Voor- en nadelen BB30
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48
Kan iemand me uitleggen wat de voordelen (of nadelen) zijn van een BB30 bracket?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Nadeel is dat de toleranties heel nauw komen. In 't geval van een aluminium bracket bus is gekraak 't gevolg als er te veel afwijking is tussen de maten van 't lager en de bracket bus. Een carbon bracket bus is kwetsbaar, als je een lager er scheef in perst dan beschadigd het carbon en niet het lager.
Grote voordeel is dat je er een Cannondale Hollowgram crankstel kunt gebruiken.
Grote voordeel is dat je er een Cannondale Hollowgram crankstel kunt gebruiken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Wat is er zo geweldig aan een C'dale Hollowgram crankstel?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 01 okt 2011 19:48
C'dale Hollowgram crankstel is wel heel mooi ... !
Maar dat kraken bij de BB30, gebeurt dat regelmatig? Ik hoor/lees het wel vaker, en ik heb weinig zin om met mijn nieuwe fiets elke maand naar de FM te gaan. Iemand een idee?
En verder, draait een BB30 soepeler, ga je er sneller door? Minder onderhoud? Nog andere voor- / nadelen?
Thanx!!
Maar dat kraken bij de BB30, gebeurt dat regelmatig? Ik hoor/lees het wel vaker, en ik heb weinig zin om met mijn nieuwe fiets elke maand naar de FM te gaan. Iemand een idee?
En verder, draait een BB30 soepeler, ga je er sneller door? Minder onderhoud? Nog andere voor- / nadelen?
Thanx!!
Ik rijd nu al een tijdje met BB30, van kraken nog geen last.
Je gaat er niet sneller door en het draait ook niet soepeler dan andere systemen (al willen fabrikanten je waarschijnlijk wel anders doen geloven). Een voordeel is wel dat het er goed uitziet. Het is ook een pak stijver, maar in de praktijk merk ik daar - als professionele nietsnut - helemaal geen fluit van.
Je gaat er niet sneller door en het draait ook niet soepeler dan andere systemen (al willen fabrikanten je waarschijnlijk wel anders doen geloven). Een voordeel is wel dat het er goed uitziet. Het is ook een pak stijver, maar in de praktijk merk ik daar - als professionele nietsnut - helemaal geen fluit van.
Laatst gewijzigd door havana op 18 nov 2011 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- opperhoofd
- Forum-lid
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48
Alles kan kraken Als iets kraakt dan demonteer ik het, maak het schoon en monteer het opnieuw met montagepasta.
Met BB30 rij ik vanaf 2008 met een Cannondale Scalpel, 2009 met Taurine, en dit jaar met een CAAD 10. Ik heb 2 keer wat gekraak gehad met BB30, verschillende fietsen (MTB en race) Dat kwam volgens mij door wat vocht. Nou moet ik wel zeggen dat ik de crank/as weleens los haal om andere kettingbladen te monteren en het dan meteen schoon maak.
Voor ieder lagersysteem bij de bracket is vocht niet fijn. Maar het ene systeem is beter beschermd dan het andere. Daar zou ik vooral op letten.
Met BB30 rij ik vanaf 2008 met een Cannondale Scalpel, 2009 met Taurine, en dit jaar met een CAAD 10. Ik heb 2 keer wat gekraak gehad met BB30, verschillende fietsen (MTB en race) Dat kwam volgens mij door wat vocht. Nou moet ik wel zeggen dat ik de crank/as weleens los haal om andere kettingbladen te monteren en het dan meteen schoon maak.
Voor ieder lagersysteem bij de bracket is vocht niet fijn. Maar het ene systeem is beter beschermd dan het andere. Daar zou ik vooral op letten.
Andere voordelen, (men mag mij corrigeren als dit bij andere brackets ook zo is):
- Kleine q-factor
- Gewicht
- Groter bracket dus zoals de eerder genoemde toegenomen stijfheid.
Klein nadeel is weer dat je weer nieuwe tools nodig hebt om de boel uit elkaar te halen, maar misschien heb je deze al.
- Kleine q-factor
- Gewicht
- Groter bracket dus zoals de eerder genoemde toegenomen stijfheid.
Klein nadeel is weer dat je weer nieuwe tools nodig hebt om de boel uit elkaar te halen, maar misschien heb je deze al.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Maar die kleinere Q-factor en 't lagere gewicht gaan eigenlijk enkel op als je een Hollowgram monteert. Stop je er een 'standaard' FSA crankstel in dat is de Q-factor niet beter dan bij andere crankstellen en het gewicht ook niet.
Hollowgram crankstellen zijn betrouwbaar, veelzijdig doordat de spiders te verwisselen zijn, smalle Q-factor, zeer licht en stijf zat.
Hollowgram crankstellen zijn betrouwbaar, veelzijdig doordat de spiders te verwisselen zijn, smalle Q-factor, zeer licht en stijf zat.
Dat is waar maar bij BB30 zal steeds weer monteren en demonteren niet bevorderlijk zijn voor een stevige passing van de lagers in het frame.opperhoofd schreef:Alles kan kraken Als iets kraakt dan demonteer ik het, maak het schoon en monteer het opnieuw met montagepasta.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Kijk eens bij R2 bike: http://www.r2-bike.de/" onclick="window.open(this.href);return false;dorpel schreef:Maar ik zou niet weten waar ze te kopen. Ze zijn amper te vindenamclassic-fan schreef:Hollowgram crankstellen zijn betrouwbaar, veelzijdig doordat de spiders te verwisselen zijn, smalle Q-factor, zeer licht en stijf zat.