Pagina 1 van 2
spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 11 nov 2011 19:03
door boswielrenner
Je ziet bij Carbon wielen dat de spaken diep in de carbon velg verdwijnen (Easton EC90 of Campa Bora's of Fulcrum racing speed (om de spaakspanning te verhogen of een spaak te vervangen moet de band van de velg) en je ziet dat de spaaknippels op de carbonvelg gemaakt zijn (Zipp 404). Optisch ziet het er strak uit als de spaken in de carbonvelg lopen, maar is dit wel zo handig?
Tevens zie je een constructie waarbij de spaken recht in de naaf geconstrueerd zijn, maar ook dat de spaak een j-bend heeft. Is een bocht in een spaak eigenlijk wel zo sterk?
Tevens heb je nog veschil in type spaak en verschillende merken. De meest gebruikte zijn volgens mij Sapim en DT swiss. Maakt dit veel uit voor de constructie van het wiel?
Kortom; wat is ideaal en welke constructie heeft daarbij het voordeel. Wie kan me wat meer vertellen?
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 11 nov 2011 20:46
door amclassic-fan
De ideale constructie is een rechte spaak met een interne nippel in de velg. Grote voordeel van het interne nippels in de velg is dat de nippel volledig onder compressie belast wordt en dat de kans van sneuvelen met een aluminium veel kleiner is. Een externe aluminium nippel kan nog wel eens kapot gaan, maar je hebt ook bras nippels. Die zijn een klein beetje zwaarder, maar wel aanzienlijk sterker en dus betrouwbaarder.
Nadeel van rechte spaken is dat je de naven maar op 1 manier kunt inspaken. Daarom zie je dit wel bij systeem wielen, maar nauwlijks bij hand gespaakte wielen. In een goed gespaakt wiel behoren ook J-bend spaken niet te breken, dus zo'n probleem is die bocht niet.
DT Aerolite zijn de beste spaken op de markt, maar daar betaal je de hoofdprijs voor. Sapim CX-Ray is ook goed, maar door de jaren heen hebben er wel eens productie runs met problemen tussen gezeten. De inconsistentie bij CX-ray is wat groter dan bij Aerolite. Je hebt ook goedkopere aerospaken van bijv CNspoke. In principe prima spaken, maar ze zijn niet zo heel mooi afgewerkt en er zitten nog wel eens mindere runs tussen. Zo heb ik een wielset waar de spaken in de nippels door midden braken. Vervelend, maar ook al vervang ik alle spaken dan ben ik alsnog veel goedkoper uit dan als ik direct Aerolite koop. Bij m'n andere wielsets met CN spaken heb ik nooit problemen gehad.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 11 nov 2011 21:23
door boswielrenner
Hoi amclassic: Wat bedoel je met een geintegreerde nippel in de velg? Bedoel je de constructie zoals bij een Campa Bora, Fulcrum racing speed of Easton EC90 of bedoel je de constructie zoals bij een Zipp 404 (waar je dus de spaaknippel op de velg ziet zitten)
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 11 nov 2011 22:50
door amclassic-fan
Ik schreef geintegreerde, maar bedoelde interne nippel. Ik had al 't idee dat er iets niet klopten aan wat ik op schreef.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 15 nov 2011 10:51
door Rey953
Grote voordeel van het interne nippels in de velg is dat de nippel volledig onder compressie belast wordt en dat de kans van sneuvelen met een aluminium veel kleiner is. Een externe aluminium nippel kan nog wel eens kapot gaan, maar je hebt ook bras nippels. Die zijn een klein beetje zwaarder, maar wel aanzienlijk sterker en dus betrouwbaarder.
Interne nippels belasten de velg evenveel als een externe nippel. Het feit dat ze 'in' de velgen zitten, wil niet zeggen dat ze de hele velg belasten. Interne en externe nippels belasten de velg op de zelfde manier. Bij geintegreerde nippels (Mavic R-Sys, Kysrium, Fulcrum) wordt de nippel direct in de velg geschroeft, maar ik geloof niet dat er zekerheid is of dit beter of slechter is dan de gebruikelijke nippels.
