Band van velg gesprongen.
Zonder aanleiding is de band van de velg gesprongen.
De fiets stond gewoon stil in de berging - ik had er net nog twee uurtjes mee gereden.
De Continental Grand Prix banden zijn twee jaar oud en afkomstig van een ander setje velgen - ik heb ze net over gezet.
Kan dat de oorzaak zijn?
De fiets stond gewoon stil in de berging - ik had er net nog twee uurtjes mee gereden.
De Continental Grand Prix banden zijn twee jaar oud en afkomstig van een ander setje velgen - ik heb ze net over gezet.
Kan dat de oorzaak zijn?
Zou best eens kunnen. Dit gebeurt wanneer de binnenband ergens klem heeft gezeten onder de hieldraad van de buitenband. En vervolgens toch opgepompt wordt. Meeste kans daarop bij het ventiel. Binnenband altijd licht gepompt monteren, althans voor zover mogelijk.
Dan zal dat het wel geweest zijn. Buitenband was extreem moeilijk om te leggen - tijdens het monteren is er waarschijnlijk iets mis gelopen (vooral mijn humeur).
Goed excuus om meteen maar een paar nieuwe te kopen; Veloflex Master stonden al een tijdje op het verlanglijstje
Ben zeker ook benieuwd naar het Reifenwerkzeug dat ik besteld heb.
http://www.bike-palast.com/en/Racebike/ ... kzeug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Goed excuus om meteen maar een paar nieuwe te kopen; Veloflex Master stonden al een tijdje op het verlanglijstje
Ben zeker ook benieuwd naar het Reifenwerkzeug dat ik besteld heb.
http://www.bike-palast.com/en/Racebike/ ... kzeug.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik wil natuurlijk niet flauw doen, maar zo'n tooltje lost het probleem niet op maar zal hooguit met minder kracht een binnenband klem zetten. Kracht maakt meer kapot dan je lief is
Draad- en vouwbanden monteer ik zonder gereedschap. Dat is niet omdat ik zo ontzettend sterk ben (nou een beetje dan ) maar omdat ik zorg dat de binnen- en buitenband goed en vrij in de velg zitten.
Draad- en vouwbanden monteer ik zonder gereedschap. Dat is niet omdat ik zo ontzettend sterk ben (nou een beetje dan ) maar omdat ik zorg dat de binnen- en buitenband goed en vrij in de velg zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 16 feb 2009 14:12
- Locatie: Nijmegen
Als ik een band omleg, pomp ik hem altijd even op tot 3 bar. Dan laat ik het wiel een keer of wat draaien. Als de binnenband dan dubbel zit, of de buitenband niet helemaal goed, heb je dat zo in de gaten. Pas als de band recht loopt, pomp ik hem op tot 8 bar.
Mij is het tot nu toe ook altijd gelukt om zonder hulpmiddelen de band om de velg te krijgen. Het is de kunst om zo te duwen dat je de meeste kracht kunt zetten. Laatste tijd zet ik altijd net zoveel druk in de binnenband dat hij iets vorm behoudt, dan komt hij zeker niet tussen de buitenband en de velg te zitten.
Mij is het tot nu toe ook altijd gelukt om zonder hulpmiddelen de band om de velg te krijgen. Het is de kunst om zo te duwen dat je de meeste kracht kunt zetten. Laatste tijd zet ik altijd net zoveel druk in de binnenband dat hij iets vorm behoudt, dan komt hij zeker niet tussen de buitenband en de velg te zitten.
-
- Forum-lid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 23 okt 2011 20:54
Er zit verschil in velghoogte afhankelijk van het merk wiel. Zo heb ik Shimano wielen waar een nieuwe band heel moeilijk te monteren is, met name Continental GP4000s. Michelin bandjes zijn daarentegen gemakkelijker te monteren op Shimano wielen. Ik heb ook Fulcrum 1 wielen en daarvan is de velg wat lager. Continental GP4000s bandjes passen daar goed op, echter Michelin bandjes te gemakkelijk. Ik heb een keer gehad dat de Michelin band tijdens fietsen spontaan van de Fulcrum velg vloog. Dit was een nieuwe band. Deze kon ik weggooien. Ik gebruik daarom geen Michelin banden meer want ik vertrouw er niet meer op.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam in de groep.