Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Racefiets voor zware man

marceldk
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2011 16:18

marceldk 08 dec 2011 12:51

Hallo,

Ik wil ook graag een racefiets kopen maar door de vele aanbieders heb ik geen idee wat te doen!

Ik ben 1,96cm lang en weeg maar liefst 112 kg. Erg zwaar dus de fiets moet hier wel aan kunnen voldoen.
Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten en heb ik framemaat 62 of 64 modig?

Mijn budget is zo'n 1000 euro.

Alvast bedankt voor de adviezen en de grappen over mijn gewicht;)

Marcel

patrick1973
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 jan 2011 00:50
Locatie: Hazerswoude rijndijk

patrick1973 08 dec 2011 14:38

Hallo

Ik heb zelf de Merida race lite 904 en ben ruim boven de 112kg en heb nog geen problemen . Ook niet met de standaart wielen die er nog gewoon in zitten,moet wel zeggen dat ik er pas zo'n 500km op gereden hebt.

grt patrick
'aan het material kan het niet liggen '

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 dec 2011 14:56

Canyon is ook zonder meer geschikt. Welke maat je nodig hebt hangt af van het merk, de ene 62 is de andere niet, er kunnen behoorlijk verschillen in geometrie zitten per merk.

Gebruikersavatar
kc82
Forum-lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 mar 2009 13:15

Gebruikersavatar kc82 08 dec 2011 15:59

Ik kan mij niet voorstellen dat er nog frames zijn die dit gewicht niet kunnen handelen. Misschien een enkele uitzondering daar gelaten. Keuze voor de wielset lijkt mij van groter belang.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 09 dec 2011 11:33

marceldk schreef:Hallo,

Ik wil ook graag een racefiets kopen maar door de vele aanbieders heb ik geen idee wat te doen!

Ik ben 1,96cm lang en weeg maar liefst 112 kg. Erg zwaar dus de fiets moet hier wel aan kunnen voldoen.
Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten en heb ik framemaat 62 of 64 modig?

Mijn budget is zo'n 1000 euro.

Alvast bedankt voor de adviezen en de grappen over mijn gewicht;)

Marcel
Marcel,

Lengte hangt beetje af van je bouw, i.c. verhouding torso - benen. Fiets moet gewoon goed zitten. Ik rijd zelf op een stalen frame, mijn broer op carbon en beide rijden goed. Voor je wielen: 36 spaaks 3x gekruist icm DT585, Mavix CXP33 of die Rigida DP18 velgen geven onverwoestbare wielen kan ik je uit eigen ervaring melden en ik en ben nog een 20kg zwaarder. Met deze wielen kun je zonder angst door bochten of gaten fietsen en dat is wel zo prettig.

RichardZ
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2011 08:36

RichardZ 09 dec 2011 13:23

Ik zit in dezelfde gewichtsklasse. Sinds het voorjaar heb ik een Jan Janssen eclypse, die echt niet onder de indruk is van mijn gewicht. Ik heb wel de standaard wielen (Mavic aksium) vervangen door een setje handgespaakte exemplaren met elk 36 spaken.

Hiervoor heb ik een jaar of tien gereden op een stalen Raleigh met Weinman wielen. Naar men zegt niet het allerbeste materiaal, maar er zit echt geen slagje in. Misschien is het zo dat juist "slechtere" fietsen beter zijn voor zwaargewichten. Daar zitten minder lichte en dus kwetsbare onderdelen aan. Of is dat een gekke gedachte?