Brass (messing) nippels zijn niet heel veel sterker dan alu nippels. Wel is het zo dat messing nippels niet oxideren, wat alu nippels wel kunnen doen. Messing nippels zullen dus lang niet zo snel vast gaan zitten, dan alu nippels. Dit kan echter verholpen worden door bij alu nippels Locktite te gebruiken.
Ik geloof ook niet dat een recht spaak per definitie de beste spaak is. Er zijn voldoende gerenomeerde bedrijven die topkwaliteit wielen compleet leveren, zonder rechte spaken te gebruiken.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 15 nov 2011 10:53
door amclassic-fan
Ik heb 't nergens over de belasting van de velg gehad, maar enkel over de belasting van de nippel.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 15 nov 2011 12:53
door gamiel
Rey953 schreef:Brass (messing) nippels zijn niet heel veel sterker dan alu nippels. Wel is het zo dat messing nippels niet oxideren, wat alu nippels wel kunnen doen. Messing nippels zullen dus lang niet zo snel vast gaan zitten, dan alu nippels. Dit kan echter verholpen worden door bij alu nippels Locktite te gebruiken.
Dat moet je eens uitleggen aan een niet nader te noemen LBS uit Bilthoven .... die gebruiken alu nippels voor MTB wielen
daar kom ik dus niet meer.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 15 nov 2011 13:22
door two-one
gamiel schreef:
Dat moet je eens uitleggen aan een niet nader te noemen LBS uit Bilthoven .... die gebruiken alu nippels voor MTB wielen
daar kom ik dus niet meer.
Ik gebruik al tijden aluminium spaaknippels voor mountainbike doeleinden. Het cruciale hiervan is dat je alles goed moet smeren vantevoren. Ook gebruik ik tegenwoordig een speciaal type nippel dat belast wordt in compressie, ipv tensie... ik heb in de laatste 3 jaar nog geen enkele kapotte terug zien komen!
Ik zou me qua aluminium spaaknippels eerder druk maken om race&trekkingfietsen die veel door zout rijden, en weinig gepoetst worden.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 15 nov 2011 13:43
door gamiel
two-one schreef: Ik gebruik al tijden aluminium spaaknippels voor mountainbike doeleinden. Het cruciale hiervan is dat je alles goed moet smeren vantevoren. Ook gebruik ik tegenwoordig een speciaal type nippel dat belast wordt in compressie, ipv tensie... ik heb in de laatste 3 jaar nog geen enkele kapotte terug zien komen!
Ik zou me qua aluminium spaaknippels eerder druk maken om race&trekkingfietsen die veel door zout rijden, en weinig gepoetst worden.
Agreed, zolang er niets kapot gaat is er niets aan de hand. Maar als er (in mijn geval) 1 alu nippel kapotgaat na 1.5 jaar dan kan het wiel opnieuw gespaakt worden. In mijn geval was 3/4 van alle andere nippels aangetast, vast gaan zitten (niet gesmeerd....), gecorrodeerd en te ver heen om na te stellen. De één na de andere brak/scheurde dus daarna en/of tijdens nastellen. Die problemen heb ik bij brass nooit gehad.
Als het pekelseizoen aanbreekt gaan mijn (race)wielen met alu nippels met winterslaap. Ik gebruik dan een setje handgespaakte DT Swiss/Ultegra met brass nippels - geen centje pijn.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 19 nov 2011 14:44
door brik
kan er mij iemand zeggen wanneer er 12mm en wanneer er 14mm nippels moeten gebruikt worden?
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 19 nov 2011 21:34
door lugosi
Hangt af van de velg. Sommige producenten vermelden expliciet wanneer er geen 12 mm gebruikt moeten worden.
Re: spaaknippels, spaken en andere zaken
Geplaatst: 20 nov 2011 12:06
door brik
ik ben van plan van een setje te maken met kinlin xr 380 velgen. hoge alu velgen. daarom had ik graag geweten welke nippels ik best gebruik.