Eindresultaat SS Project - Koga Proracer
Eindresultaat (voor nu):
======================================================================================
Hallo allen,
Lange tijd heb ik rondgereden op een fantastische Koga Miyata die ik heb overgenomen van een mede-forummer. Dit was mijn eerste fiets, en ik heb er ontzettend veel fijne kilometers op gemaakt. Nu heb ik inmiddels een nieuwe fiets en vind ik het zonde om deze oude Koga te laten verstoffen. Ik wil er dus een single speed van maken.
Dit is is mijn eerste SS project, dus ik ben nog helemaal nieuw op dit gebied. Tips zijn dus zeker welkom.
De plannen met betrekking tot de fiets zijn:
- Overnieuw spuiten (kleurenschema hetzelfde als nu; eventueel met 'nieuwe' stickers)
- Nieuw rood stuurlint
- Nieuwe bandjes (ook rood?)
- Nieuwe rode ketting
- Nieuwe remcovers
- Alle prullaria eraf (fietscomputer, bidonhouders, bel)
- Chroom weer laten glimmen
- Normale pedalen
- Kettingspanner? Klopt het dat deze in principe niet nodig is omdat de fiets een horizontale dropout heeft?
Nu rest de vraag: is het karaktermoord om deze fiets om te bouwen naar een single speed? Of is het beestje sowieso (afgezien van de emotionele waarde) niks meer waard? Graag reacties!
Foto's:
*Het roze bankje staat overigens op naam van mijn vriendin *
======================================================================================
Hallo allen,
Lange tijd heb ik rondgereden op een fantastische Koga Miyata die ik heb overgenomen van een mede-forummer. Dit was mijn eerste fiets, en ik heb er ontzettend veel fijne kilometers op gemaakt. Nu heb ik inmiddels een nieuwe fiets en vind ik het zonde om deze oude Koga te laten verstoffen. Ik wil er dus een single speed van maken.
Dit is is mijn eerste SS project, dus ik ben nog helemaal nieuw op dit gebied. Tips zijn dus zeker welkom.
De plannen met betrekking tot de fiets zijn:
- Overnieuw spuiten (kleurenschema hetzelfde als nu; eventueel met 'nieuwe' stickers)
- Nieuw rood stuurlint
- Nieuwe bandjes (ook rood?)
- Nieuwe rode ketting
- Nieuwe remcovers
- Alle prullaria eraf (fietscomputer, bidonhouders, bel)
- Chroom weer laten glimmen
- Normale pedalen
- Kettingspanner? Klopt het dat deze in principe niet nodig is omdat de fiets een horizontale dropout heeft?
Nu rest de vraag: is het karaktermoord om deze fiets om te bouwen naar een single speed? Of is het beestje sowieso (afgezien van de emotionele waarde) niks meer waard? Graag reacties!
Foto's:
*Het roze bankje staat overigens op naam van mijn vriendin *
Laatst gewijzigd door elwoot op 22 feb 2012 13:19, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Dit is duidelijk een erg mooie fiets (geweest destijds, en nog steeds!). Ombouwen naar single speed kan hier heel goed mee, het is immers geen superspeciaal model of iets dergelijks. Ook is hij totaal niet afgeschreven dus prima basis.
Maar als ik jou was zou ik hem niet overspuiten, met de nadruk op niet! Deze fiets ziet er daar gewoon nog te goed voor uit.
Verder is het idee van singlespeed/fixed gear het opbouwen van een fiets naar eigen smaak. Zo zou ik hier zeker geen rode banden en ketting omleggen.
Ik weet niet of je het gereedschap ervoor hebt, maar in principe moet je even alles uit elkaar schroeven en draaien. De crank kun je bv heel erg simpel enkelblads maken, dan moet je een stukje van de moertjes afzagen of slijpen, dit wijst zich vanzelf wanneer je de schroefjes ziet.
De derailleurs en shifters gaan er uiteraard af, dan moet je even met het achterwiel naar een fietsenmaker gaan met de vraag of ze de cassette eraf willen draaien, hier kun je dan een freewheel opschroeven. Misschien is het ook mogelijk om de kransjes eraf te halen en er 1 kransje op te zetten met spacers, dit zou nog makkelijker zijn, want je moet zo de kettinglijn goed krijgen.
Wanneer je de wielen goed hebt, heb je het duurste gehad.
Een kettingspanner is inderdaad niet nodig, door de horizontale padden. Ik weet niet waarvoor je hem gaat gebruiken, maar woon/werk is erg fijn met een ander stuur, bv. een riser. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren.
Mvgr. Jan
ps. Voor vragen mag je altijd pb'tje sturen, aangezien ik het hier nogal door elkaar heb gepost En voor voorbeelden lekker het internet overzoeken, genoeg voorbeelden.
Maar als ik jou was zou ik hem niet overspuiten, met de nadruk op niet! Deze fiets ziet er daar gewoon nog te goed voor uit.
Verder is het idee van singlespeed/fixed gear het opbouwen van een fiets naar eigen smaak. Zo zou ik hier zeker geen rode banden en ketting omleggen.
Ik weet niet of je het gereedschap ervoor hebt, maar in principe moet je even alles uit elkaar schroeven en draaien. De crank kun je bv heel erg simpel enkelblads maken, dan moet je een stukje van de moertjes afzagen of slijpen, dit wijst zich vanzelf wanneer je de schroefjes ziet.
De derailleurs en shifters gaan er uiteraard af, dan moet je even met het achterwiel naar een fietsenmaker gaan met de vraag of ze de cassette eraf willen draaien, hier kun je dan een freewheel opschroeven. Misschien is het ook mogelijk om de kransjes eraf te halen en er 1 kransje op te zetten met spacers, dit zou nog makkelijker zijn, want je moet zo de kettinglijn goed krijgen.
Wanneer je de wielen goed hebt, heb je het duurste gehad.
Een kettingspanner is inderdaad niet nodig, door de horizontale padden. Ik weet niet waarvoor je hem gaat gebruiken, maar woon/werk is erg fijn met een ander stuur, bv. een riser. Maar dat zijn persoonlijke voorkeuren.
Mvgr. Jan
ps. Voor vragen mag je altijd pb'tje sturen, aangezien ik het hier nogal door elkaar heb gepost En voor voorbeelden lekker het internet overzoeken, genoeg voorbeelden.
Ontzettend bedankt voor je snelle bericht, Jan. Dit heldert een hoop op. Ik heb de how-to's en handleidingen al doorgenomen, en ik ben met fietsen handig genoeg om alles uit- en weer in elkaar te zetten. Ik denk dan ook dat ik met een setje spacers (en uiteraard het juiste gereedschap) ver genoeg moet komen om de fiets tot een single speed om te bouwen.
Ik heb nog even gespeeld met de gedachte of ik er bull horn handle bars van ga maken, maar ik ben er nog niet over uit of dit de looks van de fiets ten goede komt. Fiets is verder inderdaad voor woon-werk verkeer en stadsritjes. Ik zal de huidige snelspanners dan ook vervangen voor anti-diefstal snelspanners.
Zijn er overigens nog goede methodes om kleine roestplekjes/imperfecties in de lak bij te werken? Zoals je op de foto's ziet heeft de fiets nogal wat van deze (kleine) plekjes. En wat is een normale tandwielverhouding voor single speeds in een stadsomgeving?
Ik heb nog even gespeeld met de gedachte of ik er bull horn handle bars van ga maken, maar ik ben er nog niet over uit of dit de looks van de fiets ten goede komt. Fiets is verder inderdaad voor woon-werk verkeer en stadsritjes. Ik zal de huidige snelspanners dan ook vervangen voor anti-diefstal snelspanners.
Zijn er overigens nog goede methodes om kleine roestplekjes/imperfecties in de lak bij te werken? Zoals je op de foto's ziet heeft de fiets nogal wat van deze (kleine) plekjes. En wat is een normale tandwielverhouding voor single speeds in een stadsomgeving?
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Fijn staalwol helpt tegen deze plekjes, maar beter laat je ze gewoon zitten, hoort bij het uiterlijk van de fiets vind ik.
Een "chop&flop" bullbar zou ik van dit stuur niet maken, ik heb het wel gedaan, van een stuur met een hele andere drop. Maar hier zou ik het niet mee doen.
Anti diefstal quickrelease zijn niet nodig joh, een 'gespaced' normaal racewiel kost niets. Dan zijn die quickrelease nog duurder.
Goede tandwielverhouding ligt rond een ratio van 3.
Als je crank geen compact is heb je 52/42 of iets in de trant daarvan. Ik zou de 42 pakken met een 15 achter.
Een "chop&flop" bullbar zou ik van dit stuur niet maken, ik heb het wel gedaan, van een stuur met een hele andere drop. Maar hier zou ik het niet mee doen.
Anti diefstal quickrelease zijn niet nodig joh, een 'gespaced' normaal racewiel kost niets. Dan zijn die quickrelease nog duurder.
Goede tandwielverhouding ligt rond een ratio van 3.
Als je crank geen compact is heb je 52/42 of iets in de trant daarvan. Ik zou de 42 pakken met een 15 achter.
-
- Forum-lid
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52
Hallo,
Allereerst: mooie fiets om een project mee te doen! Wat Jan al zegt: ik zou de fiets ook niet overspuiten - persoonlijk vind ik het altijd mooier (oke, uitzonderingen daargelaten) om een frame alleen een goede poetsbeurt te geven.
Stap 1 is bij mij altijd het strippen van de fiets (trapas laat ik altijd nog even in het bracket zitten), d.w.z. demonteren van schakelsysteem, stuur, stuurpen, cranks, zadelpen, remmen etc.
Stap 2 een paar avondjes lekker op de bank de opnieuw te gebruiken aluminium onderdelen polijsten met polijstpasta (en evt. eerst schuren met fijnschuurpapier).
Stap 3 inventariseren en bestellen noodzakelijke nieuwe onderdelen (vaak: freewheel, ketting, bandjes, stuur(lint), remkabels, remhendels, bladboutjes (kan ook originele inkorten/afzagen)
Stap 4 nieuw vet / kogeltjes in wielen / balhoofd
Stap 5 in elkaar zetten fiets en kijken hoe de kettinglijn uitkomt met originele trapas (en vaak door het grote voorblad aan binnenzijde crank te plaatsen). Meestal komt dit wel aardig uit. Mocht dit nu niet zo zijn, kan je er een andere (kortere) trapas in (laten) zetten.
Heb je overigens al overwogen om er een fixie van te maken?
Vrgr!
Allereerst: mooie fiets om een project mee te doen! Wat Jan al zegt: ik zou de fiets ook niet overspuiten - persoonlijk vind ik het altijd mooier (oke, uitzonderingen daargelaten) om een frame alleen een goede poetsbeurt te geven.
Stap 1 is bij mij altijd het strippen van de fiets (trapas laat ik altijd nog even in het bracket zitten), d.w.z. demonteren van schakelsysteem, stuur, stuurpen, cranks, zadelpen, remmen etc.
Stap 2 een paar avondjes lekker op de bank de opnieuw te gebruiken aluminium onderdelen polijsten met polijstpasta (en evt. eerst schuren met fijnschuurpapier).
Stap 3 inventariseren en bestellen noodzakelijke nieuwe onderdelen (vaak: freewheel, ketting, bandjes, stuur(lint), remkabels, remhendels, bladboutjes (kan ook originele inkorten/afzagen)
Stap 4 nieuw vet / kogeltjes in wielen / balhoofd
Stap 5 in elkaar zetten fiets en kijken hoe de kettinglijn uitkomt met originele trapas (en vaak door het grote voorblad aan binnenzijde crank te plaatsen). Meestal komt dit wel aardig uit. Mocht dit nu niet zo zijn, kan je er een andere (kortere) trapas in (laten) zetten.
Heb je overigens al overwogen om er een fixie van te maken?
Vrgr!
rule #5
Ik heb een KM Granlux omgebouwd naar singlespeed en dat kon zonder spanner.
Ik heb de ketting toen tijdelijk "ingekort" met een tiewrapje om te kijken welke tandwielverhouding goed uitkwam.
Wil je een andere verhouding bekijken dan gewoon tiewrapje doorknippen.
Uiteindelijk ging 52x19 goed (precies in het midden van de padden) en 42x16 nog net goed (achterwiel moest helemaal naar achter in de padden). Heb toen 52x19 als basis genomen maar vond deze nog iets te zwaar. Door het aantal tandjes op te tellen (bij mij dus 52+19=71) heb je een uitgangspunt. Alle andere tandwielcombinaties moeten tov 71 een verschil van 4 hebben of een veelvoud van 4 om weer redelijk uit te komen. Bij mij dus 67, 63 of 75, 79, etc. Ik heb toen 48x19 erop gezet (totaal 67 tandjes) en dat paste ook weer goed. Ik draai vrij licht en redelijk snel (90-110 omw/min) en fiets dan 29-35 km/uur. Ik gebruik de SS dan ook om gewoon mee te wielrennen. Mijn voorblad (Stronglight road chainring 9/10 speed 48T 135 BCD, 16 euro) heb ik op het binnenblad gemonteerd met korte bladboutjes en achter een 19T tandwiel met brede voet (Gusset DoubleSix Cog 19T Shimano compatible, 20 euro).
Ps mijn andere kombinatie was 42x16: 42+16=58, uitgaande van 52x19 zou ik op een totaal van 59 moeten zitten. Ik kwam dus een tandje tekort en dat was ook te zien aan de bevestiging van mijn achterwiel, die moest dus nog naar achteren om de ketting weer strak te krijgen.
Ik heb de ketting toen tijdelijk "ingekort" met een tiewrapje om te kijken welke tandwielverhouding goed uitkwam.
Wil je een andere verhouding bekijken dan gewoon tiewrapje doorknippen.
Uiteindelijk ging 52x19 goed (precies in het midden van de padden) en 42x16 nog net goed (achterwiel moest helemaal naar achter in de padden). Heb toen 52x19 als basis genomen maar vond deze nog iets te zwaar. Door het aantal tandjes op te tellen (bij mij dus 52+19=71) heb je een uitgangspunt. Alle andere tandwielcombinaties moeten tov 71 een verschil van 4 hebben of een veelvoud van 4 om weer redelijk uit te komen. Bij mij dus 67, 63 of 75, 79, etc. Ik heb toen 48x19 erop gezet (totaal 67 tandjes) en dat paste ook weer goed. Ik draai vrij licht en redelijk snel (90-110 omw/min) en fiets dan 29-35 km/uur. Ik gebruik de SS dan ook om gewoon mee te wielrennen. Mijn voorblad (Stronglight road chainring 9/10 speed 48T 135 BCD, 16 euro) heb ik op het binnenblad gemonteerd met korte bladboutjes en achter een 19T tandwiel met brede voet (Gusset DoubleSix Cog 19T Shimano compatible, 20 euro).
Ps mijn andere kombinatie was 42x16: 42+16=58, uitgaande van 52x19 zou ik op een totaal van 59 moeten zitten. Ik kwam dus een tandje tekort en dat was ook te zien aan de bevestiging van mijn achterwiel, die moest dus nog naar achteren om de ketting weer strak te krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Erg vage redenatie, je moet je voorste tandwielen delen door de achterste, om zo je ratio te berekenen. Ketting inkorten is toch gepiept? Zoals ik al zei moet je rond de 3 gaan zitten, met fixed is dan het probleem dat je op precies 3 maar 1 skidpatch hebt, dus je band stopt steeds op hetzelfde punt waardoor hij erg snel slijt. Maar bij single speed heb je hier geen last van. Dus gewoon het aantal tandjes delen door 3 en dit naar boven of beneden afronden.
Van 3 is bewezen dat het het makkelijkst is uit te houden.
Van 3 is bewezen dat het het makkelijkst is uit te houden.
Dat bedoelde ik niet , het was een methode om zo dicht mogelijk bij je favoriete verzet/ratio te komen uitgaande van wat goed past zonder spanner. Mijn favoriete verzet is 39x15 oftewel 2,6. Dit kreeg ik niet gedaan (ketting stond of te slap of was net te kort). 52x19 paste wel goed en toen ben ik aan het rekenen geslagen hoe ik weer zo dicht mogelijk bij de 2,6 kan komen. Via formule's op internet heb ik bovenstaande methode toegepast en dat werkte bij mij wel goed eigenlijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
- Locatie: Almere
Gelijk ombouwen die handel. Zou zonde zijn om zo'n mooi frame niet te gebruiken. Het is niet zo moeilijk heb zelf een keertje een koga gentsracer gefixed. Erg leuk en leerzaam om te doen. Chek op de volgende site's voor goeie info. singlespeed.nl M-gineering.nl website van Sheldon Brown en op fixedgear.com. Welliswaar voor fixie's maar een hoop dingen zijn hetzelfde voor een singlespeed.
Veel succes en het gaat zeker lukken
Veel succes en het gaat zeker lukken
-
- Forum-lid
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 14 jul 2011 20:21
Je hebt hier te maken met horizontale padden, dus kun je je wiel naar achter trekken om zo de ketting spannen verzet maakt dus niets uit in deze.
Bedankt voor de vele goede reacties allemaal! Stel ik zeer op prijs.
Ik heb inmiddels weer wat werk ondernomen, waarbij ik de fiets heb ontdaan van het schakelwerk en bel/bidonhouders/fietscomputer.
De fiets staat er nu zo bij:
*Achterwiel staat er even verkeerd in, maar het geeft in ieder geval een goed beeld van de fiets als die af is*
Wat ik nu ga doen is de fiets goed oppoetsen en ontdoen van al het vuil en rommel. Ik moet nog even een crank-tool kopen om die los te draaien, en dan kan ik het hele frame goed behandelen.
Ik ga binnen een paar dagen een setje spacers en een nieuwe ketting bestellen, dus ik zou graag tips krijgen van jullie of dit het enige is wat ik nog moet bestellen. Het liefst hergebruik ik mijn oude kransjes namelijk.
Ik heb inmiddels weer wat werk ondernomen, waarbij ik de fiets heb ontdaan van het schakelwerk en bel/bidonhouders/fietscomputer.
De fiets staat er nu zo bij:
*Achterwiel staat er even verkeerd in, maar het geeft in ieder geval een goed beeld van de fiets als die af is*
Wat ik nu ga doen is de fiets goed oppoetsen en ontdoen van al het vuil en rommel. Ik moet nog even een crank-tool kopen om die los te draaien, en dan kan ik het hele frame goed behandelen.
Ik ga binnen een paar dagen een setje spacers en een nieuwe ketting bestellen, dus ik zou graag tips krijgen van jullie of dit het enige is wat ik nog moet bestellen. Het liefst hergebruik ik mijn oude kransjes namelijk.
-
- Forum-lid
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
- Locatie: Almere
Korte bladboutjes!!