Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Cube Agree GTC DI2 of Focus Izalco Pro 3.0

racefietsgek
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 nov 2011 10:24

racefietsgek 19 nov 2011 19:51

Ik heb voor mezelf besloten om voor 2012 een nieuwe fiets te kopen. Ik heb nu een aantal jaar op een Specialized Tarmac elite gereden met een 105 groep.
Nu heb ik de keus uit 2 fietsen die ik erg mooi vind. Dat is de Cube Agree GTC DI2, http://www.cube.eu/road/pro-comp/agree-gtc-di2/ en de
Focus Izalco Pro 3.0, http://www.focus-bikes.com/int/en/bikes ... -30-6.html.

Beide fietsen heb ik in het echt gezien en op uiterlijk kan ik geen keuze maken. Ik weet dat Cube is uitgegroeid tot een goed merk die zeker waar voor je geld levert. Maar ik vraag me af of er ook mensen ervaring hebben met de Focus fietsen? Ik zie ze niet zo veel en ik ken ook geen mensen die er een hebben.

De Cube is uitgerust met Ultegra DI2 en de Focus met Sram Force. Beide groepen zijn mooi en schakelen gewoon goed. Alleen weet niet of de elektrische schakeling nu echt een meerwaarde heeft ten opzichte van mechanisch.

Nu weet ik niet hoe het gesteld is met de rijeigenschappen van beide fietsen en hoe de kwaliteit van de frames is?

Voordeel in dit geval is dat ze bij de Cube dealer de fiets helemaal op maat maken en de service zeer goed te noemen is. Vriendelijke mensen en een goed advies. Bij de Focusdealer wordt de fiets niet op maat gemaakt en is de service ook minder.

Nou ik hoor het graag van jullie.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13679
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 nov 2011 20:29

Vooral de afmontage van de cube naast de groep en wielen is beter. De syntace stuurpen, carbon zadelpen en stuur behoren tot het beste wat er op dat gebied te koop is, licht en supersterk.

Het nadeel van de cube is het geld wat je kwijt bent voor vervanging van onderdelen bij bijvoorbeeld een valpartij (denk aan DI2 en de syntace spullen). Of dat voor jouw een overweging is weet ik niet maar de opendeur race what you can replace is wel van toepassing.

Ik weet ongeveer de prijs van de cube 2600 dacht ik, gezien de afmontage moet de focus wel wat goedkoper zijn lijkt me. Die moet voor zo rond de 2000 euro toch wel in je schuur staan toch?

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 19 nov 2011 22:17

Het Izalco frame bevalt mij uitstekend. SInds mei dit jaar heb ik de mijne (Izalco Pro 1.0). De fiets is een echter carbon racer dus ook bij hogere snelheden blijft hij eer goed handelbaar en stuurt hij strak. (door mij getest tot 59 km/h). Ook het aanzetten in een sprint gebeurt zonder enige vervorming van het frame. Omdat alles zo kentterstrak op elkaar is afgestemd moet je wel redelijk letten op oneffenheden in het wegdek maar dat is gebruikelijk bij dit type fiets.
Ik heb er inmiddels bijna 7000 km mee gereden. Tot nu toe enkel de banden en één DA7900 ketting vervangen. Geen last van piepjes kraakjes of speling op onderdelen.

De Izalco wordt gebruikt door Team Katusha waarin onder ander Joaquim Rodriguez rijdt die nu 4e op de wereldranglijst is. Wat dat aangaat hoef je over de kwaliteit niet in te zitten.
Als je dit belangrijk vindt kun je ook de 1.0 nemen die 3T zadelpen, stem en stuur heeft. Bevalt erg goed moet ik zeggen. De Pro 1.0 moet je rond de 2.750,00 kunnen vinden.

De Cube kan ik weinig over vertellen. Suces met je keuze!

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 19 nov 2011 23:28

Bij de Cube vind ik het gewicht toch wel aan de hoge kant. Gewicht van de Focus vind ik nergens terug.
Ik heb van vorige week mijn Rose x-lite 3000 binnen. Is bijna 1.2 kg lichter; (ong zelfde prijsklasse)
Lichte fiets is reactiever en ook aangenamer om te klimmen..

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 20 nov 2011 00:52

De Pro 1.0 is 6,95 KG met pedalen, de 3.0 zal daar niet vel van afwijken. Aanvulling op vorig bericht; Pro 1.0 heeft Shimano Dura Ace 7900 afmontage.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 nov 2011 01:45

Pro 1.0 blijkt idd goede racefiets te zijn.
Gewicht van 6.95 kg is iets te optimistisch.

http://www.cyclingactive.com/bikesgear/ ... o-1-0-2500" onclick="window.open(this.href);return false;

racefietsgek
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 nov 2011 10:24

racefietsgek 20 nov 2011 09:44

Bedankt allen voor de reacties.

