Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Race fiets band Plakken of vervangen

marcovg
Forum-lid

marcovg 22 nov 2010 10:08

Heren/Dames

Vraagje wat adviseren jullie om een racefiets binnenband te plakken of te vervangen.

r.storm6
Forum-lid

r.storm6 22 nov 2010 10:16

Ik zou hem vervangen heb het ooit 1 keer geprobeerd en bij het oppompen ging het fout, toen ik boven de 6 bar kwam schoot de plakker er weer af. Via internet kun je relatief goedkoop nieuwe kopen en je bent sneller klaar. gr rinze

stefanw
Forum-lid

stefanw 22 nov 2010 10:24

Maar net wat je zelf wilt denk ik. Zelf ben ik net begonnen en reed pas tijdens een trainingsritje allebei de bandjes plat, dus heb er 1 geplakt en 1 nieuwe ingelegd. Het is allebei een paar minuten werk met hetzelfde resultaat, al gaat mijn voorkeur toch uit naar een nieuwe band erin. Maar als dit niet anders kan oid dan kan plakken net zo goed.
Gezelligheid kent geen tijd

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 22 nov 2010 10:30

bandje vervangen.

Plakken is zo'n gepruts en het werkt zelden echt goed. Het gaatje is vaak al snel te groot en dan is 8 bar teveel. Alleen bij hele kleine gaatjes, kun je plakken.

Ik rij gemiddeld vier keer per jaar lek. Dat kost 4*3=12 euro. Ik vind het verder best zo.
Live fast; die young. mijn blog

cornelli
Forum-lid

cornelli 22 nov 2010 10:37

Ik leg nieuw erin en plak de oude die ik voor geval van nood toch altijd meeneem.
Als je volgens de regels en dus in alle rust thuis plakt gaat het eigenlijk altijd goed.
En 8 bar is dan geen probleem.
NEOS

eelcoz

eelcoz 22 nov 2010 10:38

Band vervangen. Ik haat band plakken, wat een irritant gepruts. Wat Rob ook al aangeeft, die paar keer per jaar (dit jaar pas 1 keertje), daar koop ik wel een nieuw bandje voor.

RolfCanyon
Forum-lid

RolfCanyon 22 nov 2010 10:48

Ik plak ook niks. Lekker een nieuwe erin voor die paar euro.
Canyon Ultimate SLX

marcvmegroot
Forum-lid

marcvmegroot 22 nov 2010 13:45

1 keer plakken,(altijd thuis) Gaat dan verder als reserveband mee.
2e keer lek gaat ie in de kliko.
4 keer zelfde wiel lek, gaat er ook een nieuwe buitenband om.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 22 nov 2010 13:48

Cornelli schreef:Ik leg nieuw erin en plak de oude die ik voor geval van nood toch altijd meeneem.
Als je volgens de regels en dus in alle rust thuis plakt gaat het eigenlijk altijd goed.
En 8 bar is dan geen probleem.

Hier hetzelfde, meestal plak ik de bandjes een keer of vier voordat ik deze weggooi.
Alleen tijdens toerritjes gooi ik de oude band gelijk weg.(in de dichtsbijzijnde vuilnisbak natuurlijk;))

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 22 nov 2010 14:03

Ik plak nooit, voor die paar eurootjes altijd nieuwe erop.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

kilometervreter
Forum-lid

kilometervreter 22 nov 2010 14:22

Ik neem altijd mijn lekke band weer mee. Voornaamste reden is deze thuis netjes in de vullisbak te deponeren. Wel thuis wisselen voor een exemplaar zonder plakkers.

Daarnaast betstaat er de kans een tweede keer lek te rijden. Als je alleen rijdt dan is het plakken van de eerste band de beste optie. Twee reservebandjes vind ik overbodige luxe.

Ik heb dus altijd mee: Een nieuwe biinenband; twee (zelfkevende) plakkers voor een binnenband; een plakker voor de buitenband; twee bandenlichters en een minipompje.

Op mijn woon-werk fiets liggen momenteel de marathon plus. Naar men zegt niet lek te krijgen. Bandje wisselen is op zich in een paar minutren gepiept maar in het aardedonker en in de regen geen pretje. Ik overweeg nog de Joe No-flats. Ben je helemaal verlost van het probleem.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 22 nov 2010 14:23

Een goed geplakte band is net zo goed als een nieuwe. Als het een mooi gat is (itt tot een langzaam lek), kost het ook niet zoveel moeite.

Als je gaat plakken:
- Goed schuren rond het gat
- Het rubber cement goed laten drogen voordat je de plakker erop doet

en:
- zelfklevende plakkers zijn alleen om thuis mee te komen

Plaats reactie