Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Balhoofdset veranderen?

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 16 dec 2011 11:51

Vraagje;

Kan ik mijn huidige "hoge" balhoofdset vervangen door een lager model?

Zie foto's:

Afbeelding

Afbeelding

prjz
Forum-lid
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 16 dec 2011 12:11

Wat bedoel je met hoog? Er kan een stukje van de vorkprijp worden afgezaagd.
prj

c.zaballa
Forum-lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 12 feb 2009 12:24

c.zaballa 16 dec 2011 12:37

Hij bedoelt waarschijnlijk de conische spacer die onder z'n stuurpen zit. Ja die kan je vervangen door een lager exemplaar.
Gazelle Team TVM \'99

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 16 dec 2011 16:45

c.zaballa schreef:Hij bedoelt waarschijnlijk de conische spacer die onder z'n stuurpen zit. Ja die kan je vervangen door een lager exemplaar.
Yes, dat bedoel ik.

Top!

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 16 dec 2011 18:07

Ja, kan je. Alleen zorgen dat je een passende balhoofdset koopt. Afgeschuinde hoeken van de lagers moeten juist zijn. Uit het hoofd maar zeker nog eens checken: 45° of 36° dacht ik.

Het is ook vanzelfsprekend dat je dan ofwel spacers gaat moeten toevoegen of je vorkpijp inkorten. Ik zou beginnen met spacers toe te voegen onder/boven en zo zoeken waar je je stuurpen precies wil en dan in te korten.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 17 dec 2011 10:26

Zal eventjes uitzoeken welke hoek de lagers zijn. En ik wil dieper kunnen zitten, dus daarom wil ik een korter model ;-)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 17 dec 2011 16:26

Zeer de vraag of je iets aan de lagers moet doen. Zoek een passende afdichtring/annex spacer, maar dan een lage. Zo te zien heb je een volledig geintegreerd systeem.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 17 dec 2011 19:06

Dat is inderdaad ook een optie, vraag is alleen of je zo eentje op de kop gaat kunnen tikken. Mijn ervaring met dergelijke onderdelen is ook dat ze er veel te veel voor aanrekenen. Beste oplossing is dan ook een volledig niewe set te kopen van hetzelfde merk waarvan de lagere spacer waarschijnlijk past op je huidige kopserie. Heb je twee vliegen in één klap: je hebt een lagere spacer die je onmiddelijk kan gebruiken op je huidige kopserie en je hebt een setje nieuwe lagers tegen dat de huidige versleten zijn.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

cyclelicious
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 22 jan 2009 17:04

cyclelicious 18 dec 2011 11:53

Zal binnenkort langs de fm gaan, want dan kunnen ze gelijk de vorkpijp inkorten.

janthemaster
Forum-lid
Berichten: 241
Lid geworden op: 19 okt 2011 00:03
Locatie: Almere

janthemaster 19 dec 2011 12:01

Als je een metalen vorkpijp hebt kan je ook makkelijk zelf doen. Moet je wel een goede pijpesnijder halen bij een doe het zelf winkel

Gebruikersavatar
patrickcorbee
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 aug 2010 17:40

Gebruikersavatar patrickcorbee 19 dec 2011 20:45

Netjes afplakken en met een ijzerzaag langs de tape rand afzagen zodat je zeker weet dat je recht zaagt gaat prima. Let er wel op dat je niet verder inkort dan het bevestigingspunt voor de topkapje, want dan moet je die er uit zien te tikken. Vanavond moeten doen bij mijn eigen bouwpakket en dat is geen makkelijk klusje.
"Shut up legs and do as I tell you" - Jens Voigt

Plaats reactie