Vraag over remmen van mijn crossfiets
Hallo allemaal,
Op het moment rijd ik met niet al te geavanceerde Avid cantilever remmen. In het begin veel last gehad van 'bokkende' remmen. Na enkele tips op het dit forum heb ik dit op kunnen lossen door de blokken wat scheef te trekken. Echt fatsoenlijk remmen heeft mijn crosser echter nooit gedaan (al accepteer ik dat het nooit echt goed zal worden, het blijft immers een crosser).
Nu mijn remblokken versleten zijn, heb ik verschillende opties:
- goeie nieuwe remblokken aanschaffen (heb echter geen idee wat goede zijn, iemand een suggestie?)
- complete nieuwe set remmen aanschaffen, waarbij ik dan in het bijzonder dacht aan een setje Frogleggs SL, omdat je hier de blokken toe-in kan instellen en omdat ze er gewoon mooi uitzien in het wit.
Wat denken jullie dat het slimst is? Dat zal uiteraard per persoon verschillen dus misschien moet ik mijn vraag anders stellen: voor welke optie zouden jullie gaan?
Alvast bedankt!
Op het moment rijd ik met niet al te geavanceerde Avid cantilever remmen. In het begin veel last gehad van 'bokkende' remmen. Na enkele tips op het dit forum heb ik dit op kunnen lossen door de blokken wat scheef te trekken. Echt fatsoenlijk remmen heeft mijn crosser echter nooit gedaan (al accepteer ik dat het nooit echt goed zal worden, het blijft immers een crosser).
Nu mijn remblokken versleten zijn, heb ik verschillende opties:
- goeie nieuwe remblokken aanschaffen (heb echter geen idee wat goede zijn, iemand een suggestie?)
- complete nieuwe set remmen aanschaffen, waarbij ik dan in het bijzonder dacht aan een setje Frogleggs SL, omdat je hier de blokken toe-in kan instellen en omdat ze er gewoon mooi uitzien in het wit.
Wat denken jullie dat het slimst is? Dat zal uiteraard per persoon verschillen dus misschien moet ik mijn vraag anders stellen: voor welke optie zouden jullie gaan?
Alvast bedankt!
Democratie is de dictatuur van de meerderheid
Als je geen wedstrijden rijdt, kan je overwegen om mini v-brakes te monteren. Hiermee schijn je het probleem van een bokkende vork op te lossen.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=12060" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-bikeparts.nl/tektro-rx5-mini-vbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
of een mooi setje van TRP
http://www.bike-components.de/products/ ... rake-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=12060" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-bikeparts.nl/tektro-rx5-mini-vbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
of een mooi setje van TRP
http://www.bike-components.de/products/ ... rake-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 29 nov 2011 21:07
gewoon een setje frogleggs SL kopen als je er het geld voor hebt, misschien heeft swissstop goeie remblokjes maar weet niet zeker.
Niet geschoten is altijd mis!
Zannata Z82 ultegra
Zannata Z82 ultegra
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Wellicht een idee om deze Jagwire blokken met houders te kopen.
Door de kleinere blokken bokken ze minder ( helemaal oplossen zal wel een utopie zijn ).
Ik heb ook Avids op mijn crosser en ben redelijk te spreken over deze blokken ( er passen standaard race blokken in de houders ).
Ze zijn in ieder geval beter dan de originele blokken zonder aan remkracht in te boeten.
https://www.bike-components.de/products ... idge-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Door de kleinere blokken bokken ze minder ( helemaal oplossen zal wel een utopie zijn ).
Ik heb ook Avids op mijn crosser en ben redelijk te spreken over deze blokken ( er passen standaard race blokken in de houders ).
Ze zijn in ieder geval beter dan de originele blokken zonder aan remkracht in te boeten.
https://www.bike-components.de/products ... idge-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb zelf eerst 'normale' frogleggs gehad en momenteel de sl. De sl's zijn echt stukke beter. Overigens heeft avid en nog een paar andere merken ook prima opties.
Ik heb momenteel veel minder last van een bokkende voorvork dan hiervoor. Ook vind ik de remprestaties meer dan voldoende (met een beetje moeite blokkerend achterwiel). Je remvermogen is natuurlijk wel veel minder dan op mtb of racefiets maar dat is ook de charme van een crosser.
Ik heb momenteel veel minder last van een bokkende voorvork dan hiervoor. Ook vind ik de remprestaties meer dan voldoende (met een beetje moeite blokkerend achterwiel). Je remvermogen is natuurlijk wel veel minder dan op mtb of racefiets maar dat is ook de charme van een crosser.
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 21 nov 2011 21:03
De Frogleggs zijn erg goed maar de Avid Shorty Ultimate zijn ook erg goed. Wat je ook koopt zorg altijd dat je de blokken af kunt stellen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
Waarom alleen als je geen wedstrijden rijdt, het bbox team rijdt er nu ook mee, onder andere Mathieu van der Poel En als je het cross nieuws een beetje volgt weet je vast ook dat hij ongelofelijk veel wint bij de junioren.Hkneef schreef:Als je geen wedstrijden rijdt, kan je overwegen om mini v-brakes te monteren. Hiermee schijn je het probleem van een bokkende vork op te lossen.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... duct=12060" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-bikeparts.nl/tektro-rx5-mini-vbrake" onclick="window.open(this.href);return false;
of een mooi setje van TRP
http://www.bike-components.de/products/ ... rake-.html" onclick="window.open(this.href);return false;
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Allen, alvast bedankt voor de reacties.
Bedankt voor de tips met betrekking tot de V-brakes, maar ik wil het toch graag bij cantilever remmen houden. Ik weet dat cantilever remmen nooit zo gaan remmen als dezelfde remmen op mijn racer. Dat was ook niet mijn probleem. Wellicht dat ik het een beetje verkeerd verwoord heb. Feit was dat mijn huidige remmen in het begin nogal bokte, maar dat dat opgelost was na het verbuigen van de blokken. Nu zijn mijn huidige blokken versleten en aangezien dit goedkope blokken uit 1 stuk waren (zonder dat ik alleen het rubber kan vervangen) kwam bij mij de volgende vraag naar boven:
Is het de meerprijs waard om voor Frogleggs sl te gaan (waarbij ik de remblokken dus zelf kan instellen)? De blokken die campasuper aandraagt kosten 15 euro. Nieuwe Frogleggs SL ongeveer 45 euro. Persoonlijk denk ik dat ik voor die 30 euro extra een betere koop heb, aangezien ik dan niet hoef te kloten met het verbuigen van blokken. Denken jullie daar ook zo over, of zouden jullie het gewoon bij nieuwe remblokken houden? Ik twijfel namelijk nog steeds, al neig ik toch meer naar de Frogleggs SL, omdat ik er goede verhalen over hoor.
Bedankt voor de tips met betrekking tot de V-brakes, maar ik wil het toch graag bij cantilever remmen houden. Ik weet dat cantilever remmen nooit zo gaan remmen als dezelfde remmen op mijn racer. Dat was ook niet mijn probleem. Wellicht dat ik het een beetje verkeerd verwoord heb. Feit was dat mijn huidige remmen in het begin nogal bokte, maar dat dat opgelost was na het verbuigen van de blokken. Nu zijn mijn huidige blokken versleten en aangezien dit goedkope blokken uit 1 stuk waren (zonder dat ik alleen het rubber kan vervangen) kwam bij mij de volgende vraag naar boven:
Is het de meerprijs waard om voor Frogleggs sl te gaan (waarbij ik de remblokken dus zelf kan instellen)? De blokken die campasuper aandraagt kosten 15 euro. Nieuwe Frogleggs SL ongeveer 45 euro. Persoonlijk denk ik dat ik voor die 30 euro extra een betere koop heb, aangezien ik dan niet hoef te kloten met het verbuigen van blokken. Denken jullie daar ook zo over, of zouden jullie het gewoon bij nieuwe remblokken houden? Ik twijfel namelijk nog steeds, al neig ik toch meer naar de Frogleggs SL, omdat ik er goede verhalen over hoor.
Democratie is de dictatuur van de meerderheid
Zou voor de Frogglegs SL gaan. Ik rijd er nu een jaar met volle tevredenheid mee. Zijn bijna dezelfde remmen als de TRP Euro-X en zijn dan ook met TRP remschoentjes die volledig instelbaar zijn. Dus geen bokken van de vork meer. Icm tripple colour remblokken van BBB ook nog aardige remprestaties.
Bedoel je met bokken, het trillen van de voorvork tijdens het remmen? Ik rij met de TRP euro X icm met de BBB blokjes maar het trilt als een gek. Zou het ook niet te maken hebben met de voorvork die erin steekt?jasperr schreef:Dus geen bokken van de vork meer. Icm tripple colour remblokken van BBB ook nog aardige remprestaties.
Do not CROSS the road!
Ja daar heeft het ook mee te maken. Grote kans dat het bokken terugkomt als de blokken (schuin) slijten of wanneer je bijv. andere wielen steekt. Voordeel van die verstelbare pads is dan wel dat je flexibeler bent zodat je ze weer zo kunt afstellen dat het bokken vermindert.zorba schreef:Bedoel je met bokken, het trillen van de voorvork tijdens het remmen? Ik rij met de TRP euro X icm met de BBB blokjes maar het trilt als een gek. Zou het ook niet te maken hebben met de voorvork die erin steekt?jasperr schreef:Dus geen bokken van de vork meer. Icm tripple colour remblokken van BBB ook nog aardige remprestaties.
Volgens mij maakt het ook nog uit hoe de remmen en de kabels bevestigd zijn.
Stevens heeft een systeem waarbij er op de voorvork, dicht op het wiel een kabelstop is gemonteerd (heb zo snel geen plaatje). Er moet dan wel een schroefgat zitten in de voorvork, boven het wiel.
In combinatie met trp-euro remmen werkt dat bij mijn Focus prima en zonder bokken.
Stevens heeft een systeem waarbij er op de voorvork, dicht op het wiel een kabelstop is gemonteerd (heb zo snel geen plaatje). Er moet dan wel een schroefgat zitten in de voorvork, boven het wiel.
In combinatie met trp-euro remmen werkt dat bij mijn Focus prima en zonder bokken.
Oh why fear death, be scared of living.