Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Mijn Merckx "make-over"

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 02 nov 2011 16:22

De kogel is door de kerk, mijn stalen Eddy Merckx Corsa Extra van 1999 krijgt een nieuw kleurtje en wat opsmuk.

Zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding

Het frame blijft behouden en de originele stalen vork gaat er ook weer in. Er komt een alu 10 speed Veloce groep op te staan die ik enige tijd terug van forumlid robby72 heb overgekocht, weliswaar met een dubbel en geen compact zoals op de foto:
Afbeelding

De wielen zullen in eerste instantie behouden blijven. Stuur, stuur- en zadelpen worden normaalgezien ook vervangen door blanke alu exemplaren.

Nu ben ik praktisch overal uit, maar nog niet over het spuitschema. De opbouw gebeurt met modern materiaal, maar ik zou graag opteren voor een retro spuitschema, zoals bijvoorbeeld:
http://www.theoldbikeshop.com/de-rosa-n ... o-55cm-red" onclick="window.open(this.href);return false;
http://cyclingart.blogspot.com/2010/05/ ... comes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hotcycles.co.nz/products/super-single-speed/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ter info: de naam Eddy Merckx komt er terug op en het spuitwerk zal vermoedelijk bij M-Level gebeuren.

Heeft er iemand ideeën m.b.t het spuitscheme? Ik hoor het graag.


groeten
Frederik

Gebruikersavatar
carabo
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 04 mar 2008 15:13

Gebruikersavatar carabo 02 nov 2011 16:34

Dat wordt weer smullen :) Puik plan!

Stuurpen wordt quill of ahead?

Wat betreft spuitschema zou ik persoonlijk gaan voor iets dat ook door Merckx zelf gebruikt is in het verleden. Gezien de voorbeelden houd je van een egale kleur met gespoten panelen dus een Molteni of Faema spuitschema past dan wel.

ter inspiratie (gaat een aantal paginas door) : http://prollyisnotprobably.com/merckx_mondays/" onclick="window.open(this.href);return false;

Lookkg461
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 nov 2011 10:55

Lookkg461 02 nov 2011 17:51

Ik vind deze een van de mooiste merckx ooit. Nog steeds vind ik het schema modern. Tijdloos dus bijna. Als ik me goed herinner is dit de teamfiets
geweest waar Motorola op reed. Is Lance niet ooit wereldkampioen geworden op zo`n fiets?

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Wel gaaf dat je die stalen vork er weer in zet. Past er beter bij vind ik! Ik zou zelf kiezen voor een old skool quill stuurpen. Of anders op zoek gaan
naar een hele slanke ahead pen.

Wat ik persoonlijk nog wel eens minder vind aan een klassiek frame met een moderne opbouw is als er gekozen wordt voor een te grove ahead pen in kombinatie met een oversized stuurpen. Maar goed, dat is mijn mening hoor. Maak er wat moois van en ik hoop dat je foto`s plaatst van de vorderingen!

tony
Forum-lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 16 nov 2005 20:19

tony 02 nov 2011 18:39

Mooi hoor,die Merckx fietsen van jaren geleden.
Cameraman/Editor/ HD Videoproducties.
Zannata Z45 Cyclocross

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 02 nov 2011 18:46

Mijn voorkeur gaat momenteel (kan nog wijzigen ;) ) uit naar een 'Keisse-schema', waarmee ik vooral op de recht afgelijnde kleurvlakken doel:
Afbeelding

Dit in tegenstelling tot de 'gekromde' kleurvlakken uit bijv. de Motorola-fiets.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 02 nov 2011 19:35

Lookkg461 schreef:Ik vind deze een van de mooiste merckx ooit. Nog steeds vind ik het schema modern. Tijdloos dus bijna. Als ik me goed herinner is dit de teamfiets
geweest waar Motorola op reed. Is Lance niet ooit wereldkampioen geworden op zo`n fiets?
Ja en nee, de Merckx fietsen van Motorola hadden inderdaad deze kleurstelling, maar waren afgemonteerd met Shimano Dura-Ace. Daar komt nog bij dat de Merckx frames van het team in 1993 als "Caloi" door het leven gingen met in kleine letters "made by Merckx" als toevoeging, en dat de fiets waar Armstrong kampioen op werd dan weer voor Merckx gebouwd was bij Litespeed: een Caloi made by Litespeed for Merckx dus 8-)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 02 nov 2011 20:05

