Welke kiezen: Ultegra 6700 of SRAM Force?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 jul 2011 11:30
- Locatie: Emmen
Beste forumleden,
Op dit moment ben ik een nieuwe groep aan het uitzoeken voor mijn Ridley Noah en is mijn oog gevallen op twee groepen:
- Shimano Ultegra 6700
- SRAM Force
De keuzecriteria zal zijn:
1: gewicht
2: prijs
3: "X-factor"
4: duurzaamheid en gebruik
5: spare parts oftewel reserve onderdelen
Hoofdstuk 1 Gewicht:
Vergelijking gewicht groepset:
De volgende onderdelen zijn vergeleken:
Shifters
Rear derailleur
Front derailleur
Crank set incl. GXP lagering
Cassette (11-23)
Chain (114 links)
Brake set
In dezelfde volgorde het gewicht in gram van Shimano Ultegra 6700:
447
190
89
790
209
272
317
Totaal: 2314 gram
Dezelfde volgorde maar dan voor SRAM Force:
302
178
88
791
210
264
280
Totaal: 2113 gram (1967 gram met BB30)
Verschil 201 gram (347 gram met BB30) in het voordeel van SRAM Force.
Conclusie gewicht: de eerste overwinning is voor SRAM met een gewichtsvoordeel van 200 gram in de GXP uitvoering. Als er gekozen wordt voor de BB30 uitvoering groeit het verschil zelfs naar bijna 350 gram.
Hoofdstuk 2 Prijs:
Korte prijscheck op internet leert dat de prijzen van Shimano starten vanaf: 550 euro tot 650 euro
Prijzen van de SRAM Force beginnen vanaf 675 euro tot 750
Conclusie: gemiddeld verschil van 15-20% in het voordeel van Shimano.
Hoofdstuk 3 "X-factor":
Dit is natuurlijk persoonlijk maar hierin wint naar mijn mening SRAM door de volgende punten:
- geen massa produkt / main stream oftewel Ultegra zie je al heel veel rijden
- meer exclusief materiaal gebruik bij SRAM (magnesium, UD carbon)
De crank set van Ultegra welke sinds de laatste wijziging veel op de Dura Ace begint te lijken is ook positief. De remmen vind ik daarentegen wat "gewoontjes" overkomen.
Hoofdstuk 4 Duurzaamheid en gebruiksgemak:
Hier heb ik helaas weinig ervaring in opgedaan en kan ook geen echte "objectieve" vergelijking op internet vinden. Als er ervaringen zijn binnen het forum of daarbuiten hoor ik het graag.
Het enige wat opvalt via het lezen van reviews van de Ultegra 6700 groep is dat deze licht en trefzeker schakelt. Daarnaast worden de remmen ook als "krachtig" ervaren.
Van de SRAM lees ik dat het "double tap" schakelsysteem gewenning vraagt maar daarna kun je er mee lezen en schrijven.
Duurzaamheid is naar mijn mening persoonlijk en staat en valt met weersomstandigheden, gebruik en onderhoud.
Hoofdstuk 5 reserve onderdelen:
Beide redelijk gelijkwaardig aan elkaar. Wellicht iets in het voordeel van Shimano door het grotere aanbod.
Ik kan op dit moment nog geen keuze maken omdat ik heel nieuwsgierig ben naar gebruikservaringen van andere forumleden met de beide groepen.
Benieuwd naar jullie reaktie!
Op dit moment ben ik een nieuwe groep aan het uitzoeken voor mijn Ridley Noah en is mijn oog gevallen op twee groepen:
- Shimano Ultegra 6700
- SRAM Force
De keuzecriteria zal zijn:
1: gewicht
2: prijs
3: "X-factor"
4: duurzaamheid en gebruik
5: spare parts oftewel reserve onderdelen
Hoofdstuk 1 Gewicht:
Vergelijking gewicht groepset:
De volgende onderdelen zijn vergeleken:
Shifters
Rear derailleur
Front derailleur
Crank set incl. GXP lagering
Cassette (11-23)
Chain (114 links)
Brake set
In dezelfde volgorde het gewicht in gram van Shimano Ultegra 6700:
447
190
89
790
209
272
317
Totaal: 2314 gram
Dezelfde volgorde maar dan voor SRAM Force:
302
178
88
791
210
264
280
Totaal: 2113 gram (1967 gram met BB30)
Verschil 201 gram (347 gram met BB30) in het voordeel van SRAM Force.
Conclusie gewicht: de eerste overwinning is voor SRAM met een gewichtsvoordeel van 200 gram in de GXP uitvoering. Als er gekozen wordt voor de BB30 uitvoering groeit het verschil zelfs naar bijna 350 gram.
Hoofdstuk 2 Prijs:
Korte prijscheck op internet leert dat de prijzen van Shimano starten vanaf: 550 euro tot 650 euro
Prijzen van de SRAM Force beginnen vanaf 675 euro tot 750
Conclusie: gemiddeld verschil van 15-20% in het voordeel van Shimano.
Hoofdstuk 3 "X-factor":
Dit is natuurlijk persoonlijk maar hierin wint naar mijn mening SRAM door de volgende punten:
- geen massa produkt / main stream oftewel Ultegra zie je al heel veel rijden
- meer exclusief materiaal gebruik bij SRAM (magnesium, UD carbon)
De crank set van Ultegra welke sinds de laatste wijziging veel op de Dura Ace begint te lijken is ook positief. De remmen vind ik daarentegen wat "gewoontjes" overkomen.
Hoofdstuk 4 Duurzaamheid en gebruiksgemak:
Hier heb ik helaas weinig ervaring in opgedaan en kan ook geen echte "objectieve" vergelijking op internet vinden. Als er ervaringen zijn binnen het forum of daarbuiten hoor ik het graag.
Het enige wat opvalt via het lezen van reviews van de Ultegra 6700 groep is dat deze licht en trefzeker schakelt. Daarnaast worden de remmen ook als "krachtig" ervaren.
Van de SRAM lees ik dat het "double tap" schakelsysteem gewenning vraagt maar daarna kun je er mee lezen en schrijven.
Duurzaamheid is naar mijn mening persoonlijk en staat en valt met weersomstandigheden, gebruik en onderhoud.
Hoofdstuk 5 reserve onderdelen:
Beide redelijk gelijkwaardig aan elkaar. Wellicht iets in het voordeel van Shimano door het grotere aanbod.
Ik kan op dit moment nog geen keuze maken omdat ik heel nieuwsgierig ben naar gebruikservaringen van andere forumleden met de beide groepen.
Benieuwd naar jullie reaktie!
Ik zou voor SRAM kiezen, want lichter en exclusiever.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat SRAM erg strak schakelt.
SRAM heeft trouwens ook prima remmen.
Mocht je onderweg problemen krijgen dan zijn ketting en tandwielen natuurlijk uitwisselbaar met Shimano.
Die 100 euro extra voor 200 tot 300 g gewicht is trouwens goedkoop. Ik zie vaak dat elke gram besparing ca. 2 euro kost.
Mocht duurzaamheid belangrijk voor je zijn dan kom je volgens mij uit bij.........Campagnolo.
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat SRAM erg strak schakelt.
SRAM heeft trouwens ook prima remmen.
Mocht je onderweg problemen krijgen dan zijn ketting en tandwielen natuurlijk uitwisselbaar met Shimano.
Die 100 euro extra voor 200 tot 300 g gewicht is trouwens goedkoop. Ik zie vaak dat elke gram besparing ca. 2 euro kost.
Mocht duurzaamheid belangrijk voor je zijn dan kom je volgens mij uit bij.........Campagnolo.
-
- Forum-lid
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13 okt 2011 13:52
alle 3 merken in 1 reactie, dat is durven!!! :p
tegenwoordig maken ze geen slechte groepen meer.
qua gewicht: 200 gram is opzich niets, kan je beter 1kilo afvallen ga je veel rapper bergop rijden.
best nemen wat je zelf het mooiste, of al de beste ervaringen mee hebt ( tenzij je voor verandering wilt gaan)
tegenwoordig maken ze geen slechte groepen meer.
qua gewicht: 200 gram is opzich niets, kan je beter 1kilo afvallen ga je veel rapper bergop rijden.
best nemen wat je zelf het mooiste, of al de beste ervaringen mee hebt ( tenzij je voor verandering wilt gaan)
Ik heb Ultegra 6600 op mijn winterfiets zitten en SRAM Red op mijn andere fiets. Beide schakelen prima; Ultegra lekker licht en zacht, Red lekker hard en heel direct. Aan beide doe je geen miskoop. Ik zou mijn keuze echter baseren op iets wat nog niet genoemd is, namelijk de ergonomie van de shifters. Aangezien ik vrijwel altijd met mijn handen op de shifters rijd, is dit voor mij een zeer belangrijke factor. Ik vind SRAM op dit punt duidelijk beter, ook al is de ergonomie van de Shimano-shifters verbeterd met de 5700/6700 groepen. Ook die vernieuwde ergonomie vind ik minder dan die van SRAM.
ik heb beide, en ik vind ultegra wat lichter schakelen maar de shifters ergonomisch veel minder fijn dan force. ook is doubletap erg prettig, al schakel ik er wel eens mee af ipv op als ik niet oplet. dat gebeurt me bij ultegra nooit, maar daar is de 'zwieper' behoorlijk raar vergeleken met double tap. ik zou voor force gaan...
jkroadster,
Ik zou ook voor de SRAM gaan. Shimano zie je al zo ontzettend veel. Alhoewel ik moet dit natuurlijk niet al te hard roepen want anders zie je SRAM binnenkort veel meer ...
Heb nu 2 seizoenen met de Force 2010 gereden. Schakelen super, remmen prima, looks geweldig (natuurlijk is dat persoonlijk).
Ik vond de originele ketting en cassette niet erg mooi lopen. Is beide 2x vervangen. Mix-cassette met KMC en nu een Ultegra-cassette en een DA-ketting.
Dit loopt het mooiste/stilste van alledrie de combinaties. Ik heb een compact, de 34 is vervangen door een Stronglight 39.
Succes met je keuze, Ric
Ik zou ook voor de SRAM gaan. Shimano zie je al zo ontzettend veel. Alhoewel ik moet dit natuurlijk niet al te hard roepen want anders zie je SRAM binnenkort veel meer ...
Heb nu 2 seizoenen met de Force 2010 gereden. Schakelen super, remmen prima, looks geweldig (natuurlijk is dat persoonlijk).
Ik vond de originele ketting en cassette niet erg mooi lopen. Is beide 2x vervangen. Mix-cassette met KMC en nu een Ultegra-cassette en een DA-ketting.
Dit loopt het mooiste/stilste van alledrie de combinaties. Ik heb een compact, de 34 is vervangen door een Stronglight 39.
Succes met je keuze, Ric
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 jul 2011 11:30
- Locatie: Emmen
Bedankt voor jullie reaktie!
@Loos:op grond van "looks" zou ik zeggen SRAM. Het verschil in gewicht is natuurlijk altijd een leuk gespreksonderwerp tijdens de verjaardagfeestjes. Onder het kopje duurzaamheid is Campagnolo inderdaad een favoriet. Waarom deze nu niet is meegenomen... geen idee. Wellicht de Athena of misschien zelfs de Chorus die in deze vergelijking meegenomen zou kunnen worden. Lastig al die keus!
@abdousjaparov: qua looks gaat de voorkeur zoals gezegd uit naar SRAM. Uit ervaring weet ik dat Campagnolo degelijk schakelt en de ergonomie van de shifters goed aanvoelt (persoonlijk).
@Havana: ergonomie is inderdaad een goed punt om niet te vergeten.
@pmx: wat bedoel je met "zwieper"?
Dan zou je nog de vraag kunnen stellen:
- zou ik Campagnolo nog in deze vergelijking moeten betrekken?
- en in de optielijst: de bottom bracket 30? Redelijk nieuwe ontwikkeling waar eveneens weinig info over te vinden is. Qua meerprijs (25 euro) / gewichtsbesparing is het natuurlijk een "bang for your buck".
@Loos:op grond van "looks" zou ik zeggen SRAM. Het verschil in gewicht is natuurlijk altijd een leuk gespreksonderwerp tijdens de verjaardagfeestjes. Onder het kopje duurzaamheid is Campagnolo inderdaad een favoriet. Waarom deze nu niet is meegenomen... geen idee. Wellicht de Athena of misschien zelfs de Chorus die in deze vergelijking meegenomen zou kunnen worden. Lastig al die keus!
