschap! Anders gewoon naar de fietsemaker. Die haalt dat voor paar euro los.
Zet alles in de WD40 een nacht of twee, wanneer de cranktrekker niet zou werken. De trapas is meestal een groter probleem. Meestal droog gemonteerd en dus staal in staal of staal in alu vastgecorrodeerd. Ook goed gereedschap en vakkennis nodig. Schroefdraad L en R enz.
edit: Nu zie ik in de titel staan dat je trappers zijn vastgeroest. Wat is het nou: zijn je pedalen vastgeroest of zitten de cranks vast. Noem aub de dingen bij hun naam. Een trapper is geen crank, dat weet een kind al.
Zet alles in de WD40 een nacht of twee, wanneer de cranktrekker niet zou werken. De trapas is meestal een groter probleem. Meestal droog gemonteerd en dus staal in staal of staal in alu vastgecorrodeerd. Ook goed gereedschap en vakkennis nodig. Schroefdraad L en R enz.
edit: Nu zie ik in de titel staan dat je trappers zijn vastgeroest. Wat is het nou: zijn je pedalen vastgeroest of zitten de cranks vast. Noem aub de dingen bij hun naam. Een trapper is geen crank, dat weet een kind al.
Zit nu de crank muurvast aan de trapas of de pedalen muurvast aan de crank?
Het laatste geval weet ik wel een oplossing. BANKSCHROEF!!! Demonteer de crank; zet het pedaal vast in de bankschoref en gebruik de crank als hefboom. Wel de goede kant op draaien natuurlijk:)
Het laatste geval weet ik wel een oplossing. BANKSCHROEF!!! Demonteer de crank; zet het pedaal vast in de bankschoref en gebruik de crank als hefboom. Wel de goede kant op draaien natuurlijk:)
Live fast; die young. mijn blog
Rob74: niet erg slim: het pedaal draait gewoon, je kunt helemaal niets, plus: een pedaalsleutel heeft een veel langere hefboom dan een 170mm crank. Ook een steek15 heeft minstens de hefboom van een crank. Zet de crank dan wel in de bankschroef.
Dacht dat de trapas de crank is. Excuses voor de verwarring.
De crank zit enorm vast aan de trapas. Ik heb bij twee eerdere fietsjes de zaken zo losgetrokken, die zaten wel anders bevestigd. Maar was dus zodoende in de veronderstelling dat het makkelijk moest kunnen.
Ik begrijp dus dat ik een cranktrekker nodig heb? Zijn die dingen universeel?
En vervolgens voor de trapas, die roteert een beetje stroef dus die wil ik ook vervangen. Is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Wederom bedankt.
edit: als ik de cranks niet meer wil gebruiken, kan ik dat niet gewoon de slijptol erop zetten? Geeft dat problemen met het verwijderen van de trapas??
De crank zit enorm vast aan de trapas. Ik heb bij twee eerdere fietsjes de zaken zo losgetrokken, die zaten wel anders bevestigd. Maar was dus zodoende in de veronderstelling dat het makkelijk moest kunnen.
Ik begrijp dus dat ik een cranktrekker nodig heb? Zijn die dingen universeel?
En vervolgens voor de trapas, die roteert een beetje stroef dus die wil ik ook vervangen. Is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Wederom bedankt.
edit: als ik de cranks niet meer wil gebruiken, kan ik dat niet gewoon de slijptol erop zetten? Geeft dat problemen met het verwijderen van de trapas??
hoezo niet slim?klimmer schreef:Rob74: niet erg slim: het pedaal draait gewoon, je kunt helemaal niets, plus: een pedaalsleutel heeft een veel langere hefboom dan een 170mm crank. Ook een steek15 heeft minstens de hefboom van een crank. Zet de crank dan wel in de bankschroef.
Ik heb een vastzittend pedaal al eens met een bankschroef los gekregen en ik heb ooit een trapas verwijderd met een bankschroef. Als je maar een onderdeel goed kan inklemmen en met een grote hefboom (crank of frame) kracht kan zetten. De bankschroef zat vast op een tafel; de tafel zat vast aan de muur; de muur is onderdeel van het huis die vast staat in moeder aarde. Dat is ten minste een stevig beetje aan tegengewicht
Live fast; die young. mijn blog
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Een cranktrekker is behoorlijk universeel, voor een paar euro bij een fietsenmaker te koop. Het principe van een cranktrekker is dat je die in het schroefdraad van je crank draait. Daarna draai je de binnenste bout van de crank-trekker, zodat deze tegen je trapas gaat drukken. Door deze kracht wordt je crank van de trapas getrokken. Zo'n crank op een andere manier verwijderen is haast onmogelijk (zelfs met veel rammen met een hamer en andere gereedschappen lukt dat niet, weet ik uit eigen ervaring)mafcase schreef:Ik begrijp dus dat ik een cranktrekker nodig heb? Zijn die dingen universeel?
En vervolgens voor de trapas, die roteert een beetje stroef dus die wil ik ook vervangen. Is daar speciaal gereedschap voor nodig?
Wederom bedankt.
