Ik wil de Q waarde van mijn mtb-cranck verkleinen. Bij een vierkante trapas heb ik de gaten verruimd en de as wat afgeslepen. Dat scheelt 8 mm totaal.
Ook de groeven van de Holowtechas kunnen wellicht verder worden ingeslepen met een Dremelset.
Ik ben al op zoek gegaan naar vlakkere cranckarmen maar nog niet gevonden.
De ruimte tussen mijn achtervork en crancks is 15 mm. en dat moet toch minder kunnen?
Weet iemand een oplossing ?
Q waarde verkleinen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Heb nu een XT gemonteerd. Maar heb ook al een bewerkte sram met vierkante as gemonteerd gehad. Hierbij kon ik de beide bracket spacer-ringen weglaten. Q waarden zijn nu van beide gelijk. Dus de XT heeft oorspronkelijk een kleinere waarde. De Q-factor is nu 172 mmamclassic-fan schreef:Wat voor een crankstel heb je nu? Wat is de lengte van de trapas? En wat is je Q-factor?
Christof
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14005
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
XT is wel erg breed hoor. Ik heb daar nu ook last van weer op mijn winterfiets. voor mijn gevoel staat ie 3cm verder uit elkaar (dat is natuurlijk niet zo)
XTR is een stuk smaller hoeveel weet ik niet precies.
Als je de spacers voor je frame weghaald past je crank niet meer, er zijn er wel die dat weer custom hebben aangepast maar dat moet je wel er handig zijn en de juiste spullen hebben. ze frezen dan de banen verder zodat de crank verder doorloopt en zagen de as af.
Wat ik wel heb gedaan is de plaatjes onder de schoen verder naar buiten gezet, als je dat zo doet dat je net niet je crank raakt scheelt dat ook weer een paar MM. Wel eens een paar reacties op gehad dat het onverstandig zou zijn ivm de druk, maar dat probleem zie ik niet als je een stijve schoen hebt.
XTR is een stuk smaller hoeveel weet ik niet precies.
Als je de spacers voor je frame weghaald past je crank niet meer, er zijn er wel die dat weer custom hebben aangepast maar dat moet je wel er handig zijn en de juiste spullen hebben. ze frezen dan de banen verder zodat de crank verder doorloopt en zagen de as af.
Wat ik wel heb gedaan is de plaatjes onder de schoen verder naar buiten gezet, als je dat zo doet dat je net niet je crank raakt scheelt dat ook weer een paar MM. Wel eens een paar reacties op gehad dat het onverstandig zou zijn ivm de druk, maar dat probleem zie ik niet als je een stijve schoen hebt.
Wat ik graag zou willen weten is waarom de cranckarmen niet wat dichter tegen de achtervork lopen. Ruimte is ong. 15 mm. Het zou al heel wat schelen als dat mogelijk zou zijn. Kortere as kan niet omdat de voorbladen de achtervork gaan raken. Zijn er nou helemaal geen crancksets waarbij dat mogelijk is ?
Heb heel wat gezocht op 't web maar de Q waarde/factor staat
Heb heel wat gezocht op 't web maar de Q waarde/factor staat
er meestal niet bij vermeld.christof schreef:Heb nu een XT gemonteerd. Maar heb ook al een bewerkte sram met vierkante as gemonteerd gehad. Hierbij kon ik de beide bracket spacer-ringen weglaten. Q waarden zijn nu van beide gelijk. Dus de XT heeft oorspronkelijk een kleinere waarde. De Q-factor is nu 172 mmamclassic-fan schreef:Wat voor een crankstel heb je nu? Wat is de lengte van de trapas? En wat is je Q-factor?
Christof
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende