Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Ik hoor graag je mening over de kleding. (Bikemotion)

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 24 nov 2010 13:28

Hallo allemaal, (update 20 juni)

De petjes zijn vorige week binnengekomen, de rest van de kleding laat nog even op zich wachten. Welke 5 fiets.nl testers willen de petjes testen en wie wil bij de clinic van 9 juli met Pim Ligthart in Zuid-Limburg aanwezig zijn? Meer info staat in het bericht onderaan de discussie.

Groetjes,

Paul

Hallo allemaal, (update 29 april)

De website is live, in de laatste post (pagina 15) vinden jullie de uitnodiging om hem te bekijken. De tweede samples komen vandaag of maandag binnen, de foto's staan dinsdag online.

Groetjes,

Paul


Hoi allemaal, (Update 15 maart)

Ik hoop dat jullie de afgelopen weken net zo veel van het zonnetje hebben genoten als ik. Ik zou graag nog iets vaker op de fiets willen zitten maar dat komt er niet altijd van.

Ik ben erg druk met het starten, sommige punten hebben enige vertraging opgelopen waar andere zaken al klaar staan om te gaan beginnen. Dit hoort er bij zeker als je alles echt goed wilt hebben voor je naar buiten komt. Voor me liggen de eerste samples voor de sokjes en de petjes, deze zijn getest en er worden nu de tweede samples voor gemaakt. Daarna kunnen die in productie, dit is eigenlijk de kortste stap in het gehele proces.

De eerste samples voor de rest van de kleding worden op dit moment gemaakt, einde deze maand ga ik die in Italië testen. Dit grootste deel zal ook iets later komen maar zoals gezegd gaat het er om dat het eind product top is.

Het "actief en passief genieten" gedeelte staat helemaal klaar voor de start. Qua wielerboeken hebben we een mooie selectie gemaakt, samen met de schrijvers gaan we zorgen voor extra achtergronden bij deze boeken. In samenwerking met een ambachtsman die posters op hout lamineert gaan we een mooi collectie van oude tour de France beelden aanbieden.

Voor het actieve gedeelte ben ik in samenwerking met een enthousiaste partij bezig om een baan clinic voor beginners te organiseren voor eind april. Hierbij gaan we ook weer iets meer bieden dan alleen die clinic, zodat deze nog interessanter is voor de echte liefhebber.

Maar op dit moment gaat al mijn focus uit naar de kleding omdat deze het belangrijkste is en echt het verschil moet gaan maken.

Op het blog vertel ik zo af en toe iets over de gang van zaken en over het gene dat hier allemaal vooraf gegaan is. Ook daar krijg ik net als hier veel positief-kritische reacties. Door deze reacties weet ik dat ik op de goede weg ben ook als het eens niet zo gaat als gedacht. Mocht je ook een kijkje willen nemen stuur dan even een mailtje naar paul@blueonbike.nl

Wanneer ik de tweede fase samples heb zal ik hier terug komen om te horen of iemand deze wil testen.

Groeten,

Paul

-------------------------

Hallo Allemaal,

De afgelopen maanden hebben we op een leuke manier de verschillende kledingstukken besproken, iedereen onwijs bedankt voor de reacties. Het is nog niet zo dat de kleding er 1,2,3 is maar op een aantal vlakken zijn de designkeuzes bevestigd al dan niet aangepast naar aanleiding van hier naar voren is gekomen.
Voor het grootste deel van de kleding gaat de designer in Italië de komende weken de designs omzetten naar samples, daarna volgt een serie van tests, en het maken van nieuwe samples. De productie zal waarschijnlijk de minste tijd kosten, waardoor de planning is dat het grootste gedeelte van de kleding in mei te koop zal zijn.

De komende periode gaat spannend worden, een aantal kledingstukken zullen al eerder beschikbaar zijn, hiermee gaan we starten aangevuld met een aantal mooie producten om ook passief van het fietsen te genieten. In februari zal de website live gaan waarmee ik de interactie met de doelgroep stap voor stap ga uitbreiden.

Ik zou graag met jullie de samenvatting van deze discussie vormgeven, daarom heb ik de volgende vraag: Wat zijn volgens jou persoonlijk de 5-10 belangrijkste punten die in deze discussie naar voren zijn gekomen? Aan de hand van jullie reacties wil ik zo een heren en dames top 10 samen te stellen.

Nogmaals bedankt,

Paul



Beste kenners,

Een aantal weken terug heb ik mij zelf en mijn ideeën hier voorgesteld, zie hieronder. Op dit moment hebben al een heel aantal forumleden hun ervaringen gedeeld en zijn we tot een aantal interessante conclusies gekomen. Meerdere kleine aanpassingen aan de designs kan het verschil maken.

Natuurlijk waren er ook een aantal scherpe en kritische reacties. Ook dank daar voor, omdat ik liever heb dat iemand zich in de discussie mengt en zijn twijfels uitspreekt dan iemand die niks zegt, want daar kan ik niet op reageren en mijn plannen verduidelijken.

Stapje voor stapje wil ik de verschillende kleding stukken behandelen zodat we gericht kunnen discuseren. Natuurlijk zijn alle opmerkingen en tips over fietskleding meer dan welkom. Dus mocht je nog aan iets denken dat volgens jou belangrijk is en een klein of groot verschil kan maken, gooi het dan in de groep.

Met vriendelijke groet,

Paul
(17-12-2010)


Beste kenner,

Ik wil u uitnodigen om samen fietskleding te ontwerpen voor de ongebonden, prestatie gerichte fietser die er goed uit willen zien . Een deel van u is onderdeel van mijn doelgroep, met u hoop ik een discussie op gang te brengen waaruit het ideaal beeld van de fietskleding komt. Natuurlijk heeft elk lid van de doelgroep zijn of haar eigen wensen, laat deze vooral horen en mogelijk kunt u mij de rest van de leden van de voordelen van uw wensen overtuigen.

Wie ben ik
Mijn naam is Paul Sneeboer en ben aan het eind van het seizoen 2009 gestopt met wielrennen op wedstrijd niveau. Ik heb de keuze gemaakt om mijn studie af te ronden en het opbouwen van een maatschappelijke carrière. Een aantal keren per week zit ik nog lekker op de fiets met vrienden en geniet daarnaast ook passief van het wielrennen.

Wat wil ik
Onder andere geïnspireerd door een bezoek aan Rapha (http://www.rapha.cc" onclick="window.open(this.href);return false;) heb ik het idee gekregen dat er in de tussen de hevige concurrentie op de Nederlandse fietskleding markt toch ruimte is voor zo’n concept. Fietskleding voor een community die ongebonden is, kwaliteit belangrijk vind en er goed uit wil zien. De kleding als basis ondersteund diensten als reizen en clinics waarbij we onderdelen uit de wielersport bereikbaar maken voor de doelgroep.

Hoever ben ik
In juli ben ik op bezoek geweest bij verschillende kleding fabrikanten in Italië alsmede fabrikanten van zemen en stoffen. Na deze reis heb ik besloten om de volgende stap te nemen. Na vervolg gesprekken op Eurobike heb ik de keuze gemaakt voor de fabrikanten van de kleding. Zij hebben jaren lange ervaring en de juiste technische kennis en zien toekomst in mijn project.

En nu verder
Ik wil mijn doelgroep inspraak geven op het eindproduct. Ik heb vorige week in Italië mijn eerste designs doorgenomen met de fabrikant. Zij gaan halverwege januari beginnen met het uitwerken hiervan, tot die tijd kan ik hier veranderingen in aanbrengen. Voor mij is jullie input over de huidige kleding op de markt belangrijk vandaar deze uitnodiging tot discussie.

De vraag
Eerst wil ik jullie vragen om aan te geven of u als onderdeel van mijn doelgroep interesse heeft om serieus onderdeel te zijn van dit proces? Mocht er weinig animo zijn dan zal ik er voor kiezen om de discussie te verplaatsen en dit onderwerp hier te verwijderen.

