Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Rose XEON-RS goed alternatief?

AzewijnsePaard
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48

AzewijnsePaard 12 nov 2011 16:57

Ik sta op het punt om een Cannondale CAAD10 met Ultegra aan te schaffen. Vanmorgen kwam een nieuwe folder van Rose in de bus. Daarin staat de nieuwe XEON-RS, ook met Ultegra. Is dit een goed alternatief? Geometrie is bij beide voor mij OK.

Zie ook http://www.rose.nl/artikel/rose-xeon-rs ... aid:547336

Aan welke fiets doe ik een betere koop?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 nov 2011 17:37

De Rose fiets is beter afgemonteerd: Ksyrium elite vs Aksium, stuur en stuurpen Ritchey vs Cannondale branded no-name spul.

De Frames zullen weinig voor elkaar onder doen. Welke vind je de mooiste?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 12 nov 2011 17:38

Met beiden is niks mis.
Welke vind je het mooiste en wat geeft je het liefst uit?
Speelt de FM in de buurt nog een rol?
Dat soort overwegingen lijken me relevant.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 12 nov 2011 17:42

Ik zou voor de Rose gaan. Veel meer value for money. Rose alu frames behoren tot de beste.
Is een lichtere fiets, veel betere wielen en heeft een volledige Ultegra groep. Je hebt de keuze tss 3 kleuren en je kan evt ook nog zelf configureren.
Tenzij je absoluut "CANNONDALE" op je frame wil hebben staan.

AzewijnsePaard
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48

AzewijnsePaard 13 nov 2011 20:30

Wat opvalt bij de XEON zijn de zeer dunne staande achtervork en de rechte voorvork. Wat is het effect hiervan, in termen van comfort?
Ook lijkt deze erg op de Canyon AL. Geen toeval, lijkt me, gezien de populariteit van de laatste ...

thido
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 23 mei 2010 20:48

thido 13 nov 2011 22:28

Vind die Xeon er toch ook wel goed uit zien.
Wat me opvalt is dat je bij de ene foto nauwelijks een lasnaad ziet en bij de andere foto weer wel?

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 14 nov 2011 10:07

AzewijnsePaard schreef:Wat opvalt bij de XEON zijn de zeer dunne staande achtervork en de rechte voorvork. Wat is het effect hiervan, in termen van comfort?
Ook lijkt deze erg op de Canyon AL. Geen toeval, lijkt me, gezien de populariteit van de laatste ...
Een dunne staande achtervork geeft meer flex, dus meer comfort. Een rechte voorvork is juist iets stijver en stuurt directer (bij gelijke rake).
Heb je ook naar de geometrie gekeken?
Afbeelding

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 14 nov 2011 10:11

thido schreef:Vind die Xeon er toch ook wel goed uit zien.
Wat me opvalt is dat je bij de ene foto nauwelijks een lasnaad ziet en bij de andere foto weer wel?
Bij de gespoten lak kleuren, zijn de naden afgewerkt met een soort plamuur, waardoor ze glad zijn. Bij de zwart geanodiseerde variant is dat niet het geval om dat in die afwerkingsmethode geen plamuur kan worden gebruikt.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

AzewijnsePaard
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48

AzewijnsePaard 14 nov 2011 11:01

Ik las net in een test in de Fiets van oktober dat de XEON-RS de opvolger is van de PRO-SL. Ik dacht dat het de opvolger was van de PRO-RS. Verschil tussen de PRO-RS en PRO-SL is volgens mij dat de eerste een meer race-georiënteerde geometrie heeft en de tweede een meer toertocht-gerichte geometrie. Maar de XEON-RS is veel beter afgemonteerd dan de PRO-SL, wat meer een instapper is. Dus klopt de recentie van Fiets in die zin wel?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 14 nov 2011 13:01

Ik ga morgen naar Rose biketown voor een garantiegeval mijn carbon pro rs frame wordt gewisseld ( vanwege een mega lakbreuk rond de aluminium buis in het bracket.) Maar ik zal dan ook de xeon eens goed gaan bekijken aangezien ik toch wel een tijdje moet wachten. Het kan zijn dat de redactie van fiets verward is geraakt door de modelwisselingen bij rose. De red bull pro sl stond vroeger als het hoger model dan de rs. Bij de rose modellen is dit omgewisseld. Hier is de rs de hogere versie dan de sl. Wat vroeger dus de sl was is nu de rs en omgekeerd.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

AzewijnsePaard
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48

AzewijnsePaard 15 nov 2011 13:13

Als de XEON de opvolger is van de PRO-RS, wat zouden dan de belangrijkste verbeteringen zijn, los van de afmontage? De afmontage is van beide op vergelijkbaar niveau. De XEON is duurder. Dan zou het frame beter moeten zijn.

Ga-zellef-fietsen
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2011 16:37

Ga-zellef-fietsen 15 nov 2011 15:49

frenkie schreef:Bij de gespoten lak kleuren, zijn de naden afgewerkt met een soort plamuur, waardoor ze glad zijn. Bij de zwart geanodiseerde variant is dat niet het geval om dat in die afwerkingsmethode geen plamuur kan worden gebruikt.
Betekent dit dan ook dat de anodised versie lichter is? Zo ja, hoeveel scheelt dit, weten jullie dit?

Plaats reactie