@abdousjaparov: qua looks gaat de voorkeur zoals gezegd uit naar SRAM. Uit ervaring weet ik dat Campagnolo degelijk schakelt en de ergonomie van de shifters goed aanvoelt (persoonlijk).
@Havana: ergonomie is inderdaad een goed punt om niet te vergeten.
@pmx: wat bedoel je met "zwieper"?
Dan zou je nog de vraag kunnen stellen:
- zou ik Campagnolo nog in deze vergelijking moeten betrekken?
- en in de optielijst: de bottom bracket 30? Redelijk nieuwe ontwikkeling waar eveneens weinig info over te vinden is. Qua meerprijs (25 euro) / gewichtsbesparing is het natuurlijk een "bang for your buck".
Een Chorus groepset is nu 795 bij Hopmans. Wordt wel een glijdende schaal, dan he?
Athena schakelt net wa minder; kan niet meerdere versnellingen ineens (Chorus kan 3 versnellingen af- en 5 opschakelen in een beweging).
Zelf ben ik een Campa man, dus helemaal objectief ben ik niet.
Waar reed Vacansoleil ook alweer mee dit jaar?
Ik denk overigens niet dat je een BB30 as kwijt kunt in de Noah; die heeft volgens mij een normaal BSA bracket.
http://www.bb30standard.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Athena schakelt net wa minder; kan niet meerdere versnellingen ineens (Chorus kan 3 versnellingen af- en 5 opschakelen in een beweging).
Zelf ben ik een Campa man, dus helemaal objectief ben ik niet.
Waar reed Vacansoleil ook alweer mee dit jaar?
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ik denk overigens niet dat je een BB30 as kwijt kunt in de Noah; die heeft volgens mij een normaal BSA bracket.
http://www.bb30standard.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 jul 2011 11:30
- Locatie: Emmen
@Loos: daar heb je een punt en weet ik ook weer waarom Campa niet was opgenomen in mijn wish list
.
Zat inderdaad te twijfelen of BB30 wel mogelijk was maar bedankt voor de bevestiging!
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Zat inderdaad te twijfelen of BB30 wel mogelijk was maar bedankt voor de bevestiging!
de uitslag die je moet maken is groter bij ultegra dan bij force, doordat je terugschakelt met de rem ipv bij double tap met de shifter. althans bij mij (6600), misschien is dat op een 6700 anders? bij force is dat door doubletap een ander, lichter, gevoel.@pmx: wat bedoel je met "zwieper"?
Zelfs in het profpeloton zie je ploegen die gesponsord worden door Sram die toch nog met shimano onderdelen rijden, toch wel een minpunt.ric schreef:Ik vond de originele ketting en cassette niet erg mooi lopen. Is beide 2x vervangen. Mix-cassette met KMC en nu een Ultegra-cassette en een DA-ketting.Dit loopt het mooiste/stilste van alledrie de combinaties. Ik heb een compact, de 34 is vervangen door een Stronglight 39.
Als je 2 groepen van dit niveau met elkaar vergelijkt kan je niet spreken over het één schakelt beter als het ander. Bij Sram is het schakelen wat harder en directer (zoals bij Campa), bij Shimano is het wat allemaal wat zachter. Wat jij het aangenaamst vind zal je toch zelf moeten ondervinden.
Waarom zou je trouwens voor de looks van Sram gaan als je het toch op een Ridley Noah zet
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25 jul 2011 11:30
- Locatie: Emmen
Off topic: hier kunnen we natuurlijk nog een heel topic van volschrijven. Wat reed je ook alweer NoChain?NoChain schreef:Waarom zou je trouwens voor de looks van Sram gaan als je het toch op een Ridley Noah zet?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
On topic: binnenkort maar gewoon testen. Heb niet de intentie om op voorhand cassette en ketting te vervangen omdat SRAM blijkbaar (nog) niet kan tippen aan de stille loop van Shimano. Aan de andere kant is het natuurlijk wel handig dat het allemaal uitwisselbaar is.