Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

balhoofdstel klassieke racefiets

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 29 nov 2011 22:41

Ik ben een oude racefiets opnieuw aan het opbouwen,

Nu loop ik echter vast met het balhoofdstel,
de eerste vraag is hoe moeten de lagers,
foto 1 is de onderste lager die op de voorvork ligt, klopt het dat de lagers zo in het frame komen?
en is foto 2 correct of juist foto 3? dus lagers in het frame of juist andersom?

echter hoe ik het ook monteer er blijft veel spelling in zitten, ik vraag mij dus ook of ik alles wel compleet heb, op foto 4 staan de overige ringen die ik heb.
als ik zoals afgebeeld op foto 5 die ring erop schroef lijkt het wel of deze niet goed aansluit,
daarbij vraag ik me af welke schroef/ring ik het geheel mee moet aandraaien en wat de juiste stappen zijn,

wie o wie kan mij hiermee helpen?



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 nov 2011 22:53

op foto 3 ligt het kogellager verkeerd om. De kogels moeten naar boven gericht, die lopen in de cup.
Het enige onderdeel dat ik mis is een puntplaatje tussen de borgmoer en de bovenste cup met draad. Maar sommige systemen hebben dat niet. Omdat er dan geen sleuf in de vorkpijp voor het puntje van het puntplaatje hoeft te worden gefreesd.
Nadeel: dan moet je bij het afstellen beide met een sleutel in positie houden. Dus heb je een dunne platte ring, beter nog een puntplaatje van de goede maat (mits er een sleuf is), gebruik hem.
EDIT: foto 2 is goed, foto 3 is niet goed. Op plaatje 4 staat de bovenste cup met draad, daarmee stel je het lager af, boven en onder. Met de borgmoer op plaatje 4 borg je het systeem. Let op: geen speling toegestaan op dit systeem!

jepebe123
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 nov 2011 11:09

jepebe123 30 nov 2011 15:32

foto 2 is inderdaad de goede manier.

Verder valt me op dat je nogal wat draad overhebt op die vork. Ik denk dat als je de bovenste cup op de vork hebt geschroefd en het daarmee min of meer spelingvrij hebt, en vervolgens die borgmoer erop, dat je die borgmoer nooit tot aan de bovenste cup gedraaid krijgt. Hier lijkt het alsof er een plaatje tussenmoet, bv die ring met punt, maar zonder punt iets passends van enkele mms mag ook. Met twee sleutels afstellen

martijn78
Forum-lid
Berichten: 861
Lid geworden op: 26 mar 2008 09:28

martijn78 30 nov 2011 15:42

bedankt voor de tips, ik ga een zoeken in de kelder of die ring met punt kan vinden.
Race: Specialized Roubaix
CX: cube cross race sl
TT: Cube Aerium HPA Pro

Plaats reactie