Pagina 1 van 2
Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 22:16
door NikosO
In de zomer van 2012 ga ik de
http://www.lamarmotte.org/" onclick="window.open(this.href);return false; rijden met de oa de joekels Col du Telegraphe en de Col du Galibier erin.
Ik heb op mijn fiets, als achter tandwieltjes een 12-25 liggen en voor een 39-52.
Ga ik het redden als ik mijn achter cassette vervang voor een 11-28 of een 12-27.
Wat raden jullie aan.
Mvg, Nikos,
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 22:18
door amclassic-fan
Hoe moeten wij dat weten, we weten toch niet hoe hard jij een berg op kunt fietsen. De gemiddelde deelnemer rijdt met een stuk lichter verzet en heeft dat ook echt nodig.
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 22:22
door plantagenet
Inderdaad! Dat hangt af van hoe goed je getraind bent. Ik heb op hellingen met percentages van 10-12% al gauw de 24 of 27 achter nodig bij een voorblad van 30!
Overigens ken ik de Telegraphe en Galibier niet, wel de Tourmalet en de Ventoux.
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 22:23
door NikosO
Dat had ik er idd even bij mogen zetten. Maar ik heb weinig tot geen ervaring met beklimmingen. Dus kan nog niet zeggen hoe hard ik een berg op rijdt.
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 22:35
door scepticus
NikosO schreef:Dus kan nog niet zeggen hoe hard ik een berg op rijd.
Dan kunnen wij het al helemáál niet vertellen vanaf hier
Dat had ik er idd even bij mogen zetten. Maar ik heb weinig tot geen ervaring met beklimmingen.
Hoe hard rijd je op het vlakke?
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 22:39
door NikosO
Meestal rij ik over een vlak ritje van 60km zo'n 32km/h gemiddeld.
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 23:20
door basko
Ik zou achter toch kiezen voor 27 of 28 tandjes en in ieder geval een compact crankstel monteren als ik jou was! Succes!
Re: Verzet
Geplaatst: 28 nov 2011 23:52
door mda1
je vergeet en passant nog even de Glandon en de Alpe d'Huez. En ik zou een kleeeeeine versnelling inplannen. Het wordt hier wel vaker gezegd maar beter soepel naar boven op een 34-29 en opschakelen als je denkt dat je harder kunt, dan niet kleiner kunnen dan 39-25 en al stuk zitten op de Glandon met nog een paar heuvels voor de boeg...
Re: Verzet
Geplaatst: 29 nov 2011 07:48
door havana
Bij twijfel zo licht mogelijk monteren. Wat je niet bij je hebt kun je ook niet gebruiken.
Re: Verzet
Geplaatst: 30 nov 2011 12:23
door NikosO
Bedankt voor de reakties. Waar kan ik zo'n compact crankstel kopen die op mijn fiets past? Ik heb nu een "normale" Shimano 105 5600 39/52. Iemand tips? En kan ik gewoon mijn eigen voorderailleur en lengte ketting blijven gebruiken?
Is het misschien ook mogelijk dat ik alleen mijn cassette achter, van een 12-25 verander in een 11-28 en voor alleen het binnenste blad vervang voor een 34 zodat ik mijn eigen crack kan houden? Of werkt dat niet?
Re: Verzet
Geplaatst: 30 nov 2011 13:22
door havana
Nee, want op jouw crankstel als kleinste binnenblad 39 (of eventueel een 38 van TA Spécialités).
Uit welk jaar is jouw crank? Heb je buitenboordlagers (Hollowtech II) of een Octalink? In het eerste geval heeft Shimano een hele reeks compact crankstellen die allemaal passen en waarbij je je lagers gewoon kunt laten zitten. Voor Octalink heeft Ritchey ooit een compact crankstel gemaakt.
In elk geval kun je dezelfde ketting blijven gebruiken. Voorderailleur moet je misschien iets bijstellen, maar vaak is dat niet eens nodig.
Re: Verzet
Geplaatst: 30 nov 2011 14:11
door NikosO
Het is een Giant TCR Advanced 3 uit 2009 en volgens mij zit daar een Hollowtech II op. Ik zal eens gaan zoeken voor een goed compact crankstel.