Als we kijken naar de korte broek, ik ga 1 heren en 1 dames broek op de markt brengen. Mijn vraag is: wat vind u goed, minder en mist u aan uw huidige korte broeken op de markt? Hierbij gaat het om kleding in het hoogste segment die voor de ongebonden fietser te koop is. (Dat de prijs belangrijk is voor een Nederlander is mee genomen in het bedrijfsplan, dus dit wil ik in deze discussie buiten beschouwing laten.)

Bijvoorbeeld, een zeem is persoonlijk, kunnen wij het eens worden over welke zemen top zijn en welke minder in het top segment van de markt?

Op deze manier wil ik kijken of we de verschillende kleding stukken kunnen behandelen. Waarna ik jullie input zal verwerken in de designs en een aantal van jullie zal vragen om de kleding te testen wanneer de samples klaar zijn.

Ik hoor het graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Paul Sneeboer

p.s. de beheerder weet van deze discussie en als het de goede kant op gaat dan zullen waarschijnlijk andere kleding bedrijven hier ook naar u gaan luisteren.
"Update maart 2010"
Laatst gewijzigd door paul@blueonbike op 15 sep 2011 12:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Genieten van de fiets....

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 nov 2010 13:36

Leuk initiatief hoor!

Maar even terzake. Er zijn tientallen merken te koop. Allemaal met heel verschillende designs en verschillende broeken en zemen. Ik heb nu al keus te over in goede kleding en mooie designs. Wat denk je nu precies toe te gaan voegen?

Ik geef toe dat meerder aanbieders goed is voor de klant en daarom steun ik je initiatief. Maar je doet het voorkomen alsof je met iets heeeel speciaals gaat komen. En dan heb je het denk ik bij het verkeerde eind. Je gaat de zoveelste niche speler op de markt worden.
Live fast; die young. mijn blog

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 24 nov 2010 13:57

rob74,

Bedankt voor je reactie op het initiatief.

Je hebt keuze te over en vaak te veel. Daarom dit initiatief en de vraag om goede en minder goede punten te benoemen zodat we wellicht een ideaal beeld kunnen benaderen.

Specialer dan speciaal kan je nooit zijn, laat ik dat voorop stellen. Met veel spelers op de markt is het belangrijk om voor een niche te kiezen en je hier te onderscheiden, ik denk dat ik dit kan doen.

De kleding gaat de basis zijn voor een concept rond fiets beleving. Je vraag of ik hier iets mee toe denk te voegen op het huidige aanbod, beantwoord ik met ja. Maar ik wil hier eigenlijk geen discussie gaan voeren hoe ik denk ik iets toe te gaan voegen, dit zal stap voor stap gebeuren. Ik denk dat mijn doelgroep/niche dit interessant zal vinden anders had ik mijn kop hier niet uitgestoken.

Ik hoor graag je mening, ook over je kleding.

Groet, Paul
Genieten van de fiets....

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 nov 2010 14:35

ik denk wel dat ik tot je doelgroep behoor. Maar dat zijn er denk ik velen.

over de broeken:
Goede zeem en liefst in een kleur. Hoge mesh rugpand en lage voorpand.

truien:
Graag een smalle pasvorm! Veel merken zijn gemaakt voor mensen met een normaal postuur. Meesten renners (ik in elk geval) hebben een smal postuur. Wat is mooi? 12 mensen en 13 meningen. Ik vind truien in een kleur mooi met een grote spceiale afdruk. Bijvoorbeeld het logo van de tour, of de kop van indurain, of een bergprofiel, of een speciaal fiets logo, of enz enz
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 24 nov 2010 14:35

Persoonlijk rijd ik graag in de Campa broeken. Sluiten fijn op het bovenbeen, gaan niet slobberen. Zeem vind ik goed. Een grote plus vind ik de twee vakjes die achter op de bib hebben gemaakt waar ik dan meestal spullen in stop waarvan ik hoop ze niet nodig te hebben onderweg (biba, gaspatroon, telefoon). Op die manier houd je je koershirt vrij voor spullen die wel nodig hebt (voedsel).

Qua shirts lijkt een nieuwere stof populair. Ik weet niet wat het precies is, superdun maar ook super elastisch. Campa heeft het maar ook het Maratona shirt van 09 was van dat materiaal. Ziet er leuk uit maar als je voor langere ritten wat meer voedsel meeneemt dan zakt het direct naar beneden. Irritant.

