Momenteel rij ik met sram 5.0 8x3 gripshifters, ik rij dus niet op een race fiets maar een tourfiets.
Maar nu wil ik op mijn fiets het stuur varvangen door een racestuur en de gripshifters vervangen door "brakeshifters".
Kan dit uberhaupt en kan ik ze alleen met sram of ook met bv shimano vervangen?
Waar kan ik voor een redelijke prijs goede shifters vinden.
Graag tips en advies.
Alvast bedankt!
Gripshifters vervangen toerfiets
voor de prijzen zul je toch gewoon naar de webshops moeten kijken. Welke shifters je moet hebben is afhankelijk van het merk achterderailleur. SRAM heeft schakelratio van 1:1. shimano ongeveer 1.7: 1. Heb je shimano achter derailleur (voorderailleur zal zeker shimano zijn), dan moet je Shimano kiezen. Als je persé 8 speed wilt houden dan zoek naar Shimano Sora 8v shifters voor triple. Meer keuze heb je bij 9speed, indien je ook de cassette vervangt door 9speed cassette. Bij een SRAM achterderailleur dien je Sram achter shifter te combineren met linker Shimano shifter voor triple. Sram heeft geen raceshifters voor triple en voor krom stuur.
Ander punt zijn de remmen. De remmen van een raceshifter verdragen zich zeer slecht met V=brakes of cantilevers. Met schijfremmen weet ik niet, geen eigen ervaring.
Ander punt zijn de remmen. De remmen van een raceshifter verdragen zich zeer slecht met V=brakes of cantilevers. Met schijfremmen weet ik niet, geen eigen ervaring.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Ik heb een paar weken geleden ook zoiets gedaan, alleen was het shimano.
De derailleur schakelen is geen probleem met de raceshifters. Voor het remmen dien je de remmen zelf te vervangen door Cantilevers. Ook dienen er onder het zadel en bij de voorvork een stopper op het frame geschroefd te worden.
Ik was met tweedehands racestuur € 15,-, Shimano 105 shifters € 40,- en nieuwe cantilevers + kabels en stoppers en wat kleinmateriaal € 115,- kwijt.
Maar ik fiets nu wel lekkerder dan met een recht stuur.
Dus er moet nogal wat gebeuren.
marc
De derailleur schakelen is geen probleem met de raceshifters. Voor het remmen dien je de remmen zelf te vervangen door Cantilevers. Ook dienen er onder het zadel en bij de voorvork een stopper op het frame geschroefd te worden.
Ik was met tweedehands racestuur € 15,-, Shimano 105 shifters € 40,- en nieuwe cantilevers + kabels en stoppers en wat kleinmateriaal € 115,- kwijt.
Maar ik fiets nu wel lekkerder dan met een recht stuur.
Dus er moet nogal wat gebeuren.
marc
people are strange when you\'re a stranger
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb vandaag even mijn fiets verder bekeken.
Achter een sram 5.0 en voor een shimano nexave en de casette is van shimano voor zover ik me het kan herinneren.
Een bij elkaar geraapt geheel dus...
Misschien is het slimmer om alles te vervangen door shimano, en dus links voor een triple te nemen.
Achter een sram 5.0 en voor een shimano nexave en de casette is van shimano voor zover ik me het kan herinneren.
Een bij elkaar geraapt geheel dus...
Misschien is het slimmer om alles te vervangen door shimano, en dus links voor een triple te nemen.
Hè... links voor? sinds 1885 loopt de ketting rechts, bij jou niet dan? Fotootje?tomtomtom schreef: slimmer om alles te vervangen door shimano, en dus links voor een triple te nemen.
Van onderaf gezien natuurlijk hè klimmertje...klimmer schreef:Hè... links voor? sinds 1885 loopt de ketting rechts, bij jou niet dan? Fotootje?tomtomtom schreef: slimmer om alles te vervangen door shimano, en dus links voor een triple te nemen.
Ik bedoel dus links voor schakelen aan het stuur.klimmer schreef:Hè... links voor? sinds 1885 loopt de ketting rechts, bij jou niet dan? Fotootje?tomtomtom schreef: slimmer om alles te vervangen door shimano, en dus links voor een triple te nemen.
Links schakel ik voor, rechts schakel ik achter.
Wat is trouwens het verschil tussen een korte- en een lange kooi?
Het verschil tussen korte en lange kooi is 20, 30 of 45mm en dit maakt het mogelijk grote verschillen in verzet en dus in de kettinglengte op te vangen. Terwijl de ketting niet om je oren zwiept of tegen frame slaat of van de kettingbladen stuitert.