Ik zeg 't toch.... ik vind de fiets zoals die nu is eigenlijk wel heel mooi....
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

robby72
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 mei 2006 21:48

robby72 02 nov 2011 20:35

Finally, je hebt me lang laten wachten. Ik vindt de Molteni kleuren en deze erg gaaf:


http://superbbicycle.com/2010/06/12/bik ... dy-merckx/


Succes!

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 02 nov 2011 22:10

farelli schreef:Ik zeg 't toch.... ik vind de fiets zoals die nu is eigenlijk wel heel mooi....
Het betreft hier een Corsa Extra "20th Anniversary Edition". Het spuitschema vind ik wel OK. Echter, de lak begint (en vooral dan op de schuine buis) aardig wat gebruikssporen te vertonen. En als ik dan toch ga voor een nieuwe laklaag, dan kan ik evengoed voor een ander schema gaan. De oude schem's, genre de post van robby72 vind ik mooi, sober en eigenlijk wel goed passend bij een slank frame.
Lookkg461 schreef: ...

Wel gaaf dat je die stalen vork er weer in zet. Past er beter bij vind ik! Ik zou zelf kiezen voor een old skool quill stuurpen. Of anders op zoek gaan
naar een hele slanke ahead pen.

Wat ik persoonlijk nog wel eens minder vind aan een klassiek frame met een moderne opbouw is als er gekozen wordt voor een te grove ahead pen in kombinatie met een oversized stuurpen. Maar goed, dat is mijn mening hoor. Maak er wat moois van en ik hoop dat je foto`s plaatst van de vorderingen!
Ik ben ook wel van plan om terug te kiezen voor een old school quill stuurpen, ahaead is idd. nogal lomp bij dergelijke slanke frames.
robby72 schreef:Finally, je hebt me lang laten wachten. ...
Geduld wordt altijd beloond :) .

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 03 nov 2011 22:19

Wat vinden jullie van het schema van de Gios van forumlid 53x11, met het Gios-blauw vervangen door zwart en een volledig zwarte bovenbuis? Redelijk klassiek, maar volgens mij toch ook redelijk sober en tijdloos.

Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 03 nov 2011 23:08

wivo_6 schreef:Wat vinden jullie van het schema van de Gios van forumlid 53x11, met het Gios-blauw vervangen door zwart en een volledig zwarte bovenbuis? Redelijk klassiek, maar volgens mij toch ook redelijk sober en tijdloos.
LELIJK!!!!
;-)

Ik zou ook voor "Molteni" gaan:
Afbeelding
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 04 nov 2011 08:40

Ik zou wel voor een authentiek Merckx kleurenschema gaan, want een GIOS-achtige kleur zal de waarde van je frame heel erg verminderen. Mocht je iets bijzonders willen doen met je frame, dan zou ik allereerst een stalen voorvork bij het frame kopen (komen geregeld voorbij op eBay en met de verkoop van je huidige 4ZA carbon voorvork, zal je er waarschijnlijk niets voor hoeven bijbetalen). Vervolgens zou ik zowel het frame als de voorvork laten verchromen. Bij het spuiten zou ik dan de achtervork en de voorvork ongespoten laten. Verchromen is overigens niet heel erg prijzig en het resultaat bij een Merckx is heel erg mooi.

Wat betreft het kleurenschema: Merckx heeft heel veel verschillende en bijzonder mooie kleurenschema's gebruikt voor de Corsa Extra. Als je me volgende week dinsdag of woensdag een mailtje stuurt, dan kan ik je foto's sturen van Merckx frames die ik de laatste jaren heb verkocht. Dat zullen er een stuk of 20-30 zijn. Zo kun je een goed beeld krijgen wat mogelijk is.

Plaats reactie