105 of Centaur
Beste allemaal,
voor mijn nieuw op te bouwen Chinees ben ik mij aan het orienteren op de te monteren groepset. ik heb altijd Shimano gehad, van Dura-Ace tot Tiagra, en rij momenteel met 105 5600, die mij voor wat betreft schakelprestaties absoluut positief heeft verrast. Ik wil sowieso een zwarte groep omdat ik dat qua looks het mooist vind.
Het meest logisch zou zijn om te kiezen voor 105 5700 (€ 375,- bij Hopmans), echter zit ik serieus te denken om Centaur 2012 (€ 495,- bij Hopmans) aan te schaffen. Mijn enige ervaring met Campagnolo was op een huurfiets op Mallorca vorig jaar. Ik heb geen idee meer welke groep het was maar het schakelde prima.
ik rij geen wedstrijden meer, en fiets max. 3000 - 4000 km per jaar.
Wie heeft er ervaring met beide groepen? Is het prijsverschil gerechtvaardigd? Verschillen qua montage? Duurzaamheid? Alle informatie is welkom.
Alvast dank voor jullie reactie.
voor mijn nieuw op te bouwen Chinees ben ik mij aan het orienteren op de te monteren groepset. ik heb altijd Shimano gehad, van Dura-Ace tot Tiagra, en rij momenteel met 105 5600, die mij voor wat betreft schakelprestaties absoluut positief heeft verrast. Ik wil sowieso een zwarte groep omdat ik dat qua looks het mooist vind.
Het meest logisch zou zijn om te kiezen voor 105 5700 (€ 375,- bij Hopmans), echter zit ik serieus te denken om Centaur 2012 (€ 495,- bij Hopmans) aan te schaffen. Mijn enige ervaring met Campagnolo was op een huurfiets op Mallorca vorig jaar. Ik heb geen idee meer welke groep het was maar het schakelde prima.
ik rij geen wedstrijden meer, en fiets max. 3000 - 4000 km per jaar.
Wie heeft er ervaring met beide groepen? Is het prijsverschil gerechtvaardigd? Verschillen qua montage? Duurzaamheid? Alle informatie is welkom.
Alvast dank voor jullie reactie.
-
- Forum-lid
Ik zou zeggen: Shimano ( en dat zeg ik )
Mijn ervaring is dat het wisselen van wielsets erg gemakkelijk is ( maar dan niet met Shimano )
Geen geklooi met verschillende cassettes, in de regen kun je gemakkelijker voor beter lekbestendige banden kiezen.
Mijn ervaring is dat het wisselen van wielsets erg gemakkelijk is ( maar dan niet met Shimano )
Geen geklooi met verschillende cassettes, in de regen kun je gemakkelijker voor beter lekbestendige banden kiezen.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Je vergelijkt appels met peren. Centaur=ultegra niveau en 105=Veloce niveau. Je zou dus ook kunnen kijken voor Veloce. Wat minder bling (geen carbon) maar verder prima!
-
- Forum-lid
Kijk je dan alleen naar de prijs en gewicht of ook nog naar techniek?scottpch schreef:Athena is Ultegra niveau, Centaur zit tussen 105 en Ultegra in, dus niet geheel appels en peren. Chorus daarentegen zit tussen Ultegra en Dura ace in.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid HC
Naar de prijs en de kwaliteit, kwa gewicht zijn de groepen van shimano zwaarder, zijn de groepen van campa en sram lichter. Echter het soepele schakelen van shimano, daar kan campa en sram niet aan tippen, zeg ik als chorus 11 speed gebruiker.
- thestudent
- Forum-lid HC
Shimano gaat voor het soepele gevoel, campagnolo en sram niet. Ik vind de wat lompere klik en het gevoel dat je schakelt juist wel fijn. Mijn chorus groep schakelt sowieso veel sneller dan de shimano groepen waar ik op gereden hem. Ik heb bij shimano altijd een beetje het gevoel dat er een kleine vertraging is, als je opschakelt wordt er niet meteen geschakeld. ( een paar tienden van een sec.)Bij mijn chorus groep het ik eerder het gevoel dat hij al op het tandwiel licht als ik de knop indruk. En ik vind hem een stukje accurater. Alleen de voorderrie blijft iets beter bij shimano, maar op chorus werkt het wel degelijk snel genoeg. Ze gooien het gewoon beiden over een andere boeg. Shimano is ultra smooth, campa en sram gewoon wat sneller.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Mag ik dan stellen dat Centaur beter is dan 105? Was wel van plan voor de carbon uitvoering te kiezen indien ik kies voor Campa, dus Veloce valt voor mij af.alpdhuez53:15 schreef:Je vergelijkt appels met peren. Centaur=ultegra niveau en 105=Veloce niveau. Je zou dus ook kunnen kijken voor Veloce. Wat minder bling (geen carbon) maar verder prima!
- alpdhuez53:15
- Forum-lid
- Contact
Centaur is in mijn beleving wel degelijk Ultegra niveau. Verschil tussen Centaur en Athena gaat niet veel verder dan dat Athena 11-speed is. Geloof dat kwaliteit van de onderdelen/gebruikte technieken praktisch gelijk is. Maar goed, centaur is in ieder geval beter dan 105.
Ik heb een fiets met 105 (2011 versie) en een fiets met centaur (2008 versie).
Welke schakelt prettiger? Centaur! Het is ook iets duurder en als beide systemen ultiem staan afgesteld is het kwaliteits verschil klein. Maar het IS er wel
Welke schakelt prettiger? Centaur! Het is ook iets duurder en als beide systemen ultiem staan afgesteld is het kwaliteits verschil klein. Maar het IS er wel
Live fast; die young. mijn blog