Good luck met je handel, lijkt me een extreem moeilijk marktsegment. Ik kan niet beoordelen wat je doelgroep nu precies is maar mijn gevoel zegt dat 8/10 van de fietsers het geen lor kan schelen wat ze aantrekken.

Voor hen die dat wel wat scheelt zal een deel dat vinden vanwege kwaliteit (Assos) en een ander deel vanwege looks (Rapha). Wil je op deze groep je muntjes verdienen lijkt Nederland me te klein.

Maar ik ben benieuwd dus zal het topic volgen.....

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 24 nov 2010 14:51

Ik rijd veelal in gesponsorde Bioracer kleding, dus heb wat minder ervaring met andere merken. Alleen voor woon werk (+ tot 100 km bijtrainen) gebruik ik wel eens andere merken.
De zeem en pasvorm van Assos vind ik top voor broeken. Helaas een keer klittenband van bv je schoenen of handschoentjes en de stof pluist, dat vind ik minder.
Zemen van de duurste bioracer broeken vind ik ook top, verder is deze kleding zeker niet top, slijt veel te snel en de naden laten ALLEMAAL los, slecht stikwerk.
Van Castelli heb ik geen broeken wel andere kledingsstukken deze vind ik allemaal top, blijven heel en slijten minder dan mijn andere kleding.
Hopelijk heb je hier iets aan, ook al ben ik dan niet helemaal onderdeel van je doelgroep, omdat ik veelal gesonsorde kleding draag.
Passie voor het fietsen en de fietsen.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3733
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 24 nov 2010 14:58

Ik vindt het best belangrijk om een beetje gesoigneerd op de fiets te zitten zonder dat dat nou tot onpaktisch ijdertuiterij leidt. Ik heb niet het gevoel dat ik in de huidige markt niet aan mijn trekken kom (ultima en nalini). Daarnaast heb je het over een fietsbeleving. Ik koop een broek en die trek ik aan op de fiets. Meer hoeft het van mij niet te zijn, minder ook niet.

Begrijp me goed: als je met goede kleding komt, tegen een redelijke prijs, zal ik je zeker niet voorbij lopen, maar ik heb niet het gevoel dat ik iets mis op dit moment. Veel succes met je business. Ik hoop de je ons positief gaat verrassen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

paul@blueonbike
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 24 nov 2010 11:19

paul@blueonbike 24 nov 2010 15:13

Dank voor jullie reacties.

@rob74,
Broeken:
Wat vind je een goed model zeem? Mijn zemen gaan van Cytech komen, zij maken de zemen voor Assos, Rapha etc. Je begrijpt dat ik niet het model van Assos kan gaan gebruiken, die zullen waarschijnlijk pas later voor andere bedrijven beschikbaar zijn. Maar dan nog zijn er vele andere modellen beschikbaar http://www.elasticinterface.com ze zijn nu een model aan het maken na mijn idee. Maar ik hoor graag van jullie wat goed is en waarom.

Je zegt een zeem in kleur, waarom en wat voor kleur?

Truinen:
Over kleuren valt te twisten dat blijft altijd zo maar de pasvorm moet goed zijn. Elasticiteit in de breedte kan een shirt geschikt maken voor een smaller en breder persoon. Natuurlijk niet voor extremen.

@ Joseba (lukte me niet om het teken op de a te krijgen)
Broeken:
Kan je het model van je campa broek geven, ik zou graag zien waar die twee zakjes gepositioneerd zijn. Ik had zelf het idee dat die eigenlijk zouden irriteren en alleen voor de koers radio werden gebruikt. Dit is waarom ik jullie mening vraag, ik heb ervaring maar lang geen ervaring met alles.

Truien:
Het is goed voor de pasvorm als een shirt in de breedte enigszins elastisch is maar in de lengte zeker niet omdat dit zorg dat de gevulde zakken zakken.
Ik ben geen handelaar maar wil iets op de markt zetten gericht op een klein deel van de markt, makkelijk is het zeker niet anders zou er ook geen ruimte voor het concept meer zijn. Maar als 2 van de 10 fietsers het interessant vind dan is de grote van mijn doelgroep meer dan voldoende. Een combinatie voor fietsers die kwaliteit en er goed uit zien kunnen waarderen, dat is het uitgangspunt.

Wat is de mening andere leden van het forum over: ?
Broeken:
Zemen
Zakjes op de achterkant

Truien:
Pasvorm
Materialen

Groet, Paul
Genieten van de fiets....

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 24 nov 2010 15:25

Broek:
De broeken van Vermarc vind ik qua zeem het fijnst zitten en dat hoeft niet perse een damesbroek te zijn. Dames hebben in verhouding tot mannen vaak langere benen en toch hebben de damesbroeken kortere pijpen. Bij mij ziet dat er dus niet uit. Dus als je een damesbroek maakt met normale lengte pijpen (of misschien wel in verschillende lengtes) dan heb je me. Graag wel een damesmodel met bovenstuk en elastiek in de pijpen (dat trekt na een paar uur vanzelf wel weg, hoor)

Zakjes aan de achterkant zie ik het nu niet van in.

Trui:
damesmodel (met damespasvorm) is prima maar niet alleen zoetsappige pastelkeleuren en maak er gewoon 3 achterzakken in! De meeste damestruien hebben zo'n klein schattig zakje in de trui. Daar kan ik echt al mijn eten niet in kwijt, vandaar dat ik dan maar een herenshirt draag.
Materiaal: niet te dik en ademend. (volgens mij heeft Vermarc dat ook).
En mijn trui moet en doorlopende rits hebben, dat maakt de koffie/plaspauze wat makkelijker:).

thja14
Forum-lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 20 feb 2008 09:48

thja14 24 nov 2010 15:25

Zakje in het meshstuk van je broek, op je ruk, is wel makkelijk (niet alleen voor communicatie) voor bv een MP3.
Shirt mag zeker niet rekken in de lengte verschrikkelijk zo'n uitzak shirt, als je wat meer in je zakken stopt hangt het op je achterwiel ;)
Passie voor het fietsen en de fietsen.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 24 nov 2010 15:30

Goed initiatief en erg belangrijk dat je naar je (toekomstige) klanten luistert!
Ik mis als dame vooral een beetje originele kleding. Het design van Castelli steekt er licht bovenuit maar de prints mogen wat opvallender. Pasvorm is superbelangrijk en moet een goed evenwicht zijn tussen draagcomfort en stijl. Te korte truitjes en te weinig zakken zijn veel gehoorde klachten bij de dames. Een strak gesneden truitje uit een goede stretch stof heeft mijn voorkeur.
Mijn favoriete truitjes zijn van Castelli en Maloja.
Wat betreft de broek, ik heb op dit moment (in volgorde van favoriet naar minst favoriet):
Assos dames body: top kwaliteit maar behoorlijk aan de prijs. Spant iets te veel bij mijn bovenbenen
Gonso dames zonder bretels (Lisa): goede zeem, stof zou wel eens kunnen geaan flubberen als de broek ouder wordt (no niet zo vaak gedragen)
Texner heren met bretels: prima broek voor het geld (deel van een promotiesetje)
Mexx dames zonder bretels: gebruik ik enkel voor spinning, zeem is meer een spons maar prima voor spinning.
Nalini dames 3/4 met bretels: Verschrikkelijke broek. De zeem (blauw) is net schuurpapier, er kwamen na een paar keer gedragen te hebben kleine pilletjes op. De pijpen zijn te kort waardoor ze in de knieholte ipv op je onderbeen uitkomen met als resultaat vuurrode knieholtes na een kwartiertje fietsen.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6100
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 24 nov 2010 15:37

paul,
zemen van assos en northwave vind ik vrij goed. En ik bedoelde dat de broek in een kleur is, niet de zeem. En waarom? Dat is mooier (geheel persoonlijk uiteraard)

over pasvorm van truien:
Vaak passen truien niet handig. Ze zitten goed strak om de romp maar zijn te kort of ze ze zijn lang genoeg en ze slobberen rondom de romp. Pasvorm van Vermarc en Santinin vind ik vrij goed.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie