Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Alu American Eagle Durango 780

mark2009
Forum-lid

mark2009 03 dec 2011 19:40

Vandaag heb ik mijn eerste voorzichtige schreden gezet op het terrein van het mtb-en.
Ik heb mezelf een mooie tweede (derde) handsje aluminium American Eagle Durango 780 kado gedaan.
Een fraai redelijk licht 6061 frame "hand built in America", afgemonteerd met SRAM 9.0 9v, RockShox SID Hydra Air vork, Magura Louise hydraulische schijfremmen, Trutaviv crank FSA bladen (triple).

Volgens mij een redelijk vintage fietsje maar is nog prima in orde. Alleen een Schwalbe combi van Ralp en Nick gemonteerd. Ik durfde het niet direct aan met de Ritchey's die er onder zaten, ...
Morgen even uitproberen.

Is er iemand op het forum die mij iets meer kan vertellen over de geschiedenis van het merk American Eagle? Bestaat het nog? En zijn er meer AE-rijders die hun ervaringen zouden willen delen, ...
Ik hou me aanbevolen.

Grtz, Mark
mark the ride

binkie4
Forum-lid

binkie4 04 dec 2011 00:06

Bart Brentjens heeft zijn gouden medaille nog op een American Eagle gehaald.

Afbeelding

Het verhaal gaat dat American Eagle destijds zulke slechte frames maakte, dan ze een Storck voor hem hebben gekocht en die oranje hebben gespoten met American Eagle stickers er op.

Hoedanook, ik heb er ook eentje staan. Model Summit met vergelijkbare afmontage. Prima fietsje. Volgens mij bestaat AE niet meer.

rikkert
Forum-lid

rikkert 04 dec 2011 07:53

Heet nu nishiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Nishiki_(bicycle" onclick="window.open(this.href);return false;)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

wouterfiets
Forum-lid

wouterfiets 09 dec 2011 14:15

Sorry, Nishiki en AE hebben niets met elkaar te maken.

American Eagle was ooit de MTBvariant van Concorde. Op de eerste American Eagle MTB's (Staal met een half transparante lak, bijv de Spookane) stond ook nog American Eagle by Concorde. Ergens begin jaren '90 was dat.

Toen Bart naar de spelen ging werd inderdaad een via Marcus Storck een Rebel frame gebouwd, te herkennen aan de dropouts die naar achteren open zijn. In AE uitvoering heette deze 'Atlanta' Marcus was en is bevriend met de eigenaren van Veltec, en Veltec is weer eigenaar van Concorde en AE dus dat was geen probleem. In het Storck museum staan trouwens nog fietsen uit die tijd met olympische kleuren en ook de winnende fiets bestaat nog gewoon en is in rijdende staat.
Naast de nauwelijks leverbare Atlanta had AE toen ook nog de Durango als topmodel, daar onder had je de Traverse. Stevige, zeg maar onverwoestbare frames, alleen niet zo licht...

Na nog wat experimenten met volgeveerde modellen is Veltec een jaar of 5 geleden gestopt met het merk, de MTB's heetten toen weer Concorde. En met het stoppen van dat merk verdween de laatste nazaat van Barts fiets. Of eigenlijk niet, de Storck Rebel is nog gewoon te koop. http://www.storck-bicycle.de/en/web-anz ... in%20Bikes" onclick="window.open(this.href);return false; Maar die heeft niets te maken met jouw AE.

mark2009
Forum-lid

mark2009 14 dec 2011 13:46

Wouter,

Leuk verhaal. Tragisch dat het merk ter ziele is, ... Dat mag ik toch opmaken uit je woorden?
Af en toe duiken er nog wel AE-carbon frames op. Ik vraag me af wie degene is die deze frames onder het American Eagle logo in de markt zet.
Is dat tegenwoordig Concorde?
Afijn, mijn fietsje rijdt er niet minder om,...!
Thanx anyway.

Grtz, Mark
mark the ride

Luap
Forum-lid

Luap 30 apr 2014 22:43

Ik heb zelf een donker gele AE Traverse uit 1999 of 2000, nog met de eerste banden en ook verder volledig origineel. Bepaalde details ogen inmiddels verouderd zoals de verchroomde afwerking van stuur- en zadelpen, anderzijds oogt en werkt de Deore LX-groep nog bijdetijds. Ik ben benieuwd of zo'n fiets naar de toekomst toe in waarde gaat stijgen.

Plaats reactie