Voor wat betreft je trapas, die zou ik eerst gewoon demonteren en schoonmaken. Waarschijnlijk heb je daar geen speciaal gereedschap voor nodig. Als alles nog technisch in orde is dan zou ik deze gewoon weer monteren, voorzien van het noodzakelijke kogellagervet. Daarna draait ie weer soepel zoals het hoort.
Als het technisch niet in orde is of zelfs defect, dan kun je altijd nog tot vervangen overgaan.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Nu ik de tekst nog eens lees heeft TS een trapas met tapeinden en losse moeren. Hij spreekt over boutjes desondanks. Voor het gebruik van de cranktrekker moet hij wel het losse kapje verwijderen dat bedoeld is voor cranks van Shimano Octalink systeem. Dan past de binnenste bout mooi over het tapeind heen om tegen de trapas te persen.
Lees je tekst nog eens. Pedaal in de bankschroef klemmen.....dan kun je de crank vrolijk ronddraaien. Hoe denk je die als hefboom te gebruiken?rob74 schreef:hoezo niet slim?klimmer schreef:Rob74: niet erg slim: het pedaal draait gewoon, je kunt helemaal niets, plus: een pedaalsleutel heeft een veel langere hefboom dan een 170mm crank. Ook een steek15 heeft minstens de hefboom van een crank. Zet de crank dan wel in de bankschroef.
Ik heb een vastzittend pedaal al eens met een bankschroef los gekregen en ik heb ooit een trapas verwijderd met een bankschroef. Als je maar een onderdeel goed kan inklemmen en met een grote hefboom (crank of frame) kracht kan zetten. De bankschroef zat vast op een tafel; de tafel zat vast aan de muur; de muur is onderdeel van het huis die vast staat in moeder aarde. Dat is ten minste een stevig beetje aan tegengewicht
@klimmer,
Ik ken mijn eigen teksten en het verhaal over de pedalen en de bankschroef heb ik niet uit mijn duim gezogen. Ik heb het ooit eens echt zo gedaan. Het werkt wellicht niet bij elk type pedaal maar vaak zit tussen de crank net het pedaal nog een bout die je kan inklemmen. Soms kan ook een deel van het pedaal worden verwijderd zodat je alleen de as overhoudt. Dan kun je iets beter bij de betreffende bout komen.
De reden dat ik de bankschroef noem, is omdat de topic starter daar wellicht iets aan heeft. Dingen die muurvast zitten, komen vaak wel los als je maar voldoende kracht zet. Om de tegenkracht goed te kunnen zetten (want die is oook nodig) is dan een bankschroef verrekte handig.
Ik ken mijn eigen teksten en het verhaal over de pedalen en de bankschroef heb ik niet uit mijn duim gezogen. Ik heb het ooit eens echt zo gedaan. Het werkt wellicht niet bij elk type pedaal maar vaak zit tussen de crank net het pedaal nog een bout die je kan inklemmen. Soms kan ook een deel van het pedaal worden verwijderd zodat je alleen de as overhoudt. Dan kun je iets beter bij de betreffende bout komen.
De reden dat ik de bankschroef noem, is omdat de topic starter daar wellicht iets aan heeft. Dingen die muurvast zitten, komen vaak wel los als je maar voldoende kracht zet. Om de tegenkracht goed te kunnen zetten (want die is oook nodig) is dan een bankschroef verrekte handig.
Live fast; die young. mijn blog
Kijk, dat bedoel ik nou: je hebt eens kritisch naar je eigen tekst gekeken en geconstateerd dat je de pedaalAS moet inklemmen, nadat je het pedaal dus uit elkaar hebt gehaald. Dat is nogal een verschil! Maar daar sprak je helemaal niet over.
Nu is het wel duidelijk, gelukkig.
Nu is het wel duidelijk, gelukkig.
Jemig, bedankt voor de verduidelijking klimmer.
Heb nu een cranktrekkertje gebruikt en de crankset er, zij het met verrekt veel kracht zetten, afgekregen. Thnx voor de info.
Ik heb de bottom bracket gedemonteerd, zonder veel moeite, en de lagers bleken helemaal droog te staan. Nu zag ik dat, anders dan bij veel frames, de pot geen dichte cilinder/buis is maar je kan (nu de lagers er uit liggen) zo de framebuizen in kijken. Ik denk dat dat ook de reden is dat de lagers helemaal droog stonden. Al 't vet kan immers zo weglopen. Ik ben bang dat als ik ze weer vol lagervet prop, dat het maar beperkt nut heeft. Heeft iemand daar ervaring mee? Vervangen of gewoon invetten en weer monteren??
Heb nu een cranktrekkertje gebruikt en de crankset er, zij het met verrekt veel kracht zetten, afgekregen. Thnx voor de info.
Ik heb de bottom bracket gedemonteerd, zonder veel moeite, en de lagers bleken helemaal droog te staan. Nu zag ik dat, anders dan bij veel frames, de pot geen dichte cilinder/buis is maar je kan (nu de lagers er uit liggen) zo de framebuizen in kijken. Ik denk dat dat ook de reden is dat de lagers helemaal droog stonden. Al 't vet kan immers zo weglopen. Ik ben bang dat als ik ze weer vol lagervet prop, dat het maar beperkt nut heeft. Heeft iemand daar ervaring mee? Vervangen of gewoon invetten en weer monteren??