Ik gebruik de reacefiets wel alleen om te toeren en ik zorg er redelijk goed voor.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 09 dec 2011 16:28

Ik ben zelf nog een heel stuk zwaarder geweest. Let wel op de wielen, bij de meesten zal de fabrikant aangeven dat deze geschikt zijn tot een kilo of 90. Er zijn uitzonderingen die tot 110 gaan (een aantal van dt-swiss), maar zoals giantpeloton al aangaf, het beste is een handgespaakt setje. Een goed handgespaakt setje is bomproof. (bijvoorbeeld: http://www.rose.nl/artikel/race-wielset ... aid:162968)

marceldk
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2011 16:18

marceldk 13 dec 2011 08:23

Bedankt voor alle info en tips, zeer nuttig en ben ik erg blij mee. Nu had ik een Binachi gezien, mooie prijs zeker voor mijn bidget. Nu zegt die dealer dat de fiets te laag afgemonteerd is voor mijn gewicht, kan iemand me dit aub uitleggen? Hij raad me een Jan Jansen Vuelta aan voor 899 euro.

giantpeloton
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 12 aug 2010 15:47

giantpeloton 13 dec 2011 09:19

marceldk schreef:Bedankt voor alle info en tips, zeer nuttig en ben ik erg blij mee. Nu had ik een Binachi gezien, mooie prijs zeker voor mijn bidget. Nu zegt die dealer dat de fiets te laag afgemonteerd is voor mijn gewicht, kan iemand me dit aub uitleggen? Hij raad me een Jan Jansen Vuelta aan voor 899 euro.
Bedoelt hij de wielen? Of dat je met je gewicht / kracht een tiagra groep kapot zou trappen? Gewoon vragen zou ik zeggen:)
Als de fietsen wat duurder worden, gaat meestal de kwaliteit van de groep omhoog, maar de wielen blijven nog achter dus let daar op.

RichardZ
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 jun 2011 08:36

RichardZ 13 dec 2011 11:38

De Jan Janssen Vuelta is standaard ook met tiagra afgemonteerd. Bianchi fietsen zie je nog wel eens met (nog) mindere groepen, dus daar zou die fietsenmaker een punt kunnen hebben.
De nieuwe tiagra 3x10 groep ziet er overigens netjes uit.

Naast sterkere wielen kan het ook aan te bevelen zijn om iets dikkere banden te monteren. Ik rijd zelf nu op 25 mm banden.

ronaldh
Forum-lid
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 jun 2011 21:35

ronaldh 13 dec 2011 21:31

RichardZ schreef:De Jan Janssen Vuelta is standaard ook met tiagra afgemonteerd. Bianchi fietsen zie je nog wel eens met (nog) mindere groepen, dus daar zou die fietsenmaker een punt kunnen hebben. .
Maar dat heeft niks met gewicht te maken.

Wielen wellicht wel. Als je budget 1000 is zou je kunnen kijken of je bij een fiets van 900 een deal kunt maken voor 1000 met een setje goede handgespaakte wielen ipv de wielen die er standaard bij zitten. (cxp33 met 105 naaf kost ong. 200 euro nieuw)

marceldk
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 aug 2011 16:18

marceldk 14 dec 2011 12:41

giantpeloton schreef:
marceldk schreef:Bedankt voor alle info en tips, zeer nuttig en ben ik erg blij mee. Nu had ik een Binachi gezien, mooie prijs zeker voor mijn bidget. Nu zegt die dealer dat de fiets te laag afgemonteerd is voor mijn gewicht, kan iemand me dit aub uitleggen? Hij raad me een Jan Jansen Vuelta aan voor 899 euro.
Bedoelt hij de wielen? Of dat je met je gewicht / kracht een tiagra groep kapot zou trappen? Gewoon vragen zou ik zeggen:)
Als de fietsen wat duurder worden, gaat meestal de kwaliteit van de groep omhoog, maar de wielen blijven nog achter dus let daar op.

Ze geven aan dat uit hun ervaring is gebleken dat voor mensen die zwaarder gebouwd zijn beter een hogere afmontage kunnen nemen omdat het sterker is. Ik vind het wel vreemd dat ze bij Math Salden aangeven dat het qua gewicht normaal gezien geen probleem mag zijn. Bij Math Salden is de Bianchi Via Nirone overigens 599 euro, 63 cm. Nu is Math Salden helaas een eind weg aangezien ik in Utrecht woon. Ik vind het allemaal maar lastig om een fiets te zoeken maar wel een leuke uitdaging. Zeker omdat het mijn eerste fiets gaat worden. Misschien toch nog even verder zoeken.

Plaats reactie