@wasbeer2006: je hebt een heel goed pun. Ik ben me er van bewust dat er goede en vooral dure onderdelen op de cube zitten. Het stuur wordt waarschijnlijk toch vervangen door een alu exemplaar. Ben niet zo'n fan van carbon stuurtjes.
Qua prijs verschillen de fietsen niet zo veel van elkaar. De cube heb ik voor €2799,- en de focus voor €2599,-. Focus is denk ik ook een iets duurder merk dan Cube je betaald toch voor de naam.

@focus: dank voor de aanvulling op de focus. Het maakt mijn keuze niet makkelijker haha.
Als ik ga voor de focus wordt het echt de 3.0 omdat ik die kleur veel mooier vind.

Het gewicht ven de fiets speelt voor mij niet zo'n hele grote rol. Ik weeg zelf 68 kilo dus de fiets moet ook niet te licht worden. Wil wel graag controle houden onder alle omstandigheden.

De keus blijft moeilijk. Beide fietsen hebben hun voor en nadelen.

janwillem92
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 nov 2011 10:49

janwillem92 20 nov 2011 10:55

Waarom precies is je keuze beperkt tot deze fietsen? Heeft het met dealers in de buurt te maken?, of ga je puur voor de uiterlijke kenmerken.
Heb je speciaal een voorkeur voor een DI2 groep, of komt dat toevallig zo uit?, voor dit geld wat je uit wilt geven heb je enorme keus, dus ik zou wat verder kijken.

racefietsgek
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 nov 2011 10:24

racefietsgek 20 nov 2011 18:43

Nou ik ben door een heel scala aan merken gegaan voor ik bij deze fietsen uit kwam. De cube heb ik gekozen omdat ik die eens van een collega mocht lenen en dat reed echt goed. Dat was een Agree GTC 2011 model. Dus qua rijeigenschappen zou er niet veel verschil in moeten zitten. De Focus heb ik eerlijk gezegd vooral gekozen voor zijn uiterlijk. Maar nu ik wat meer informatie er van zoek en krijg begin ik serieus te twijfelen. De DI2 groep is wel bewust gekozen op de cube want je hebt ook mooie modellen met andere afmontages. Nu ben ik wel aan het twijfelen of ik moet gaan voor de bewezen betrouwbaarheid van de mechanische Force of de nieuwe nog niet uitvoerig geteste DI2 ultegra groep.

Sleutelen en afstellen vind ik persoonlijk niet erg om te doen dus in dat opzicht ben ik net zo goed af met de Force.
En mocht de elektrische groep toch niet bevallen dan heb ik niks meer aan de Cube want dat is een speciaal DI2 frame. Daar kan ik dus waarschijnlijk (correct me if i'm wrong) geen mechanische groep opzetten en moet ik een ander frame hebben. Dit gaat flink in de papieren lopen en daar heb ik geen zin in.

Dus op zit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Focus.

Alleen de dealer van de Focus staat mij niet zo aan. Matige service en je wordt niet opgemeten. Dat is dus een beetje jammer

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 20 nov 2011 18:57

Op de cube kan ook wel een mechanische groep worden gemonteerd, het punt bij di2 is alleen de batterij. Bij de nieuwe cube frame's is het zo dat alle kabels binnendoor lopen, als je di2 hebt dan gaat hij maar aan 1 kant zo'n stroom draadje of iets dergelijks naar binnen en verder is het een zelfde soort frame.

Op de bikemotion heb ik zowel met ultegra di2 geschakeld als met sram, het is allebei wel wennen maar het werkt ook allebei goed. Grote voordeel wat ik vind van di2 is dat de voorderraileur zich automatisch trimt en je daardoor nooit meer een aanlopende ketting zult hebben.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 20 nov 2011 20:07

De Pro 1.0 van modeljaar 1012 heeft dezelfde kleur als de 3.0. Alleen in 2011 was de 1.0 mooi wit/rood ;-)

Sram fors is inderdaad een prima groep je moet alleen van de manier van schakelen houden.

@Gene: waarschijnlijk had die fiets daar loden pedaaltjes :mrgreen:

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 20 nov 2011 22:44

@Focus:Ik ben nogal geobsedeerd door het gewicht van een racefiets. Mijn Rose x-lite weegt geen 7 kg, mijn oudere fiets ong 8 kg en dit gewichtsverschil laat zich voelen.
Wanneer een fietsproducent er geen gewicht bij vermeld krijg ik argwaan. Zo dus ook bij Focus. Bij "Weight Weenies" zie ik een Izalco Pro 1 van 7.2 kg, maar daar zitten al wielen in van 1100 g. Mavic Elite zit daar 450 g boven. Ik snap dus niet hoe jij aan 6.95 komt, tenzij je je fiets getuned hebt. Een Izalco frame zou meer dan 1250g wegen?
http://weightweenies.starbike.com/forum ... =3&t=82596" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie