Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Voor- en nadelen BB30

AzewijnsePaard
Forum-lid

AzewijnsePaard 16 nov 2011 19:08

Kan iemand me uitleggen wat de voordelen (of nadelen) zijn van een BB30 bracket?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2011 22:10

Nadeel is dat de toleranties heel nauw komen. In 't geval van een aluminium bracket bus is gekraak 't gevolg als er te veel afwijking is tussen de maten van 't lager en de bracket bus. Een carbon bracket bus is kwetsbaar, als je een lager er scheef in perst dan beschadigd het carbon en niet het lager.

Grote voordeel is dat je er een Cannondale Hollowgram crankstel kunt gebruiken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

campasuper
Forum-lid

campasuper 18 nov 2011 07:12

Wat is er zo geweldig aan een C'dale Hollowgram crankstel?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

AzewijnsePaard
Forum-lid

AzewijnsePaard 18 nov 2011 09:03

C'dale Hollowgram crankstel is wel heel mooi ... !

Maar dat kraken bij de BB30, gebeurt dat regelmatig? Ik hoor/lees het wel vaker, en ik heb weinig zin om met mijn nieuwe fiets elke maand naar de FM te gaan. Iemand een idee?

En verder, draait een BB30 soepeler, ga je er sneller door? Minder onderhoud? Nog andere voor- / nadelen?

Thanx!!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 nov 2011 09:38

Ik rijd nu al een tijdje met BB30, van kraken nog geen last.

Je gaat er niet sneller door en het draait ook niet soepeler dan andere systemen (al willen fabrikanten je waarschijnlijk wel anders doen geloven). Een voordeel is wel dat het er goed uitziet. Het is ook een pak stijver, maar in de praktijk merk ik daar - als professionele nietsnut - helemaal geen fluit van.
Laatst gewijzigd door havana op 18 nov 2011 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 18 nov 2011 09:47

Alles kan kraken ;-) Als iets kraakt dan demonteer ik het, maak het schoon en monteer het opnieuw met montagepasta.
Met BB30 rij ik vanaf 2008 met een Cannondale Scalpel, 2009 met Taurine, en dit jaar met een CAAD 10. Ik heb 2 keer wat gekraak gehad met BB30, verschillende fietsen (MTB en race) Dat kwam volgens mij door wat vocht. Nou moet ik wel zeggen dat ik de crank/as weleens los haal om andere kettingbladen te monteren en het dan meteen schoon maak.
Voor ieder lagersysteem bij de bracket is vocht niet fijn. Maar het ene systeem is beter beschermd dan het andere. Daar zou ik vooral op letten.

benvdv
Forum-lid

benvdv 18 nov 2011 10:58

Andere voordelen, (men mag mij corrigeren als dit bij andere brackets ook zo is):
- Kleine q-factor
- Gewicht
- Groter bracket dus zoals de eerder genoemde toegenomen stijfheid.

Klein nadeel is weer dat je weer nieuwe tools nodig hebt om de boel uit elkaar te halen, maar misschien heb je deze al.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 nov 2011 11:02

Maar die kleinere Q-factor en 't lagere gewicht gaan eigenlijk enkel op als je een Hollowgram monteert. Stop je er een 'standaard' FSA crankstel in dat is de Q-factor niet beter dan bij andere crankstellen en het gewicht ook niet.

Hollowgram crankstellen zijn betrouwbaar, veelzijdig doordat de spiders te verwisselen zijn, smalle Q-factor, zeer licht en stijf zat.
Afbeelding

jsparie
Forum-lid

jsparie 20 nov 2011 11:00

opperhoofd schreef:Alles kan kraken ;-) Als iets kraakt dan demonteer ik het, maak het schoon en monteer het opnieuw met montagepasta.
Dat is waar maar bij BB30 zal steeds weer monteren en demonteren niet bevorderlijk zijn voor een stevige passing van de lagers in het frame.

dorpel
Forum-lid

dorpel 20 nov 2011 12:18

amclassic-fan schreef:Hollowgram crankstellen zijn betrouwbaar, veelzijdig doordat de spiders te verwisselen zijn, smalle Q-factor, zeer licht en stijf zat.
Maar ik zou niet weten waar ze te kopen. Ze zijn amper te vinden :(

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 nov 2011 13:57

Dan zoek je niet op de juiste plaats, volgens mij kan iedere Cannondale dealer die dingen leveren (voor de hoofdprijs). Bijv op de diverse Ebay sites kan je er een stuk gunstiger aan komen.
Afbeelding

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 20 nov 2011 19:03

dorpel schreef:
amclassic-fan schreef:Hollowgram crankstellen zijn betrouwbaar, veelzijdig doordat de spiders te verwisselen zijn, smalle Q-factor, zeer licht en stijf zat.
Maar ik zou niet weten waar ze te kopen. Ze zijn amper te vinden :(
Kijk eens bij R2 bike: http://www.r2-bike.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie